Forfatter Emne: I håb om tilgivelse...  (Læst 207951 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #435 Dato: 15. November 2010 kl: 12:37:52 »
Jeg syntes godt du kunne have brugt sorte strips.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
I håb om tilgivelse...
« Svar #436 Dato: 15. November 2010 kl: 12:39:13 »
Ser fint ud Jarl, synes den "oser" lidt når du gasser op....

Nu kan du da godt fjerne filterkonsollen eller skal der være "plads" til tilbagefald  :P

Hinze

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #437 Dato: 15. November 2010 kl: 12:40:49 »
Tak Kurt. Det vil jeg tage til efterretning ;-)

Strips'ene er som en slags ringe i træet. Man kan bruge dem til at aldersfæste ting med. Først bruger man de sorte, derefter de ufarvede, og når alt andet er sluppet op, så tager man de gule i brug...

@Hinze: Ordet "oser" hører til i dieselforum. Min udskiller vanddamp, når den er kold... ;-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #438 Dato: 16. November 2010 kl: 13:51:26 »
Og så lige igen en lille krølle på halen. Om olietryk:

T3 er som bekendt udstyret med dynamisk olietrykskontrol. Dvs., at den kræver ét olietryk ved lave omdr.tal og et andet over ca. 2000 rpm. Styringen af dette sker som et samarbejde mellem de to olietrykssensorer, et lille print bag i speedometeret og så omdrejningstalsignalet fra motoren.

Mange af os, der bygger om til R4B kommer fra diesel. Dvs, at vores print i speedometeret er beregnet til at operere med omdrejningssignalet fra generatorens W-klemme - der er jo ligesom ikke noget tændspolesignal at tage af, vel? Det er sådan set også fint, men ved mange ombygninger bevares multiribremmen fra G3. Denne giver en anden udveksling til generatoren - generatoren tager simpelthen flere omdr., for dens remhjul er meget mindre. Fint nok - så har vi jo masser af ladning allerede ved lave motoromdr. Har man omdr.-tæller, så justerer man jo bare dens potmeter, så visningen passer - så langt har jeg gjort og tænkt. Men.... det er bare ikke nok! For ét er, at man tilpasser omdrejningstælleren til det "hurtigere signal", men man skal huske, at printet i speedometeret, som styrer olietrykskontrollen stadig "tror", at motoren snurrer hurtigere end den egentlig gør, for det får den jo besked fra generatoren om, at den gør. Altså i almindelig tale: Når man så kører med måske 1500 omdr. på motoren, så får printet signal om, at man kører med måske 2400 omdr., og så vræler den, for olietrykket kan ikke leve op til det krav, den stiller, når den tror, at motoren snurrer hurtigt. Det hele gøres ikke bedre af, at følerne i Golfmotoren stiller langt større krav end T3'eren. Golf kræver 1,8 bar i det høje tryk, og 0,3 i det lave. Tilsvarende kræver T3 0,9 bar i det høje og 0,15 i det lave. Motoren skal altså præstere et himmelråbende højt tryk ved en meget lavere omdrejningstal og det klarer selv en toptrimmet maskine ikke.

Der er flere muligheder for at  løse dette. 1) man kan indoperere printet (og så også omdrejningstælleren (hvis man har sådan en)) fra en benz t3. Så passer tingene sammen, men man mister den blærede blinkende olietrykslampe. 2) man kan ændre til kilerem, så passer omdrejningstallene, eller 3) man kan sætte T3-følere i - så bliver det lettere for motoren, at opfylde "kravene".
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.473
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
I håb om tilgivelse...
« Svar #439 Dato: 16. November 2010 kl: 15:15:57 »
har T3 wbx ikke dynamisk olietryk?
for så sku man jo bare have fat i spedometer og omdr.tæller derfra, det skal man vel alligevel for at kunne se max omdr :razz:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #440 Dato: 16. November 2010 kl: 15:38:50 »
Jo - det er det, jeg foreslår i løsning 1.

Men det er skisme da nemmere, at udskifte ABS'ens hvide (klare) olietrykssensor med JX'erens grå.

På den måde nedsætter man trykkravet fra 1,8 til 0,9 bar, og det kan enhver sund motor opfylde allerede i tomgang. Og kan en JX overleve med det olietryk med dens sølebelastning, så kan en ABS meget let.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.473
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
I håb om tilgivelse...
« Svar #441 Dato: 16. November 2010 kl: 15:48:33 »
ja men ville det ikke være fedt at se nålen banke i begrænseren i 1. 2. 3. gear :razz:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #442 Dato: 16. November 2010 kl: 16:05:43 »
Og hvor gammel var det, du sagde, du var? ;-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #443 Dato: 16. November 2010 kl: 16:15:41 »
Verner, man kan da høre når den går i begrænseren og skyder på livet løs når den uforbrændte benzin pumpes lige ned i den rødglødende kat.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.473
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
I håb om tilgivelse...
« Svar #444 Dato: 16. November 2010 kl: 17:13:38 »
@jarl, jeg er jo fyldt rundt, så satser på 10 sjove år endnu ;) så må vi se om jeg er blevet mere voksen til den tid ;)

@JJ, nemmerlig det lyder for fedt (dog skulle den ik så gerne smide uforbrændt benzin ud i katten)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.473
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
I håb om tilgivelse...
« Svar #445 Dato: 16. November 2010 kl: 17:21:56 »
helt ærligt jarl har du ik haft den i begrænseren endnu??
det er jo også en måde at teste at motoren virker som den skal ;)

husk at en benzin motor er bygget til det, det er jo en helt ny verden for dig :D
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #446 Dato: 16. November 2010 kl: 17:52:31 »
Nej, Verner14år, selvfølgelig har jeg ikke haft den i begrænseren endnu. Det får jeg heller ikke. Jeg har ikke sprunget bungy jump eller prøvet train surfing. Desuden er jeg ikke piercet i alle fremspringende kropsdele og jeg drikker ikke Cult Shaker. Tilgengæld har jeg haft latin siden 8. kl., og jeg kan også læse gotiske bogstaver. Og hvis jeg virkeligt anstrenger mig, så kan jeg også de fynske købstæder på remse og alle de små tabeller samt de uregelmæssige tyske verber.. Sådan er generationerne så forskellige... :P
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #447 Dato: 16. November 2010 kl: 17:57:05 »
Det er da ved begrænseren man skifter gear hurtigt uden brug af kobling :-)

Vrom hak hak hak vroooom hak hak hak vroooooooooooooooooooooom hak hak hak hak vroooooooooom
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #448 Dato: 16. November 2010 kl: 19:53:13 »
rødt felt nyt gear.......... sådan jens jakob du ka det shit :0)   Bwooooaaaarrrrrrrppppp
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline Brutus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 580
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #449 Dato: 16. November 2010 kl: 21:44:24 »
Citat fra: "Jarl"
Nej, Verner14år, selvfølgelig har jeg ikke haft den i begrænseren endnu. Det får jeg heller ikke. Jeg har ikke sprunget bungy jump eller prøvet train surfing. Desuden er jeg ikke piercet i alle fremspringende kropsdele og jeg drikker ikke Cult Shaker. Tilgengæld har jeg haft latin siden 8. kl., og jeg kan også læse gotiske bogstaver. Og hvis jeg virkeligt anstrenger mig, så kan jeg også de fynske købstæder på remse og alle de små tabeller samt de uregelmæssige tyske verber.. Sådan er generationerne så forskellige... :P


Godt ord igen, havde dog forventet du vidste noget om de indoeuropæiske sprogstammer og tyske enklaver i Rumænien. Enhver generation har sin begrænsning :lol:
vh
Brutus
T3 1,6td 1991
MB E220 cdi 2008
Vespa GL 150 1962