Forfatter Emne: Four-Wheel-Drive  (Læst 3819 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Four-Wheel-Drive
« Svar #15 Dato: 07. December 2010 kl: 08:37:41 »
Hvorfor skulle bilen køre længere på litteren? aksler, kardan og fortøj drives jo alligevel med rundt.
Mvh. Casper

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Four-Wheel-Drive
« Svar #16 Dato: 07. December 2010 kl: 09:05:14 »
Interessant - foraksler og fortøj drives stadig rundt af forhjulene - selvom kardan er koblet fra?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Four-Wheel-Drive
« Svar #17 Dato: 07. December 2010 kl: 09:20:13 »
ja netop, kardanen driver jo også med rundt
Mvh. Casper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Four-Wheel-Drive
« Svar #18 Dato: 07. December 2010 kl: 09:23:44 »
Alle aksler roterer stadig - det er klart. Kardan drives af gearkassen bagfra, fortøj og dets trækaksler drives af forhjulenes rotation - den eneste måde, man kan lægge kardanen død, er ved at decouple både for og bag.
Mit bedste bud på, at man scorer lidt km/l, er at man undgår spændingerne i drivlinjen. Enhver, der har prøvet at skubbe en Syncro med fuldt styreudslag, ved, at det er en hæslig opgave.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Four-Wheel-Drive
« Svar #19 Dato: 07. December 2010 kl: 10:13:09 »
Jeg tør dårligt nævne visse japanske 4WD, der har friløbsnav i forhjulene - enten automatiske eller manuelle, hvor man skal dreje en kobling i navet, når hjulet ønskes koblet til den forreste del af træktøjet. Kører man 2WD er der ingen liv i fortøjet og forhjulene ruller bare med... Det er jo for så vidt ganske smart - men:

En T3-Syncro største fordel er jo netop, at viscoen konstant smager på underlagets beskaffenhed og smider forhjulstrækket i drift på 1/6 hjulomdrejningsdifference for/bag - eller inden man selv registrerer, at man er i gang med at køre fast. Når man på forhånd ved, at man skal bruge heftigt 4WD aktiveres spærrene (så mange man nu har) og så vil jeg gerne se den japser, der kan følge med, med sine stive aksler for og bag og usmidige undervogn.

Det er korrekt, at det kan være besværligt, at smide Syncroen ind i en snæver P-bås efter en længere tur - især, hvis øvrige parametre som feks korrekt dæktryk, ulige slidte dæk giver en lun visco i delvist indgreb - men helt ærligt - det er i min optik bare en del af charmen ved at køre Syncro.

Jeg finder ihvertfald stor tilfredshed med, at være fri for at skulle vælge 2WD eller 4WD i den aktuelle situation - og glemmer næsten hvordan det var, da man ikke kørte Syncro...

Jeg er helt klart Syncro-fan.... Hva' fan er I andre...??
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline Hr mortensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.233
    • Vis profil
Four-Wheel-Drive
« Svar #20 Dato: 07. December 2010 kl: 10:18:04 »
Jeg ved ikke om det bare er mig men jeg syntes at man kan mærke når der ikke er nogle kardang på.
Den har nemmere ved at komme op i fart.

Daniel
viewtopic-t-12380.html

88 Multivan
81 Westfalia Joker EJ22
86 Sika med sneglehus.
79 Ford Capri.
Daniel -29261364-

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Four-Wheel-Drive
« Svar #21 Dato: 07. December 2010 kl: 10:34:47 »
Det tror jeg gerne på - ift hvor motoren sender sin energi hen. Går den udelukkende til baghjulene og ikke via kardan mv vil den virke friskere. Jeg tror nu at rullemodstanden i den forreste del af værket udligner, hvis man måler på stopuret.... ;-)

I "gamle dage" var det god kotume at slukke el-bagruden, når man havde afdugget - for at spare brændstof. Der er mange måder at betragte hvilken glæde/effekt, man får ud af de dyre dråber, der hældes i tanken og jeg bruger gerne for en tyver på hver tankfuld for at ha' Syncro-beredskabet til rådighed... ;-)

Og når det er sagt, tager jeg hatten af for, at du eksperimenterer som du gør... Det kommer der helt sikkert nogle guldkorn ud af, som alle har glæde af... Bliv ved med det... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline Hr mortensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.233
    • Vis profil
Four-Wheel-Drive
« Svar #22 Dato: 07. December 2010 kl: 12:21:57 »
Når nu man køre mellem 6-7kml så må man jo spare hvor man kan.
Og med hensyn til til og frakobling så er det ikke noget med at man skal holde stille for og slå
det til,jeg kørte mellem 50-60 kmt og kunne slå det til uden problemer.
viewtopic-t-12380.html

88 Multivan
81 Westfalia Joker EJ22
86 Sika med sneglehus.
79 Ford Capri.
Daniel -29261364-

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Four-Wheel-Drive
« Svar #23 Dato: 07. December 2010 kl: 12:38:40 »
Citat fra: "Hr mortensen"
Når nu man køre mellem 6-7kml så må man jo spare hvor man kan.
Og med hensyn til til og frakobling så er det ikke noget med at man skal holde stille for og slå
det til,jeg kørte mellem 50-60 kmt og kunne slå det til uden problemer.


cool :)

men i længden holder alting længere hvis man passer på det!
f.eks kan en ny bil også smiddes i 1.gear med 40km/t! det kan den bare ikke i længden ;)

forskellen her er jo, at som udgangspunkt rotere begge sidder af akslen med samme hastighed, medmindre man sidder fast og laver hjulspin ;)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D