Forfatter Emne: Spørgsmål om strøm, batteriladning m.m.  (Læst 5920 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Spørgsmål om strøm, batteriladning m.m.
« Dato: 06. November 2006 kl: 11:47:59 »
Nå.. Så er det vist sikkert at jeg har en forbruger et sted. Jeg mistænker selv centrallåsen da min ene gummiliste er tæret i fører siden. (JJ havde du en liste til mig???)

Jeg håber at få tid i det tæt komprimerede program til at få isoleret forbrugeren ved lejlighed. Men nu er det ihvertfald sådan at mit batteri (77A Exide Extreme) er blevet ladet på og nedladet til 2-3 volt et par gange og har stået med lav spænding på, så jeg frygter det værste.. kan det være dødt? Kan man evt. revitalisere det med noget nyt vand eller lign? Kan det betale sig? Hvordan gør man?

For at gøre det hele mere spændende stod min gamle trusty lader så af i går og stod bare og klikkede og stødladede på batteriet. Pis..

Er der nogen der vil anbefale en god lader? Eller er det bare den nærmeste lavprisbutik og købe noget til 299.-?

Hvad med batteri? (Hvis nu mit gamle er dødt) Er der nogen der har faktuelle erfaringer med kvalitetsforskelle? Fra "Branford" i Harald-N klassen op til Deta/Exide til en tusse eller mere??? Et 88A kan fåes til 495 kr i Harald! Det er skuda billigt?

Håber folk har nogle inputs.. ellers er jeg fristet til at rende ud og købe noget billigt midlertidigt og så sætte mig lidt mere ind i det før jeg investerer i noget bedre/dyrere.

Jeg kan desuden med relevans til denne tråd: http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=463&postdays=0&postorder=asc&highlight=batteri+lader&start=15 oplyse at jeg har et batteri monteret under venstre forsæde og da det IKKE aflader når det andet er nede på 2 Volt regner jeg med at det er lavet "rigtigt" med et relæ imellem. Den har jo kørt for Fyns Amt og har haft masser af ekstraudstyr, men jeg er endnu ikke kommet til den del af projektet.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Spørgsmål om strøm, batteriladning m.m.
« Svar #1 Dato: 06. November 2006 kl: 12:12:33 »
Hej Jan
Er du sikker på at ladersn er stået af? Jeg tror den opfører sig sært fordi dit batteri har en kortslutnig. Prøv lige at lade den lade på batteriet under førersædet inden du smider den efter posten med rudekuverter
Nu uden T3

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Spørgsmål om strøm, batteriladning m.m.
« Svar #2 Dato: 06. November 2006 kl: 12:43:38 »
Hej Jan

Ja, listerne ligger i min bil - SORRY.

Er du i Kbh snart?

Mvh

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Spørgsmål om strøm, batteriladning m.m.
« Svar #3 Dato: 06. November 2006 kl: 13:48:50 »
@Gammelpot:

Jeg prøvede at lade på et batteri jeg havde stående med 11,489231 V  (ca. :wink: ) og der klikkede den også.. så etellerandet er det galt. Klikkeriet startede sidste vinter hvor jeg prøvede at lade på mit traktorbatteri mens det sad i traktoren og det var pissekoldt.. men så hen over sommeren virkede den igen.

@JJ: Måske sidst på ugen fredag-eftermiddags-aften-agtigt.. til noget mekkehygge.. evt. i GDS men det lyder lidt dyrt hvis jeg skal betale for et par fulde dage??!.. Prøver at få det hele til at falde på plads i løbet af ugen, ellers prøver jeg at passe det inde næste uge.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Spørgsmål om strøm, batteriladning m.m.
« Svar #4 Dato: 06. November 2006 kl: 16:21:25 »
Har du verificeret at der faktisk flyder strøm fra batteriet ved stilstand? Sluk alle forbrugere (husk kabinelyset!) og tag en batteripol af. Sæt et amperemeter (sådan en mulittester til en hund kan fint bruges) imellem batteri og polsko. Flyder der strøm?

Hvis ja, så tager du sikringerne ud en efter en til synderen er fundet.

Ladere - også oldtidsfund har næsten altid en termosikring, der slår fra, når den skal lade med flere amp., end den kan. Derfor kan man sagtens have et batteri med 11,48*** volt, der stadig skal have alt for mange amp. i forhold til laderens kapacitet. Hvordan reagerer den, når du sætter den på Lada'ens friske batteri?

Mht. batterier, så får man cirka, hvad man betaler for, tror jeg. Jeg har fundet et fint kompromis i Bosch Silver, men der er mange fine på markedet. Min fornærede bror kører med h.nyborgs store 88'er - og det kører også fint.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Spørgsmål om strøm, batteriladning m.m.
« Svar #5 Dato: 06. November 2006 kl: 17:04:41 »
jeps.. der løver 260 miliampere imellem polen og polskoen med et meter imellem. Næste trin er som du skriver at  finde synderen.

Hvad siger folket til denher?
http://harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5031&n=60100
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Mølle

  • Gæst
Spørgsmål om strøm, batteriladning m.m.
« Svar #6 Dato: 06. November 2006 kl: 17:14:56 »
Har købt mange HN batterier igennem tiden. De har aldrig skuffet. Min normale auto-pusher gav mig rådet for nogle år siden.

Djursland

  • Gæst
Spørgsmål om strøm, batteriladning m.m.
« Svar #7 Dato: 06. November 2006 kl: 18:52:20 »
Citat fra: "jankjerbye"
Hvad siger folket til denher?
http://harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5031&n=60100


hej jan

jamen den se fin ud


mht batterier så handlaer det om at få en høj kold start strøm

dem fra harald n er da fine nok hvis man ikke har fyr eller andet udstyr i for et 60 amp ligger de på 450 amp i start og det er ikke nok hvis man har fyr i der køre i en halv time for så er der brugt meget kapasitet og der er så ikke så meget tilbage til start  og det er under det jeg vil ha men de er også billige og kan sagtens dur i en alm bil

jeg har lige købt et varta silver dynamic på 70 amp og 760 amp i start strøm og det er inden for de samme mål som et normalt 60 amp fra harald n..

men så er vi også oppe i over 1000 kr for et batteri men det sidste jeg hade har jeg haft i 9,5 år og gemmesnit lever et batteri i 4 år og mit blev også passet efter alle kunsten regler men mere om det en anden gang

Mvh Djurs  :lol:

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Spørgsmål om strøm, batteriladning m.m.
« Svar #8 Dato: 06. November 2006 kl: 20:12:43 »
Tak for svarene!

Nu har jeg sku fyret 575 kr af i HN og den virker rimelig solid og bygget af gode komponenter.. den er stille og med amp meter og solide tykke ledninger og gode polklemmer...

Nu får mit "Exide Extreme" 77 Amps sig et skud langsomladning i nat og så ser vi hvad det siger.

Så kan det være at jeg vil prøvekøre det 88 amps fra HN hvis det viser sig at det gamle er stået af.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Djursland

  • Gæst
Spørgsmål om strøm, batteriladning m.m.
« Svar #9 Dato: 06. November 2006 kl: 23:04:56 »
hej jan

jamen det kunne da være at jeg også skulle ha sån en fætter

men husk max 10 % af batteriet kapasitet må der lades med

dvs 6 amp på et 60 amp's batteri

og er den automatisk så den selv slår fra igen

husk lige at løsnen proppene på dit batteri så gasen kan komme ud

Mvh Djurs

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Spørgsmål om strøm, batteriladning m.m.
« Svar #10 Dato: 07. November 2006 kl: 00:26:56 »
Nåja for faen.. godt du sagde det ! Det havde jeg glemt..  * løbe ud i værkstedet *

Så.. er det fikset.. det lader til at laderen selv har lugtet lunten.. den lader nu med 7,7 amps og det er et 77 A batteri.. fantastisk.. det er sku den bedste plovmand jeg har brugt i denne uge :D
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Djursland

  • Gæst
Spørgsmål om strøm, batteriladning m.m.
« Svar #11 Dato: 07. November 2006 kl: 10:56:28 »
Blæret nok at den selv tilpasser sig

det er da sån en jeg skal ha så

Mvh Djurs  :lol:

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Spørgsmål om strøm, batteriladning m.m.
« Svar #12 Dato: 07. November 2006 kl: 11:09:39 »
Citat fra: "Djursland"


husk lige at løsnen proppene på dit batteri så gasen kan komme ud


Husk også lige at passe på knaldgas når propperne er skruet af   :!:  :!:  :!:

Jeg 2 gange været ude for et batteri der er eksploderet under opladning, heldigvis er ingen kommet til skade  :shock:

Begge gange har det været ældre batterier
gamle udtjente batterier udvikler mere knaldgas end nye friske.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Spørgsmål om strøm, batteriladning m.m.
« Svar #13 Dato: 07. November 2006 kl: 14:35:23 »
Ok.. jeg sørger for noget god ventilation og så håber vi ikke på gnister.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012