Forfatter Emne: Dyseproblem..????  (Læst 2426 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TONY

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Dyseproblem..????
« Dato: 11. September 2010 kl: 22:21:03 »
Den korte udgave : kan en hængende dyse få det til at lyde som om at alle lejerne er smadrede i en motor. ?

Den lange : Bastleren smed endnu et dyserør i dag, og efter udskiftning som nornalt er total problemfrit, bankede motoren
som jeg aldrig har hørt en motor gøre, ikke engang en defekt tvangsstartet motor har jeg hørt larme så meget.

Lyden var der ikke i tomgang og op til anslået 1500 omdr, så derfor udelukkede jeg en lejeskade,
men derover var den helt gal og motoren vibrerede samtidig helt vildt.
Dyserøret blev løsnet et par gange for at få evt luft ud, selv om det normalt aldrig er nødvendigt.
Jeg holdt den et stykke tid lige under larme-grænsen, og da den var blevet varm fik den fuld gas et par gange,
og den holdt op med at larme og ryste. Selvfølgelig kan der have sneget sig lidt skidt med ind i dyse eller rør ved sådan en vejsidereparation,
men kan det virkelig få en motor til at lyde så vildt bankende. ?
Jeg var faktisk et øjeblik sikker på at motoren var stået helt af nu, efter at jeg i går lod den følge trafikken næsten 200 km på motorvej......
.....med et defekt topstykke/utæt toppakning.  :shock:
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jønne Ukendt

• Hero Member
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Dyseproblem..????
« Svar #1 Dato: 11. September 2010 kl: 23:22:49 »
Mon ikke du har glemt at puste røret rent inden montering, Dieselfranz!!!

Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline opelhaj

• Hero Member
    • Vis profil
Dyseproblem..????
« Svar #2 Dato: 11. September 2010 kl: 23:25:03 »
DieselPlayboys
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline TONY

• Hero Member
    • Vis profil
Dyseproblem..????
« Svar #3 Dato: 11. September 2010 kl: 23:33:31 »
Nope, det var blæst rent inden det blev puttet i pose og lagt i bilen sammen med de andre "standard-reservedele-i-værktøjskassen"
Men det var jo ikke helt rene omgivelser, så der kan da være kommet skidt i, men kan det give en så voldsom banken.....oktanafræser!!!

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jønne Ukendt

• Hero Member
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Dyseproblem..????
« Svar #4 Dato: 11. September 2010 kl: 23:39:14 »
Yes, det kan det, min ven trods alt :lol:

Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline TONY

• Hero Member
    • Vis profil
Dyseproblem..????
« Svar #5 Dato: 12. September 2010 kl: 00:00:14 »
Tak.  :wink:  .så må jeg vist hellere få tjekket dyserne en ekstra gang.

Tony
Mobil 30111518

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Dyseproblem..????
« Svar #6 Dato: 12. September 2010 kl: 00:40:17 »
Det lyder definitivt som en dysehænger. Stil diagnosen sikkert ved at løsne omløberen på dyserøret på den mistænkte dyse - pas på - det stads sprøjter jo; giv så gas og hør om ikke den lyder normalt - altså selvf. på 3 ben, men uden mislyde. Når diagnosen er stillet, bør du skille dysen ad og rense den.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline TONY

• Hero Member
    • Vis profil
Dyseproblem..????
« Svar #7 Dato: 12. September 2010 kl: 01:01:52 »
Jeg prøvede tidligere at løsne røret med motoren i gang, og ja den lød og gik faktisk som en helt almindelig 3-cylindret.
Dyserne kommer ud nu og får en grundig rengøring, og self en kontrol af åbningstrykket.
Jeg må dog indrømme at jeg stadig er lidt chokket over at en dyse kan være skyld i så voldsom banken. :shock:

Tony
Mobil 30111518