Forfatter Emne: Vordende T3 ejer :)  (Læst 1940 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

spook

  • Gæst
Vordende T3 ejer :)
« Dato: 29. Juli 2010 kl: 15:55:24 »
Jeg er så småt ved at gøre min 1998 Passat TDI klar til salg... Fordi jeg vil have en T3 bus! :D

Fornuftigt? Nej ikke just. En bilhandel med hjertet, ikke med hjernen. Det eneste fornuftige i processen er planen om at købe en lille bil (Corsa/Polo/Osv) til fruen så hun er mobil og til nøds kan transportere børn selvom jeg har spredt T3'eren over hele indkørslen :)

Jeg vil have mig en T3 bus, det er det eneste jeg ved indtil nu. Derfor har jeg brug for Jeres hjælp :) Det skal siges at bilen hver dag skal aflevere to børn og fragte mig de 25 km (motorvej, men jeg har ikke så travlt) til job og hjem igen. Den vil blive mit og familiens primære transportmiddel.

- Er der en bestemt årgang eller periode jeg skal gå efter? F.eks. "Efter 1982"
- Hvilken motor skal jeg gå efter? Hvordan er brændstoføkonomien i dem?
- Hvad skal jeg være særligt opmærksom på? Rust? Olie? Skimmelsvamp?  :lol:

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Vordende T3 ejer :)
« Svar #1 Dato: 29. Juli 2010 kl: 19:00:33 »
Det er et temperament spørgsmål mht. årgang og motor. De allerførste havde arvet de luftkølede (lbx) motorer fra forgængeren og dermed også "dømt" til, at være benzindrevne.
Så stoppede vw de vandkølede i (wbx) og de mest udbredte er hævet over enhver tvivl 1,9 liter i diverse udgaver. DF den svageste, DG  vistnok den mest "almindelige" og så udgaverne med indsprøjtning og DJ på 2,1 liter og 112 hypper øverst på skalaen.
Andre versioner er ombyggede med Golf motorer, eller hvis det nu skal vedblive, at være en boxer, er der også muligheder i f.eks. Subaru eller Alfa maskinerier.
Diesel versionerne har jeg ikke voldsomt meget viden om, men ved dog, at 1,9 versionen bliver skamrost for driftsikkerhed og økonomi.
De mindre 1,6 maskiner med og uden turbo døjer med varmeafledning, men nok værst for turbomotorernes vedkommende. Det kan bl.a. medføre et ekstremt slid på den cylinder, der bliver varmest, og dermed også uens kompression og deraf følgende "haltende" motorgang.
Dieselmotorerne har den højeste udnyttelsesgrad af de efterhånden kostbare dråber i tanken, men de koster så til gengæld også betragteligt mere i afgifter, end benzinerne.
Nogle af de klassiske steder på T3 er mht. rust, når du åbner fordørene. Trinbræt. Lige der, hvor du "svinger dig i sadlen" dvs. planter træskoen, når du stiger ind. Og selefastgørelsen som du bogstaveligt talt har lige ved hånden, når du står i omtalte position. Tag et solidt greb i selen og ryk til. Følger der en halv inderskærm med, skal du nok indstille dig på, at der skal laves rust.
Og ellers er det vist beskrevet meget indgående, hvis du søger lidt her på fora.
Hvis der er mug og skimmelsvamp ville jeg hurtigt sige tak for kigget.
Held og lykke med jagten......