Forfatter Emne: Rørføring til vandfyr  (Læst 6763 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Rørføring til vandfyr
« Dato: 01. September 2010 kl: 19:32:20 »
Skal jo snart til at have monteret mit fyr, men er kommet i tvivl om hvilken rørføring der ville være den bedste...

Leger med de følgende 2 løsninger, men hvilken er mest effektiv?
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline nels

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 346
    • Vis profil
Rørføring til vandfyr
« Svar #1 Dato: 01. September 2010 kl: 19:52:44 »
Har kørt med fyr i mange år..
Hvordan skal du bruge det..??
Er det til kabinen eller helst til motoren..
Mit var sat til lige før varme app, men når jeg brugte blæseren var vandtemp kun på 20 grader, hvorimod uden blæser tændt 50 grader..
Så brugte aldrig varme app, tændte bare blæseren samtidig med motoren om morgenen..
Hilsen Nels.

T3 Caravelle AAM 1,8i 1988 Solgt
Kawasaki Eliminator 1200  1987
Kawasaki z 650  1978
Octavia (vinterbil)

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Rørføring til vandfyr
« Svar #2 Dato: 01. September 2010 kl: 20:15:17 »
En blanding...

Om vinteren til at varme motoren op og ellers til kabinen når vi er på camping...
Det er ikke så meget placeringen det er mere tilslutningen...

Fyret er et Eberspächer D5W altså et fyr med 5kW varmeeffekt, så det skulle gerne kunne give nok...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline nels

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 346
    • Vis profil
Rørføring til vandfyr
« Svar #3 Dato: 01. September 2010 kl: 20:44:01 »
Så vil jeg vælge tæt på motoren, hellere høj motortemp..
Vil selv have mit i, dog kun monteret på blæseren under bagsædet..
Men skal heller ikke køre i min T3 om vinteren mere..
Hilsen Nels.

T3 Caravelle AAM 1,8i 1988 Solgt
Kawasaki Eliminator 1200  1987
Kawasaki z 650  1978
Octavia (vinterbil)

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Rørføring til vandfyr
« Svar #4 Dato: 01. September 2010 kl: 20:47:17 »
Som skrevet, det er ikke PLACERINGEN, men TILSLUTNINGEN jeg snakker om...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Kkrogsgaard

  • Gæst
Rørføring til vandfyr
« Svar #5 Dato: 01. September 2010 kl: 20:51:37 »
Jeg ville sætte det så du kan blænde det af med stophaner til motoren.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Rørføring til vandfyr
« Svar #6 Dato: 01. September 2010 kl: 20:55:58 »
For bøvlet, Krogsgaard...
Det skal kunne bruges uden at skulle til at pille ved haner...

Spørgsmålet går ganske simpelt på: Serie eller parallel forbundet til køle kredsløbet...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Kkrogsgaard

  • Gæst
Rørføring til vandfyr
« Svar #7 Dato: 01. September 2010 kl: 21:00:34 »
så ville jeg sætte det før varmelegemet til kabinevarmeren.
Og så have en rumtermostat til at styre fyret med.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Rørføring til vandfyr
« Svar #8 Dato: 01. September 2010 kl: 21:02:28 »
Det med thermostaten er indbygget i styringen af fyret...

Men stadig serie eller parallel?

Min start idé var parallelt men har tænkt over det idag og det er måske ikke så smart så måske det er mest hensigtsmæssigt med fyret i serie...

Og selvfølgeligt skal det sættes ind mellem topstykket og varmelegemet så varmen strømmer til kabinen først...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline nels

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 346
    • Vis profil
Rørføring til vandfyr
« Svar #9 Dato: 01. September 2010 kl: 21:11:24 »
Hvad mener du med tilslutning..??
Du skal jo bare sikre dig, at det også kan cirkulere inden termostaten åbner..
Mener, at 5 kw er noget af det største, du kan få til personbil, så det skal nok varme den sjat vand op..
Mit kan køre i 40 min, men ku varme vandet op til 50 grader på 20 min, dog i en Xantia..
Hilsen Nels.

T3 Caravelle AAM 1,8i 1988 Solgt
Kawasaki Eliminator 1200  1987
Kawasaki z 650  1978
Octavia (vinterbil)

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Rørføring til vandfyr
« Svar #10 Dato: 01. September 2010 kl: 21:17:34 »
Prøv at kigge på billederne...
Der er jo ingen thermostat i systemet til kabinevarmen...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Kkrogsgaard

  • Gæst
Rørføring til vandfyr
« Svar #11 Dato: 01. September 2010 kl: 21:28:10 »
det skal indsættes serielt, som i et et strengssystem.
Hvis du laver det som parallelt som på tegning 1 skal der monteres noget kontra ventil tror jeg.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Rørføring til vandfyr
« Svar #12 Dato: 01. September 2010 kl: 21:30:25 »
Så lyder det til at vi er enige...
Det var også det der slog mig idag (imens jeg holdt "pause" på E45 i lastbilen, med fladt dæk) at hvis man sætter det parallelt så render det bare baglæns og jeg mister effekten...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Kkrogsgaard

  • Gæst
Rørføring til vandfyr
« Svar #13 Dato: 01. September 2010 kl: 21:31:40 »
Sæt det inden motor som første priotet, så har du også lidt mere at tære på, når fyret slukker, inden vandet er så koldt at der startes op igen.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Rørføring til vandfyr
« Svar #14 Dato: 01. September 2010 kl: 21:33:48 »
Inden motoren?! Hmmm...Okay...
Havde ellers troet at det ville være bedst at sætte det efter topstykket, inden kabinen og ikke omvendt!?
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan