Forfatter Emne: Tandremen glider ud ved dieselpumpen  (Læst 755 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Tandremen glider ud ved dieselpumpen
« Dato: 05. Maj 2010 kl: 11:12:20 »
Efter gode råd har jeg fået sat en ny tandrem og strammer på. Der er dog et problem, nemlig at tandremmen glider ud ved dieselpumpen. Hvis jeg skubber den tilbage, mens motoren er i gang, glider den straks ud igen. Dette var nok årsagen til at den gled af og gik i stykker i første omgang. Tandremmen blev skiftet i forbindelse med en sprit ny dieselpumpe i sommers.  Jeg kan komme på to mulige forklaringer.

- Tandhjulet til tandremen ved dieselpumpen er slidt konisk. Det synes ikke at side løst.
- Beslaget til dieselpumpen, er gennem årene, blevet skævt og det har derfor ikke den rette vinkel.

Er der nogen der har en mening eller haft lignende problem. ?

Mvh Tom
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Tandremen glider ud ved dieselpumpen
« Svar #1 Dato: 05. Maj 2010 kl: 14:14:56 »
Nu har jeg ikke lige i frisk erindring, hvilken motor du har i, og det betyder lidt for svaret.

1,9'erne er tit skæve i pumpekonsollen, og det betyder, at tandremmen arbejder sig udad på takthjulet. I givet fald skal du skifte/tilrette/oprette konsollen. Det er ikke et normalt fænomen på 1,6'erne, for der er pumpekonsollen meget robust og desuden er den 2-delt, så den tvinges i vinkel, men selvf: alt er muligt..

Alle kan blive slidt i lejebøsningen, som akslen er lejret i, og det bevirker, at takthjulet "kæntrer", og derved vil remmen trække udad. Hvis det er tilfældet kan du sætte en ny bøsning i og reife den op (hvis du er kendt med dieselpumpers indre liv), eller du kan skifte pumpen. Tag remmen af, og mærk efter slør i akslen.

At hjulet skulle være konisk, har jeg aldrig oplevet - den tør jeg næste udelukke.

Det er highly crusial, at du får remmen til at køre lige af "egen kraft", for hvis den hele tiden skal styres af kanterne på strammerhjulet, så bliver den ikke gammel - den bliver tyndere og tyndere, og tilsidst - ja - du kender jo konsekvenserne.

PS: Husk på, at det er strengt forbudt, at snyde vha. mellemlægsskiver på strammerhjulet.

PPS: Undlad endelig at overstramme remmen - så river den nemlig bøsningerne på dieselpumpen i stykker, og lejerne i mellemakslen dør en tidlig død.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

gulf

  • Gæst
Tandremen glider ud ved dieselpumpen
« Svar #2 Dato: 05. Maj 2010 kl: 15:10:11 »
Citat fra: "Jarl"
.... Det er ikke et normalt fænomen på 1,6'erne, for der er pumpekonsollen meget robust og desuden er den 2-delt, så den tvinges i vinkel, men selvf: alt er muligt....


Hvis man virkelig gør sig umage kan man godt få spændt pumpekonsollens 2 dele på en 1,6'er, så den sidder skævt, så det nævnte problem opstår. Det er i hvert fald en gang lykkedes mig, at spænde de 2 dele i uhensigtsmæssig rækkefølge, så tandremmen kørte skævt på pumpens remhjul.
Jeg tror jeg havde spændt den lille del, der sidder på siden af blokken fast på blokken først. Derefter spændte jeg de 2 dele af pumpekonsollen sammen. Den lille del sad åbentbart for langt inde på blokken og det trak hele den store del ind, så den "lænede" sig ind over blokken.
Efter at have løsnet det hele op spændt det i en mere hensigtmæssig rækkefølge var problemet væk.

Jeg synes det lyder meget som om det samme er sket på din motor.

På det støbte pumpekonsol som sad på Caspers 1,9, hvor pumpen satte sig, kunne man med en vinkel tydeligt konstatere, at det var rykket skævt.

Mvh Ulf