Forfatter Emne: Intercooler  (Læst 2218 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Crapz

  • Gæst
Intercooler
« Dato: 28. April 2010 kl: 14:56:30 »
Er der nogen som ved noget om intercooler ?

Poot og jeg har kigget på div. spec. af motor f.eks en AFN og AHU 1.9 TDI

De 2 motore en næsten ens bort set fra turbo lade trykket det er op til mener det er 2-3 bar i peak på en ANF . og nogen magnet styring af lade trykket.

men ser man i min onkel bog ser det ud til at de bruger den samme intercooler men forskelige slanger til og fra intercooleren ?

men den intercooler står der at den kan klare 1.6 bar ?

så er den en desing fejl eller skal man ikke tage det så tungt bare den holder tæt ?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Intercooler
« Svar #1 Dato: 28. April 2010 kl: 17:50:40 »
Frit efter hukommelsen:

1Z = 0,9 bar - kortvarigt 1,3 bar
AFN = 1,05 - kortvarigt 1,3 bar
AHU = 0,9 bar - kortvarigt 1,25

Med et peakboost på 2-3 bar ligner asfalten bag bilen et sammenrullet gulvtæppe og trækakslerne ser ud som proptrækkere ;-) Til gengæld behøver man vist ikke at bekymre sig om olieskift med den motor...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
Intercooler
« Svar #2 Dato: 28. April 2010 kl: 18:26:14 »
Citat fra: "Jarl"
Frit efter hukommelsen:

1Z = 0,9 bar - kortvarigt 1,3 bar
AFN = 1,05 - kortvarigt 1,3 bar
AHU = 0,9 bar - kortvarigt 1,25

Med et peakboost på 2-3 bar ligner asfalten bag bilen et sammenrullet gulvtæppe og trækakslerne ser ud som proptrækkere ;-) Til gengæld behøver man vist ikke at bekymre sig om olieskift med den motor...


Du mener at sådan en motor er en sliddel, som har et udskiftningsinterval på ca. 5000 km.??? Det er da ok for at have lidt sjov. Bare man har sliddele på lager....

 :roll:  :wink:

Crapz

  • Gæst
Intercooler
« Svar #3 Dato: 28. April 2010 kl: 21:24:40 »
Grunden til at poot og jeg undrer os er at vi har læst det der står her nedenunder (se det billede jeg har sendt med) ;D

der står :

AFN and AVG engines 1.65 to 2.20 bar ar 3000 rpm

og hvis Intercooleren siger den er til 1.6 bar hmmm ?

det er fra
VW Golf & Vento (Haynes)

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.473
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Intercooler
« Svar #4 Dato: 29. April 2010 kl: 22:38:26 »
du skal ikke stole på haynes, jeg tror det er trykfejl!
mon ik 0,65 - 1,20 passer bedre?
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Crapz

  • Gæst
Intercooler
« Svar #5 Dato: 29. April 2010 kl: 23:09:17 »
ja det ville jeg også gætte på men synes bare ikke jeg kan finde nogen på papir hvor det står ;)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Intercooler
« Svar #6 Dato: 29. April 2010 kl: 23:23:07 »
Med 1,5 bar smider en AFN med lethed 165 hk ned på asfalten. Og med det ladetryk i mere end 2 sek. går den også direkte i nødprogram, hvis ikke der er smidt andet software i. 0,9 - ca. 1 bar er det reelle tal, og mere er absolut heller ikke ønskværdigt. Derfor skal intercooleren nok holde.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Crapz

  • Gæst
Intercooler
« Svar #7 Dato: 30. April 2010 kl: 11:08:18 »
@jarl okay takker :D

Så bygger jeg vi vidre :D

Offline mdonau

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 337
    • Vis profil
Intercooler
« Svar #8 Dato: 30. April 2010 kl: 17:34:16 »
der er lige en forskel mellem absolut og relativt ladetryk:

absolut (overfor vakuum) 2,2 Bar svarer til 1,2 Bar relativt overfor omgivelses tryk, her på havets højde..

MAP-Sensor arbejder altid overfor et referance-vakuum,
derfor er der masser af brianer, der ikke fatter at 2,5 bar målt i fx vag-com svarer til 1,5 bar overtryk i manifold.
Bundeswehr T3 med 1,7TDI, 2xSyncroprojekt, Passat 3B Variant Syncro TDI 110HK@170HK, BMW e46 330D Touring.

Crapz

  • Gæst
Intercooler
« Svar #9 Dato: 30. April 2010 kl: 18:39:51 »
;) takker :D så er jeg mere rolig ;)