man skal vel ikke betale fuld 180% afgift IGEN bare fordi man går ud over 20% reglen?? Det giver da ingen mening???
Nej nej, de første 5750,- af bilens værdi betaler man kun 105% af...... :wink:
Det kommer helt an på hvordan de ekstra hk er fremskaffet, men jeg er blevet rådet til at indsende en "forhånds-forespørgsel"
fordi reglerne åbenbart tolkes forskelligt og grænserne for hvornår de mener at det er en anden type / model osv. er ugennemskuelige.
Den billigste og letteste måde for +20% ekstra effekt er at importere en bil som er godkendt med effekten.
(eksempel 1,6TD 70 hk, worst case)
Man kan være heldig at slippe for afgift ved at ændre til en større originalmotor som er dækket af typegodkendelsen,
men ikke over de 20% selv om der er betalt mere i afgift på f.eks. en 1,6 TD , end der fra ny skulle betales på en 2,1 bensiner.
Er man heldig kan man måske slippe lidt billigt hvis det er en originalmotor, men de 20% spøger stadig.....
Tuner man derefter f.eks en "afgiftsfri" 78 hk original bensinmotor med 20%, går de tilbage og kigger på det oprindelige køretøj
(de glemmer ikke) og så falder hammeren fordi de 20% er overskredet.
Selvfølgelig er der ingen regler uden undtagelser, men spørg først !!!!!
Tony