..... det er nok ikke så let at få 2700 NM ud af en 580 HK benziner på 8 cyl men hvad ved jeg .....
Uh ha.... pas på med at starte den klassiske diskution om flosklerne: "En benzin motor har høj effekt og lavt moment, men en diesel har højt moment til gengæld for sin lave effekt." Man risikerer bare der går nørd i den.
....
....
.....
Ahh.... jeg prøvede at kæmpe i mod, men nu sker det vist alligevel:
Effekten og drejningsmomenten hænger ganske fint sammen og længere er den vel ikke.
P=M*(n*2*pi/60)
P - effekt i [W]
M - drejningsmoment i [Nm]
n - omdrejningstallet i [o/min]
(n*2*pi/60) - er et udtryk for vinkelhastigheden [radianer/s]
Så kan I jo regne lidt på det.
Det man mærker i den førnævnte floskel er motorernes karateristik. Relativt de to motortyper imellem: Diesel har et moment til rådighed i lave omdrejninger. Benzinmotoren har en høj effekt ved høje omdrejninger.
Jeg beklager min opførsel.
mvh. gUlf