Forfatter Emne: Skramlen fra højre forhjul  (Læst 2990 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Herr_Jensen

  • Gæst
Skramlen fra højre forhjul
« Dato: 09. Oktober 2010 kl: 11:20:56 »
Pga. massivt arbejds pres, har jeg ladet stå til med en mærkelig lyd fra højre forhjul. Det er nu så slemt at jeg hellere må få styr på det...

 Det hele startede for ca 3000 km siden, med en svag 'underlig' lyd, dernede fra. Det er nu blevet så slemt at den skramler temmelig meget, og bilen hellere vil dreje til højre end venstre.

Det lyder overhovedet ikke som et kardanled (jeg har alligevel vidnet 3 af dem dø, så jeg ved udemærket hvordan det lyder), men mere som en decideret 'skramlen'. Som sagt er bilen mere træg i det hvis jeg vil til vestre, og slipper jeg rattet, triller bilen mod højre (det er fra højre forhjul lyden kommer).

 Lyden er værst om morgenen, hvor jeg tilmed kan høre en rytmisk bankelyd, i takt med hjulet. Dette forsvinder dog efter nogle km, altså når delene bliver varme (går jeg ud fra).

 Jeg har haft hjulet pillet af, og kigget lidt rundt og hevet i nogle forskellige ting. For mit utrænede øje ser tingende fine ud. Jeg har også hevet i hjulet, både fra siderne og oppe/nede. Der er intet slør at konstatere (synes jeg, i hvert fald).

 Jeg har kigget i Bentley'en for at se hvordan sådan et hjulophæng egentlig er bygget, og der tænker jeg måske det kunne være hjullejet?

 Jeg har jo klovnet rundt med sporvidden, og husker noget Jarl skrev en gang med at det vil belaste hjullejerne unaturligt, og derved fremskynde deres død.

Tror i på den? Hvad er symptomerne for slidt hjulleje?

Hvordan checker jeg det?

Hvad ville i foreslå?


Mange tak : )

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Skramlen fra højre forhjul
« Svar #1 Dato: 09. Oktober 2010 kl: 11:33:43 »
Et hjulleje vil du oftest kunne konstatere ved at slingre fra side til side for hhv. at aflaste og belaste lejerne...
Bliver det kraftigere når du svinger til den ene side og svagere når du svinger til den anden side så er det rimeligt sikkert et leje...

Og hvis du siger det kommer forfra så ved du også hvad side det er efter den test :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Herr_Jensen

  • Gæst
Skramlen fra højre forhjul
« Svar #2 Dato: 09. Oktober 2010 kl: 11:41:07 »
Æv, min lyd er konstant, og også når jeg bare kører ligeud. Hvis jeg kører over en rist, eller anden ujævnhed i vejen, skramler lyden i takt med affjedringen.

Hmm. Hvad pokker kan det så være?

Kkrogsgaard

  • Gæst
Skramlen fra højre forhjul
« Svar #3 Dato: 09. Oktober 2010 kl: 17:06:49 »
Stabilisator arm?

Offline Jan W

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 390
    • Vis profil
Skramlen fra højre forhjul
« Svar #4 Dato: 09. Oktober 2010 kl: 19:53:51 »
Jeg hælder nok mest til hjullejet.
T3 er stærkt vanedannende
Tlf. 40763157

Offline carlo11

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 347
    • Vis profil
Skramlen fra højre forhjul
« Svar #5 Dato: 09. Oktober 2010 kl: 20:53:41 »
hej min gjore lige det samme viste sig at være venstre forhjulslege det bliver vamt
hilsen villy (carlo11)

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Skramlen fra højre forhjul
« Svar #6 Dato: 09. Oktober 2010 kl: 21:22:48 »
Løs ankerplade ?  En sten imellem skive og caliper ?  Klodser der har sluppet belægningen ?
Kan du hæve forenden så meget, at begge forhjul hænger frit ? Et leje kan godt lave en allerhelv.... ballade, selvom du ikke kan mærke slør.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Skramlen fra højre forhjul
« Svar #7 Dato: 09. Oktober 2010 kl: 23:45:57 »
Kig forbi 2100Ø mandag aften, så finder vi forhåbentligt hurtigt kilden?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Skramlen fra højre forhjul
« Svar #8 Dato: 09. Oktober 2010 kl: 23:47:37 »
Med min ringe erfaring  :shock:  kunne jeg foreslå dig at rykke lidt i trækakslen...
Den giver sjove lyde, ar den er ved at gå skilt ad og det kunne godt passe med din beskrivelse. Jeg skyder på det inderste knokle/kardan-led, da lyden er konstant....
Måske kan du være heldig, at den simpelthen ikke er spændt godt nok fast med de 8 unbrakoskruer inde på front-diff'et...
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)