Forfatter Emne: Udstødningsbolte - One down, three to go....  (Læst 35064 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Udstødningsbolte - One down, three to go....
« Svar #45 Dato: 24. Oktober 2010 kl: 14:40:24 »
De her fotos er egentlig fra sidste weekend, men de er så deprimerende at jeg lod dem ligge og køle af i en uge...

Udstødningen er flere steder monteret med alm. bolte...


Her er en som mistede hovedet da jeg havde svejst en større møtrik på og prøvede at løsne. Den var omtrent så hård som et stykke vådt pap...
Ved sgutte lige hvad jeg gør med resten, men der er vel ikke andet end at forsøge med en ny påsvejsning.


Og så er der det her rør...






Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Udstødningsbolte - One down, three to go....
« Svar #46 Dato: 24. Oktober 2010 kl: 15:48:09 »
det ser vel meget "normalt" ud med de udstødsbolte, mon ikke det ender med et sæt renoverede topstykker eller frem med boremaskinen og få resten af stumpen ud, i med en gevind tap go du køre igen, kølerøret skal bare over i skraldebunken; det ses rigtig tit at de ruster igennem. De fåes i også rustfrit stål.

Hinze

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Udstødningsbolte - One down, three to go....
« Svar #47 Dato: 24. Oktober 2010 kl: 16:37:36 »
Den der bolt som er helt som pap - efter du har svejset møtrikken godt på, så varmer du godt og hyggeligt på krumtaphuset - så det hele har udvidet sig og løsnet.

Og masser af rustløsner, lidt ud med bolten, rustløsner, lidt ind igen, arbejde den godt og grundigt gennemvåd stille og roligt, så kommer den
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.384
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Udstødningsbolte - One down, three to go....
« Svar #48 Dato: 24. Oktober 2010 kl: 17:27:00 »
På med en ny møtrik. Svejs, løsne igen, igen. den skal nok komme.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Udstødningsbolte - One down, three to go....
« Svar #49 Dato: 24. Oktober 2010 kl: 17:56:45 »
Citat fra: "jensjakob"
Den der bolt som er helt som pap - efter du har svejset møtrikken godt på, så varmer du godt og hyggeligt på krumtaphuset - så det hele har udvidet sig og løsnet.

Og masser af rustløsner, lidt ud med bolten, rustløsner, lidt ind igen, arbejde den godt og grundigt gennemvåd stille og roligt, så kommer den


øøhh, krumtaphuset hvordan kommer det i spil her i topstykket; du har vist kørt R4 for længe :shock:

Hinze

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Udstødningsbolte - One down, three to go....
« Svar #50 Dato: 24. Oktober 2010 kl: 18:22:03 »
Undskyld. Topstykket. Den der klump metal med noget roterende indeni.

Du ved. Skylning via krumtaphuset eller sådan noget.

Jeg kommer jo ikke under motorrumsdækslet for tiden - sådan en R4 kører og kører jo bare.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Udstødningsbolte - One down, three to go....
« Svar #51 Dato: 19. Marts 2011 kl: 11:17:22 »
Citat fra: "Jønne Ukendt"
På med en ny møtrik. Svejs, løsne igen, igen. den skal nok komme.

 Mvh Jønne Ukendt


Jeg har svejst den på 4 gange idag, men møtrikken jeg svejser på, den bliver ikke siddende. Jeg er bare ikke skrap nok til at svejse tror jeg.

Det er stadig det her gevindstykke...
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.271
    • Vis profil
Udstødningsbolte - One down, three to go....
« Svar #52 Dato: 19. Marts 2011 kl: 11:25:31 »
Jeg brugte engang 8 møtrikker og stumpen var kun halv så lang ...
jeg brugte min CO2 svjeseværk til det - prøv igen og ogen!
det var dog en AD1600 blok fra min bobbel (topstykket)
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Udstødningsbolte - One down, three to go....
« Svar #53 Dato: 19. Marts 2011 kl: 12:21:31 »
Nu har jeg to forsøg tilbage før jeg tangerer din rekord  :roll:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Udstødningsbolte - One down, three to go....
« Svar #54 Dato: 19. Marts 2011 kl: 14:06:58 »
Der er et projekt billigt til salg her i Rye...
 :x
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Udstødningsbolte - One down, three to go....
« Svar #55 Dato: 19. Marts 2011 kl: 16:52:18 »
Op på hesten igen. Det tager tid at mestre et gnistreværk og kunsten at svejse møtrikker på. Giv den lidtmere tid/power end du egentlig har lyst til
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.781
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Udstødningsbolte - One down, three to go....
« Svar #56 Dato: 19. Marts 2011 kl: 17:14:01 »
Kan man ikke ta den med en lille rørtang ? ( nu er jeg kun tømrer ) , men den er da lang nok til man kan få fat .
hilsen poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.008
    • Vis profil
Udstødningsbolte - One down, three to go....
« Svar #57 Dato: 19. Marts 2011 kl: 17:15:11 »
Lidt af hemmeligheden ved svajsning af møtrik på sådan en stump.    er vist at det hele skal blive næsten hvidglødende.   så varmen forplanter sig langt ind i stumpen der sidder fast.    så venter man lige et minuts tid. inden man forsøger at dreje det hele ud. ;)   tålmodighed tålmodighed..   det er også skide godt vejr i dag..   så lad ikke sådan en bagatel ødelægge din dag.

Hilsen hernede fra Lolland
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Udstødningsbolte - One down, three to go....
« Svar #58 Dato: 19. Marts 2011 kl: 17:27:30 »
Poul har ret. Varmen er en vigtig del af at få løsnet fastgroede skruer.
Nu er jeg ikke klar over hvilket gods skruen sidder i. Er det støbejern eller letmetal? Et par velrettede slag kan også være med til at løsne, alt efter materiale.
Går det helt galt og skruen knækker tættere på godset, er der muligheden for at bore et centerhul i skruen og bruge en såkaldt ornepik til at dreje den ud med. Fat mod der er stadigvæk mange muligheder.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Udstødningsbolte - One down, three to go....
« Svar #59 Dato: 19. Marts 2011 kl: 18:20:29 »
Husk når du svejser, at det helst skal være i een arbejdsgang. Hvis du holder pauser, køler metallet og flyder ikke ordentligt sammen. POWER, men kun så du har gennembrænding. Bruger du for meget, skærer du bogstaveligt talt bolten over. Øvelse gør mester.
Når du rammer den rigtige styrke, vil møtrikken være hvidlig kort tid, så rødglødende inden den mister glansen totalt. Lad den køle godt af, og vrid så i små bevægelser, indtil du er sikker på, at den går med rundt.
Knækker møtrikken af, kan du prøve med en lille rørtang. Bolten går sikkert trægt, så lidt hver vej og MASSER af tålmodighed.