Forfatter Emne: I håb om tilgivelse...  (Læst 117939 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Bo

  • Gæst
I håb om tilgivelse...
« Svar #330 Dato: 30. Oktober 2010 kl: 13:17:50 »
Citat fra: "Jarl"
Kære Bo, hvis jeg skulle have bortdømt mine dieselmotorer på tilsvarende bagatelagtige indkøringsvanskeligheder, så var ikke én af dem kommet ud at køre... Kom nu ud af fundamentalismen.


Arhhh... Jarl, du som sagde at skift af topstykke tager en formiddag, indregnet 3 Kings og et par bajere :wink:

Lyt nu til Diesel-englen på den skulder.....jeg ved den sidder der  :wink:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #331 Dato: 30. Oktober 2010 kl: 14:12:00 »
Se, se - det var interessant info! Dvs. at det i virkeligheden er lavet et loop - endda i den største slangedimension mellem frem og retur, og motoren lever sådan set bare af modtrykket i returslangen. Yderst interessant!

I går ville jeg have syn for sagen, for jeg kunne ikke finde andre fejlkilder. Derfor tog jeg returslangen af indsprøjtningen og satte en lille slange på direkte ned til en dunk. Man drømmer simpelthen ikke om, hvor meget flow, der er. Det er at sammenligne med en vandhane på fuld hvæs. Jeg var 2-3 min om at fylde en 10 l dunk. Derfor tænkte jeg, at den muligvis kan være svært for indsprøjtningen at håndtere det enorme tryk, og særligt, når det skal returneres gennem en tre meter lang slange.

Nu vil jeg ud og måle tryk og regere - så skal der nok komme yderligere info, men meget interessant JJ. Tak.    

Og Bo: Du klapper bare kebabben, ellers får du baghjul i tredje næste gang vi ses ;-)

Citat fra: "jensjakob"
Hej Jarl

Lyder meget plausibelt.

På Frk Grå er slangesystemet:
8 mm slange fra pumpe og frem til motorrum og t-stykke 8/8/6
8 mm glange (ca 4 cm længde) går op til nyt t-stykke 8/8/6, hvor t-stykket i den anden 8 mm sender benzin tilbage til tanken.
De sidste dele af t-stykkerne fører 6 mm slange frem til spjældhus, og tilbage fra spjældhus. T-stykke arrangement er monteret på karossen. lige der hvor benzinslanger kommer ind sammen med vandrør.

Kald slangebaseret "naturlig trykregulator".

Jeg glæder mig til at høre mere om projektet, og er noget grå i panden over at både Allan og du får så fine forbrugstal - nu er det en statistisk overvægt i.ft Frk G.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

PARKHAVE

  • Gæst
I håb om tilgivelse...
« Svar #332 Dato: 30. Oktober 2010 kl: 20:59:05 »
Uhhh - nu er det sgu' ved at blive spændende i denne tråd ;-)
Kunne være rigtig godt hvis du fandt en "bagatel" der pludselig gav en del længere på literen.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #333 Dato: 31. Oktober 2010 kl: 00:18:31 »
Stadig søgende. Benzintryk lige foran indsprøjtningen: 1,3 bar - det må vel siges at være ok. Lige nu går teorien på falsk luft. Jeg har opdaget, at jeg kan holde hånden for indsugningen, og den bliver ved med at køre - det burde den vist ikke... Måske er det gummiflangen ml. indsp. og manifild. Eftersøgningen fortsætter... Og Bo - jeg er stadig kisteglad for den! I dag, da jeg skulle til Århus snuppede jeg lige bakken ved Gudenåen med 125 på gps'en :-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #334 Dato: 31. Oktober 2010 kl: 00:31:33 »
Hmmm, 125 på bakken ved Gudenå - det kan jeg ikke i Frk G :-(

Må hellere tage en kompressionstest....

Men - falsk luft - hvordan skal det hænge sammen med overforbrug af benzin?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #335 Dato: 31. Oktober 2010 kl: 00:50:23 »
Falsk luft = for mager/kaotisk blanding -> lambdasonden går amok og beder om mere fuel, men blandingsforholdet kan ikke styres, da falsk luft jo netop kommer ind kaotisk. CO værdi ved varm tomgang efter der er etableret varme på manifolden= 3,8 %
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

PARKHAVE

  • Gæst
I håb om tilgivelse...
« Svar #336 Dato: 31. Oktober 2010 kl: 00:50:36 »
Den der gummiflange, er det ikke det der er galt på alle vw benziner ??
Der må da være nogen golf folk der har tænkt på den.

jj - falsk luft giver fejlinformationer og derfor kan dysen ikke give korrekt mængde ( kunne være en mulighed)

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #337 Dato: 31. Oktober 2010 kl: 10:52:59 »
@ Jarl, det tager en hel dag at læse hele tråden, jeg vover lige dette :
På vores fhv. 5E var benzinpumpen forbundet forkert, hvilket resulterede i at den kørte uafbrudt.
Det var noget med, at strøm til pumpen var en for tynd ledning, som var hakket på en ledning med stadig strøm
Jeg husker, at der blev trukket en rigtig dimensioneret ledning bagud, til pumpen, og og i stedet for en lus i sikringsboksen blev der sat et relæ, og resultatet : Når der skulle startes, kunne man høre, at pumpen lige lavede tryk, og så et lille klik, stilhed, man startede, og kunne så svagt høre, nu er der forbrug, : Arbejd !
Ved ikke om det er et fingerpeg, for her var der jo tale om dyse til hver cyl. fra en fordeler.

Men held og lykke med projektet, det har været spændende at følge !

Mvh. KH
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #338 Dato: 31. Oktober 2010 kl: 11:37:03 »
Du har jo sikkert sat nye vacuum slanger over alt, så et læk der er nok ikke aktuelt....
Men hvis der er indgang på styreboksen til vacuum er der måske noget at kigge på der. Ved digifant styringen er det kritisk hvis ikke slangen mellem manifold og styreboks er præcis 1 meter! Noget med pulserne fra indsugningen contra de elektriske signaler...

It's a long shot....
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #339 Dato: 31. Oktober 2010 kl: 12:09:59 »
Tak for dine dokumenter, Wilson. Jeg har ikke møre vacuumslanger. Jeg har INGEN vacuumslanger. Den slags lir hører sig ikke til på en klassisk bil...

Nej -seriøst, så er der i systemet 2 vacuumslanger - én til aktivt-kul-filteret og én til klappen i luftfilteret, der styrer hhv. varm og kold indsugningsluft. Ingen af delene har jeg, så hullerne er bare proppede.

Alligevel, tak for dit bud.

Men nu har jeg så en ny teori: Defekt lambdasonde

Når jeg måler på den, så pendler den mellem 0,2 og 0,9 volt. Det er jo referenceværdien - det den skal have. MEN Jeg har jo en AAAAlt for fed blanding. Så skal den jo ikke fortælle, at alt er godt, for så bliver det jo aldrig bedre. Jeg arbejder videre...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
I håb om tilgivelse...
« Svar #340 Dato: 31. Oktober 2010 kl: 13:48:11 »
Citat fra: "wilson"
Du har jo sikkert sat nye vacuum slanger over alt, så et læk der er nok ikke aktuelt....
Men hvis der er indgang på styreboksen til vacuum er der måske noget at kigge på der. Ved digifant styringen er det kritisk hvis ikke slangen mellem manifold og styreboks er præcis 1 meter! Noget med pulserne fra indsugningen contra de elektriske signaler...

It's a long shot....


Jeg har da aldrig set vakuum slange til styreboksen på digianlæg, men på Megasquirt er det lige præcis den parameter der styres efter. Jeg har tit undret mig over enkeltheden ved Megasquirt i forhold til massemængdemåle og den slags.

Jarl, hvis den fik falsk luft ville den være meget svær at få til at gå i "lav" tomgang. Det problem har du jo ikke, vel? Lambda-sonden kunne godt være defekt, men lidt mærkeligt at den lige skulle gå i stykker ved motorskift.
Kan du mærke/høre forskel hvis du henholdsvis luser og bryder vandtemperatursensoren. Du nævnte, at du kørte på nødprogram i starten, uden sonde. Skal boksen mon re-settes ud af nødprogrammet. Aner ikke om funktionen findes eller hvordan det evt. gøres.

Til mit eget brug, hvordan tømte du tanken for diesel, havde du afmonteret den eller bare "suget" den tom fra afløbsstudsen?

Hinze

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #341 Dato: 31. Oktober 2010 kl: 19:08:48 »
lige en tanke.... Hvor mange ledninger er der til din Lambda sonde? Ofte sidder der et lille varme legeme indbygget i sonden for at den får den rette arbejdstemperatur hvis den sidder for langt fra motoren. Derfor kan afstanden fra motoren have betydning for dette med arbejdstemperaturen.

Sidder den originalt i en katalysator? Den er jo ret god til at hæve temperaturen. Har du bibeholdt den i så fald?

@Hinze -
*Digifant I - blandt andet PG (G60) har tryk/vacuum slange
*Digifant II - Blandt andet 2E har vacuum slange
Digifant bruges også i andre motorer så ikke utænkeligt at de også findes i et setup uden slange.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

karetmager

  • Gæst
I håb om tilgivelse...
« Svar #342 Dato: 01. November 2010 kl: 20:32:34 »
Kunne lyde som luftmassemåler er defekt.

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
I håb om tilgivelse...
« Svar #343 Dato: 01. November 2010 kl: 21:17:03 »
Citat fra: "karetmager"
Kunne lyde som luftmassemåler er defekt.


Det er der intet af på en ABS.... Og lambda´en er uden opvarmning, det er derfor den originalt sidder i udst.manifolden, før både forrør og kat, så der er temperatur på.... Er den flyttet...?
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #344 Dato: 01. November 2010 kl: 21:24:20 »
@Wilson: Det er en helt enkel lambda - ingen varme, ingen nonsens, ingen ingenting. Og i dag er den forsøgt udskiftet med en anden, der garanteret virker -> Ingen forandring.

@Karetmager: Den har ikke en egentlig luftmassemåler. Dens "viden om", hvor meget luft, der hælde ind stammer fra gasspjældspotentiometeret. Det har jeg endnu ikke målt igennem, men det er da en god ide.

Desuden er temperaturføleren for vandet skiftet -> Ingen forandring

Nu har jeg undersøgt for falsk luft. Hvis jeg holder hånden tæt for indsugningen, så kan jeg let kvæle den, og der er ikke susen nogle steder.

Tanke: Hvordan vil co-værdien opføre sig. hvis der er utætheder ved toppakningen?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!