Forfatter Emne: Lynkursus i bilimport - venlig sjæl i München??  (Læst 4632 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Svedig

• Gæst
Lynkursus i bilimport - venlig sjæl i München??
« Dato: 06. Februar 2010 kl: 09:06:49 »
Hej alle.

På torsdag/fredag lader det langt om længe til, at jeg får mit ønske om en t3 opfyldt. Jeg flyver til München og skal rundt og kigge på et par udvalgte biler. Mit tyske er imidlertid ikke videre godt, så det bliver spændende at skulle gebærde sig gennem en bilhandel dernede... :-). Hvis én af Jer kender en venlig tysker i området, der kunne tænkes at være interesseret i at ledsage mig torsdag eftermiddag, vil jeg gerne stille en god flaske whisky el, andet på højkant. Det skader jo ikke at spørge, selv om det måske er lidt langt ude :-)

Er der ellers nogen herinde, der har erfaring med at købe og hjembringe en tysk t3? Er der nogen oplagte faldgruber, jeg skal være opmærksom på ifm importen? Jeg tænker, at bilen skal have prøveplader på, og at jeg med de plader kan køre bilen helt hjem i garagen og videre til dansk syn og indreg.? Måske er det ikke så simpelt - her ville en tysk hjælper også være som sendt fra himlen :-)

Uanset hvad, håber jeg at kunne blive fuldgyldigt medlem af dette herlige forum inden en uges tid!

Go´ weekend.

John

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #1 Dato: 06. Februar 2010 kl: 09:49:36 »
Så vidt jeg ved skal du bruge tyske prøveplader til grænsen og danske resten af vejen...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Kkrogsgaard

• Gæst
« Svar #2 Dato: 06. Februar 2010 kl: 11:11:20 »
Tyske eksportplader, så længe du er i Tyskland og danske prøveplader når du kommer til DK.

Huske reg.att.

Svedig

• Gæst
« Svar #3 Dato: 06. Februar 2010 kl: 12:20:36 »
Hmm, jeg mener ellers, man kan printe 5-dages eu-prøveplader hjemmefra, som man så aktiverer elektronisk, når man har fundet bilen, man vil ha´. Det er måske ikke korrekt. Nogen, der kan be- eller afkræfte dét?

John

Svedig

• Gæst
« Svar #4 Dato: 06. Februar 2010 kl: 12:22:06 »
...det gøres via siden hér - eller har jeg misforstået noget. Mit tyske er som sagt ikke så godt :-)

http://www.deckungskarten.eu/?kw=tyske%20pr%C3%B8veplader&gclid=CJDk-qDM3Z8CFQEM3godF0-AHQ

Offline poot

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 06. Februar 2010 kl: 12:27:39 »
Som jeg har forstået det, er det noget med at man går på den lokale udstedningsmyndighed (kommunekontor) sammen med sælger, og de fornødne papirere,  20 min efter har man pladen i hånden.  (giv evt sælger lidt ekster for at hjælpe dig)  

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Kkrogsgaard

• Gæst
« Svar #6 Dato: 07. Februar 2010 kl: 00:04:16 »
Jeg er ikke opdateret på det kan jeg læse mig til. Troede også det var som Poot skriver.

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 07. Februar 2010 kl: 00:37:02 »
Det er korrekt, at tyske "Überführungskennzeichen" (prøveplader med f.eks. 5 dages gyldighed) gælder og indebærer forsikring i hele EU.
MEN det gør almindelige tyske, svenske, italienske, portugisiske.... plader jo også. Ikke destomindre må en dansk statsborger med varigt ophold i DK principielt ikke føre et udenlandsk registreret køretøj i DK. Hvis man måtte det, så var der jo ikke rigtig nogen god grund til i det hele taget at betale registringsafgift. Så er der nogle undtagelsesbestemmelser med køretøjer til udelukkende erhvervsmæssig anvendelse og ligeledes, hvis den udenlandske ejer "medbringes" i bilen, men disse omstændigheder opfyldes ikke, hvis man er i færd med at importere en privat bil til sig selv.

Derfor er proceduren: 1) Find den ønskede bil. 2) Tilse, at den bliver afmeldt i Tyskland. 3) Få Fahrzeugbrief med afmeldingsstempel på (eller et særskilt Abmeldeschein). 4) Sæt Überführungskennzeichen på. Dem kan man få via nettet, på det lokale tyske motorkontor (tjek den lokale åbningstid) eller hos "Dania Trucking" i Padborg (bestil mindst en dag i forvejen, så kan de hentes på nedturen). Sammen med disse nummerplader følger et midlertidigt forsikringsbevis, hvor førerens navn står på og det er KUN ham/hende, der må køre bilen. 5) Kør bilen til grænsen. 6) Politistationen i Padborg har døgnåbent - køb et sæt danske prøveplader (klistermærker) der, og kør hjem. 7) Gør bilen synsklar - husk sideblinklys (gælder ikke T3) og indikator for bremsevæskestand. 8 Udfyld synsblanket vedr. registring/ejerskifte af køretøj, medbring Fahrzeugbrief (og evt. Abmeldeschein) til toldsyn - evt. inkl. "vægtbesøg" hvis relevant. 9) Medbring dokumenter fra toldsynet til Skat og få betalt depositum for registreringsafgift. 10) Få fat i et forsikringsbevis fra dit danske forsikringsselskab (hav det evt. straks med til Skat) og køb et sæt prøvenummerplader til kr. 1180. 11) Skru dem på, smil og vær glad! Og efter ½-1½ år kommer så en endelig opgørelse af registringsafgiften - nu er sagen afsluttet.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Svedig

• Gæst
« Svar #8 Dato: 07. Februar 2010 kl: 08:35:05 »
Ok, mange tak for svar.

Min naive idé om at printe pladerne hjemmefra, klistre dem på bilen dernede og så bare køre glad hele vejen hjem i garagen, holder vist ikke. Jeg har taget kontakt til sælger og bedt ham ledsage mig til det tyske motorkontor - forhåbentlig klarer vi så ærterne sammen dernede. Endnu engang tak for hjælpen!

John

Kkrogsgaard

• Gæst
« Svar #9 Dato: 07. Februar 2010 kl: 08:49:04 »
kunne du linke til den t3 du skal ned at se på?