Enig med JU. 100 grader er intet problem i olietemp. Det har massevis af motorer levet med i mange år - herunder CS i T3 uden ekstern oliekøler. Faktisk er det slet ikke dårligt at få olien derop engang i mellem - så er man sikker på, at den sure kondens forsvinder. Derimod er 140-150 grader ud over det tilladelige, og det er scenariet i en AAZ, hvis man ikke hælder en ekstern oliekøler på.
Trykproblemer i AAZ er ikke ubekendte. På en CS har man kanonhøjt olietryk, for der er smørestederne: krumtap, mellemaksel og knast. På en JX er det krumtap, mellemaksel, knast, sprøjtedyser og turbo - altså er der brug for mere olieforsyning (større pumpe). På en AAZ er der - udover JX-stederne - også en smørekanal til hydroløfterne - altså er afledningen den størst tænkelige. Vil man derfor - på en en AAZ - have et acceptabelt tryk, så er betingelsen en fit oliepumpe af største størrelse.
Hvad angår den dygtige og samvittighedsfulde mekaniker, så kan jeg oplyse, at en anden bruger her på nettet ligeledes havde fået samlet en motor hos ham med angiveligt en ny 36 mm pumpe, der viste sig at være en halvforkølet 33 mm, da den så dagens lys. Jeg er helt enig i, at XX-mekaniker er ekstremt dygtig, men måske er han ikke helt opmærksom på de problematikker, der knytter sig til AAZ i en T3.
Men inden vi dødsdømmer oliepumpen, så er det påfaldende, at den kun reagerer ved kurvekørsel. Når jeg spørger til oliestanden, så skyldes det, at symptomerne kunne fortolkes som om, oliepumpen ikke kan "nå" oliens overfladespejl, når det fortrænges til venstre. Af samme årsag er jeg begyndt at køre med skvulpeplade - det holder olien lidt mere "på plads", når man laver krappe sving.
Nu skal jeg jo ikke bestemme noget her, men jeg har det selv sådan, at min bil er grounded, hvis jeg har den mindste mistillid til olietrykket. Mit råd, som du kan skrotte, hvis du vil: 1) af med bundkarret, tjek oliepumpen - mål, om tænderne er 36 mm, mål om slitagen mellem tænderne overskrider 0,15 mm - helst kun 0,10 mm. 2) Sæt skidtet sammen igen med skvulpeplade. 3) Offer en hundredekroneseddel på to spritnye olietryksfølere. Når de ting er på plads, så ville jeg kunne sove roligt, og hele processen kan gøres på 1½ time. Alternativt er worst case scenariet, at plejlstangssølerne får en tekstur som en nypløjet mark...