Forfatter Emne: Hjælp til topstykke til T3 1.6 TD  (Læst 2479 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Hjælp til topstykke til T3 1.6 TD
« Dato: 16. September 2010 kl: 00:16:27 »
Historien om en tandrem og et topstrykke:
I forbindelse med at tandremmen blev skiftet, - egentlig var det dieselpumpen der blev udskiftet først. Det blev den fordi tandremmen kørte skævt på pumpen, men fejlen var nok en anden. Remmen kørte nemlig stadig skævt på en sprit ny pumpe. Problemet blev løst ved at satte en pladen mellem motorblokken og skjoldet der holder pumpen. Men den nye rem er formentlig sat forkert på.  Derfor er der sket følgende.

Symptomer:
Efter tandrem skift kørte motoren meget dårligt og uden trækkraft. OK – Pumpen skulle justeres. Den blev målt til omkring 0.65 altså for tidlig indsprøjtning. Efter 50 km viste vidste målingen 1.14, øhh – hvad er det lige der er galt.
Efter at have trillet rundt et par dage, Ca. 40 km,  begyndte olie lampen at lyse og lave en forfærdelig støj. Jeg tjekket olien og kunne tappe 1 ½ liter motorolie af før jeg var på toppunktet. (Yes, jeg kan blive rig på det her)
Efter at have kørt 8 km til et dieselværksted, Kefner i Glostrup, var olien streget til 3 cm over max.
Den nye mekanikker, kunne konstatere at løfteventilen til cylinder 1 var gået i stykker. Der lå en mellemring og et andet metal stykke (det som mellemringen ligger i) og flød rundt øverst i topstykket.
Der er også et grimt hak (kan kun genskabes med en mejsel og en mukkert) hvor mellemringen har ligget. Stemplet har ikke bøjet ventlerne, men der var mærker på der stykke metal som mellemringe ligger i.
Den kørte også dårligt på cylinder 2 og 3.

Dom:
Mekanikerens dom var at remmen sidder forkert. – hvilket lyder sandsynligt.


Hjælp 1:
Jeg søger derfor et topstykke, så hvis der er nogen i nærheden af Bellahøj (Kjøvenhavnstrup), der har en liggende, vil jeg prøve (sammen med en livline) om den kan køre på alle cylindere igen.


Hjælp ll:
Hvis jeg skal købe et nyt, er der en der kan fortælle mig, hvilken jeg skal købe. Jeg har fundet 2 alternativer på ebay, men er usikker på hvilken der passer.

Zylinderkopf VW Bulli T2 T3 Audi 80 1.6 TD D JX CS JK
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=370431819755

Zylinderkopf VW Bus T3/T2 1.6D/TD CS/JX NEU
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=140453315224


Min elskede bil:
Er en White Star Multivan t3 fra 1990 med en 1,6 turbo diesel. Den har kørt 270.000.
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Hjælp til topstykke til T3 1.6 TD
« Svar #1 Dato: 16. September 2010 kl: 02:11:52 »
Topstykkerne er ens. Måske forskellige fabrikater, men begge er til en JX motor. Hvis det er en original 1,6 Turbo Diesel så hedder den JX.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Hjælp til topstykke til T3 1.6 TD
« Svar #2 Dato: 16. September 2010 kl: 08:48:31 »
Begge topstykker passer, men udover toppe så er indkøbslisten på:
slibesæt(pakningskit)
toppakning(der er tre typer, typen kan se på den nuværende)
strækbolte til montering
tandrem
tandremsstrammerhjul

Udover det så skal der måske nogle ventiler og eller løftere til, det afhængerlidt af hvor meget der kan flyttes over fra det gamle topstykke.

Skal man gå helt amok, så var det måske også værd at overveje og der skal spænderes et takthjul+12.9 bolt til krumtappen. Måske var det værd at overveje det inden der fortages indkøb, en ødelagt krumtap ændrer lidt billedet for hvad der er mest fornuftigt at foretage sig
Mvh. Casper

Mølle

  • Gæst
Hjælp til topstykke til T3 1.6 TD
« Svar #3 Dato: 16. September 2010 kl: 11:24:47 »
Efter en skrækkelig oplevelse i går (som jeg ikke vil skrive mere om.... Det kan Bo selv gøre hvis han synes at I også skal have lidt gys) vil jeg meget opfordre til at følge Caspers råd vedr. tjek af takhjul og tilspænding på takhjulet på krumtappen.

Bo

  • Gæst
Hjælp til topstykke til T3 1.6 TD
« Svar #4 Dato: 16. September 2010 kl: 11:39:42 »
Tjahh... på Mølles ansigstudtryk i går eftermiddags kan jeg ihvertfald nu konkludere, at det vist er mindre heldigt at bolten på takthjulet ved krumptappen sidder så løs, at den er til at skrue ud med fingerene  :shock:  :wink:
Vi opdagede det da vi skulle tørne motoren med en skraldenøgle, for at justere pumpen (der for øvrigt stod på 0.70 :? ) først troede vi at det var en ukorrent bolt, da 19 toppen ligesom ikke tog fat (I ved man står der fuldstændigt akavet og kan ikke se en skid) men pludselig hørte Mølle lyden af en bolt der kører rundt i et rustent gevind og så blev han bleg :shock:  Det gjorde jeg forøvrigt også, da jeg indså hvor tæt på en kapital motorschaden den lille Sika havde været.
Nå men vi fik strammet så godt vi nu kunne, med bilen i 4. gear, pumpen blev timet og nu kan IM nemmere få den igang om  morgenen, uden at mørklægge hele Køge i uforbrændt diselos.
Desuden har jeg vist allerede en erstatningsmotor klar, men det kommer der nok et andet indlæg om på et senere tidspunkt  :wink:

Og nu tilbage til trådens oprindelige tema.... (undskyld)

Offline soerencarlsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 280
    • Vis profil
Hjælp til topstykke til T3 1.6 TD
« Svar #5 Dato: 16. September 2010 kl: 12:05:36 »
Jeg har et topstykke til 1,6 td som var ok da det blev taget af.
men er ikke helt sikker på om det er til hydraliske løftere.
kan se efter senere hvis interessen stadig er der
søren

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Hjælp til topstykke til T3 1.6 TD
« Svar #6 Dato: 16. September 2010 kl: 13:13:14 »
Hej Søren
Du må meget gerne se efter om din top har mekaniske løftere.
Hvor kan den eventuelt hentes og hvad skal du have for den.

Mvh Tom
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hjælp til topstykke til T3 1.6 TD
« Svar #7 Dato: 16. September 2010 kl: 13:45:41 »
Hvis det var min motor, så var proceduren følgende:

1) Tjek krumtappen - dens sternflade, bolten og takthjulet. Er der én mikroskopisk fejl her, så er alt andet penge hældt lige ud i lokummet. Adskil, tag billeder, læg dem ind her, hør rådene og følg dem.

2) Tag den skæve dieselpumpekonsol og kast ud fra Øresundsbroen. Hvis dieselpumpen sidder skævt, så er tandremmen væk, før du behøver at skifte olie første gang - og dermed står du igen til det 27. nye topstykke. Skaf en lige konsol, montér den, læg en retskinne over alle takthjulene og konstater, om de er absolut parallelle. Ja, jeg ved godt, at strammerrullen har en kant til at styre tandremmen, men hvis den skal gøre det med særligt mange kræfter, så æder den tandremmen.

3) Køb et spritnyt topstykke og læg på.

4) Tjek dine dyser - eller få dem tjekket. 155 - 162 bar med et fint kegleformet sprøjtebillede. Sæt dem i med spritnye flammeskiver.

5) Juster dieselpumpen, så den utvivlsomt står 0,91 spot on

Kompromisløst og overperfektionistisk? Prøv at springe et par punkter over, og du vil se tusindkronesedlerne flyve ud af pungen i et tempo, som ellers kun optræder i surrealistiske mareridt. En JX-motor er alt andet end tilgivende!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Hjælp til topstykke til T3 1.6 TD
« Svar #8 Dato: 16. September 2010 kl: 14:32:46 »
Tak for råd Jarl.
Er der nogen der ligger inde med en lige dieselpumpekonsol.

mvh Tom
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline soerencarlsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 280
    • Vis profil
Hjælp til topstykke til T3 1.6 TD
« Svar #9 Dato: 17. September 2010 kl: 15:36:57 »
Hej Tom
Topstykket er IKKE med hydraliske løftere men ellers med knast og dysser indsugnings manifold osv.
hilsen
søren

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Hjælp til topstykke til T3 1.6 TD
« Svar #10 Dato: 17. September 2010 kl: 16:10:43 »
Det lyder som om at jeg kan bruge den. Sender en PM lidt senere.

Tom
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD