Forfatter Emne: Hvordan får man den ud (af gearkassen)?  (Læst 1164 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mads-kaa

  • Gæst
Hvordan får man den ud (af gearkassen)?
« Dato: 25. Oktober 2006 kl: 22:20:44 »
Hej

Efter mit gearkasse haveri tidligere på året har jeg endelig fået tid til at skille den havererede gearkasse ad! Jeg er dog ikke nået så langt før der efterspørges VW special værktøj :roll:
Nu er jeg jo ikke mekaniker, så hvordan dusan får man denne fætter du:


Mit træ-aggregat (ses nederst på billedet) virkede forbløffende dårligt :(

/Mads

Kkrogsgaard

  • Gæst
Hvordan får man den ud (af gearkassen)?
« Svar #1 Dato: 25. Oktober 2006 kl: 22:30:37 »
Kan det passe du skal ha en aftrækker på?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hvordan får man den ud (af gearkassen)?
« Svar #2 Dato: 25. Oktober 2006 kl: 22:32:11 »
Først - fint at se, at du har markeret den oprindelige position - ellers er der nemlig en tricky proces med præcisionsmåling bagefter for at få kronhjulet anbragt ordentligt igen.

Du er nok ikke frisk på, at betale et par hundrede euro for VW's eget værktøj. Det er jeg heller ikke. Derfor har jeg taget et tykt stykke fladjern og skåret det til, så det passer som en gigant ligekærvet skruetrækker i de to "tandsløse" udskæringer. På midten af "kærven" har jeg skåret et snit ind, så akselstubben ikke sidder i vejen. Så har jeg boret et stort hul i midten af fladjernet, hvorigennem jeg stikker et vandrør og så fungerer hele storm-p-konstruktionen om en stor T-nøgle. Som du har erfaret, så er der kun begrænset spænding på.

I øvrigt er dette sted et af de hyppigste steder mht. oliespild. Ofte er det shimmerringen, men endnu hyppigere skyldes det tæring i godset rundt om den krans, du er ved at skrue ud. Det betyder, at den gummiring, der ligger indeni ikke kan lukke tæt. En hurtig og effektiv løsning er at skrue kransen ud, give flydende pakning på gevindet, og samle igen. Det virker formidabelt
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mads-kaa

  • Gæst
Hvordan får man den ud (af gearkassen)?
« Svar #3 Dato: 25. Oktober 2006 kl: 22:40:30 »
Tak for svaret Jarl, jeg må på jagt efter noget fladjern, træ dur i hvert fald ikke!!!
Jeg regner med at hvis gearkassen er til at rede, så skal der nye pakninger i over alt, og selvfølgelig olielede-plader. Huset er faktisk rigtig fint at se på, der er kun tæring hvor der har siddet metal mod alu..

/Mads