Forfatter Emne: ombyg gearkasse  (Læst 1339 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline merckx

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
    • Vis profil
ombyg gearkasse
« Dato: 29. Januar 2010 kl: 12:35:58 »
Jarl er ikke til at få fat i i øjeblikket.
Kan man bruge  4geara diff+aksel fra ABH til en ASS som 5 gear?
Jarl har skrevet at man kan i en 3H, er ved at køb ABH kase!

pawel

  • Gæst
ombyg gearkasse
« Svar #1 Dato: 29. Januar 2010 kl: 13:02:11 »
Det er kun selve gearhjulet (det fjerde gearhjul i ABH som er 0.78 ) som du skal bruge som erstatning for det femte gearhjul i den ASS (som er 0.816).

Differantialet fra en firetrins kan ikke bruges i en femtrins, men differantialet fra ABH er jo uinterresant i denne sag. Det er jo som skrevet kun gearhjulet du skal have fingrene i fra den ABH.

En ASS er fuldstændig magen til 3H i gearing, forskellen er blot at synkromescherne i en ASS har en mere moderne udformning (de er vist afrundede istedet for skarpkantede) end i ældre gearkasser. Det skulle efter sigende hjælpe betydeligt på holdbarheden af dem.

Go for it!  :wink:

Offline merckx

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
    • Vis profil
ombyg gearkasse
« Svar #2 Dato: 29. Januar 2010 kl: 14:02:59 »
Citat fra: "pawel"
Det er kun selve gearhjulet (det fjerde gearhjul i ABH som er 0.78 ) som du skal bruge som erstatning for det femte gearhjul i den ASS (som er 0.816).

Differantialet fra en firetrins kan ikke bruges i en femtrins, men differantialet fra ABH er jo uinterresant i denne sag. Det er jo som skrevet kun gearhjulet du skal have fingrene i fra den ABH.

En ASS er fuldstændig magen til 3H i gearing, forskellen er blot at synkromescherne i en ASS har en mere moderne udformning (de er vist afrundede istedet for skarpkantede) end i ældre gearkasser. Det skulle efter sigende hjælpe betydeligt på holdbarheden af dem.

Go for it!  :wink:

Tak for svar,men når jeg har taget bagplade af med hjemme lavet aftræk værktøj. Er det så bagerst i kassen jeg skal rode?
Du har skevet telf.nr skal jeg ringe til dig istedet?
Mvh Mike

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
ombyg gearkasse
« Svar #3 Dato: 29. Januar 2010 kl: 15:29:03 »
Jarl er såmænd til at få fat i, men det hænder beklageligvis, at han har andet at lave end at besvare pm'er.

Som jeg har skrevet til dig, så skal du IKKE pille ved differentialet, og som jeg ligeledes har skrevet, så er det KUN topgearet - altså femtegearet, der skal skiftes. Femtegearet består af to tandhjul. Tag dem ud af din femtrinsgearkasse og indsæt i stedet for fjerdegearet fra en ABH gearkasse i din femtrinsgearkasse. Når den øvelse er slut, så er der en lidt højere gearing i din femtrinsgearkasse, og firetrinsgearkassen er død og borte.

Som jeg også har skrevet til dig, så er det ikke relevant at tage kron- og spidshjul fra en 4 trins gearkasse, for det er lavere gearet, og derfor kontraproduktivt for dit projekt. Desuden kan det heller ikke lade sig gøre, da spidshjulet er en integreret del af lavgeakslen, og den er kortere på en firetrins på en femtrins.

Summa summarum: Det ENESTE du skal bruge fra ABH'en er to tandhjul - dem, der udveksler fjerde gear. De skal sættes ind i femtrinsgearkassen på den plads, hvor femtegears tandhjulene sidder. That's all. Glem alt om differentialet, og gå derfor "forlæns" ind i gearkassen - altså fra forreste dæksel vha. en customdesignet aftrækker.

PS: Det er ikke gearkassekoden, der afgør, hvilke synkronhoveder, der er i gearkassen - det er årgangen. ->90 =kantede udfræsninger. 90-> rundede udfræsninger.

PPS: Inden man lukker en gearkasse op for at skifte tandhjul, skal man lige gøre sig klart, at gearkassen måske er den mest erfaringskrævende del at skrue i, og man er på herrens mark, hvis man ikke sidder med en grundig rep.håndbog foran sig. Spørgsmål om, hvilken ende man skal gå ind i, fortæller mig, at man måske er bedst tjent med liiige at klappe hesten og sætte sig en anelse ind i tingene...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

pawel

  • Gæst
ombyg gearkasse
« Svar #4 Dato: 29. Januar 2010 kl: 16:15:47 »
Citat fra: "merckx"

Du har skevet telf.nr skal jeg ringe til dig istedet?
Mvh Mike


Du får ikke meget teknisk support ved af at ringe til mig, for jeg har absolut INGEN praktisk erfaring i at rode med gearkasser.
Den operation du planlægger, har jeg fået udført på mine gearkasser af en fagmand.

Offline merckx

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
    • Vis profil
ombyg gearkasse
« Svar #5 Dato: 29. Januar 2010 kl: 16:36:53 »
Citat fra: "Jarl"
Jarl er såmænd til at få fat i, men det hænder beklageligvis, at han har andet at lave end at besvare pm'er.

Som jeg har skrevet til dig, så skal du IKKE pille ved differentialet, og som jeg ligeledes har skrevet, så er det KUN topgearet - altså femtegearet, der skal skiftes. Femtegearet består af to tandhjul. Tag dem ud af din femtrinsgearkasse og indsæt i stedet for fjerdegearet fra en ABH gearkasse i din femtrinsgearkasse. Når den øvelse er slut, så er der en lidt højere gearing i din femtrinsgearkasse, og firetrinsgearkassen er død og borte.

Som jeg også har skrevet til dig, så er det ikke relevant at tage kron- og spidshjul fra en 4 trins gearkasse, for det er lavere gearet, og derfor kontraproduktivt for dit projekt. Desuden kan det heller ikke lade sig gøre, da spidshjulet er en integreret del af lavgeakslen, og den er kortere på en firetrins på en femtrins.

Summa summarum: Det ENESTE du skal bruge fra ABH'en er to tandhjul - dem, der udveksler fjerde gear. De skal sættes ind i femtrinsgearkassen på den plads, hvor femtegears tandhjulene sidder. That's all. Glem alt om differentialet, og gå derfor "forlæns" ind i gearkassen - altså fra forreste dæksel vha. en customdesignet aftrækker.

PS: Det er ikke gearkassekoden, der afgør, hvilke synkronhoveder, der er i gearkassen - det er årgangen. ->90 =kantede udfræsninger. 90-> rundede udfræsninger.

PPS: Inden man lukker en gearkasse op for at skifte tandhjul, skal man lige gøre sig klart, at gearkassen måske er den mest erfaringskrævende del at skrue i, og man er på herrens mark, hvis man ikke sidder med en grundig rep.håndbog foran sig. Spørgsmål om, hvilken ende man skal gå ind i, fortæller mig, at man måske er bedst tjent med liiige at klappe hesten og sætte sig en anelse ind i tingene...


Tak for svar.
Hilsen fra Møn