Nu har jeg ikke lige i frisk erindring, hvilken motor du har i, og det betyder lidt for svaret.
1,9'erne er tit skæve i pumpekonsollen, og det betyder, at tandremmen arbejder sig udad på takthjulet. I givet fald skal du skifte/tilrette/oprette konsollen. Det er ikke et normalt fænomen på 1,6'erne, for der er pumpekonsollen meget robust og desuden er den 2-delt, så den tvinges i vinkel, men selvf: alt er muligt..
Alle kan blive slidt i lejebøsningen, som akslen er lejret i, og det bevirker, at takthjulet "kæntrer", og derved vil remmen trække udad. Hvis det er tilfældet kan du sætte en ny bøsning i og reife den op (hvis du er kendt med dieselpumpers indre liv), eller du kan skifte pumpen. Tag remmen af, og mærk efter slør i akslen.
At hjulet skulle være konisk, har jeg aldrig oplevet - den tør jeg næste udelukke.
Det er highly crusial, at du får remmen til at køre lige af "egen kraft", for hvis den hele tiden skal styres af kanterne på strammerhjulet, så bliver den ikke gammel - den bliver tyndere og tyndere, og tilsidst - ja - du kender jo konsekvenserne.
PS: Husk på, at det er strengt forbudt, at snyde vha. mellemlægsskiver på strammerhjulet.
PPS: Undlad endelig at overstramme remmen - så river den nemlig bøsningerne på dieselpumpen i stykker, og lejerne i mellemakslen dør en tidlig død.