Forfatter Emne: Ladetrykreguleringsventil.....  (Læst 5913 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

doka

  • Gæst
Ladetrykreguleringsventil.....
« Dato: 04. Januar 2011 kl: 09:43:50 »
Da jeg er ved at skifte turbo på min JX opdagede jeg da jeg tog den af at der på reguleringsventilens justerskrue nærmest er en studs i forlængelse hvorpå der sidder en ca 1m lang slange på. Jeg har ikkeset dette før og den var ikke monteret i den anden ende.

Hvad gør denne og hvor sidder den fast i den anden ende. Jeg har tjekket i de org. bøger og kan ikke finde noget om dette ???

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Ladetrykreguleringsventil.....
« Svar #1 Dato: 04. Januar 2011 kl: 09:55:22 »
Det må da bare være til at beskytte gevindet eller noget?!
Der er mig bekendt ikke noget hul i den justerskrue...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

doka

  • Gæst
Ladetrykreguleringsventil.....
« Svar #2 Dato: 04. Januar 2011 kl: 11:26:31 »
Her er et billede - der er hul hele vejen gennem just.skruen så der må være
et eller andet den skal bruges til.  

Skal vi have Jarl på banen ???

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Ladetrykreguleringsventil.....
« Svar #3 Dato: 04. Januar 2011 kl: 13:00:56 »
Sådan en har jeg alligevel aldrig set!

Der hvor studsen "begynder" på billedet ender min skrue med en unbracho (staves det sådan?) kærv...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Ladetrykreguleringsventil.....
« Svar #4 Dato: 04. Januar 2011 kl: 15:07:57 »
Pas!

Jeg tænker på, om det er et forsøg på det, der på tysk hedder "Dampfrad" - altså en mekanisme, hvor man under kørsel kan justere på wastegaten, så man midlertidigt kan justere ladetrykket op eller ned? Men det ligner også en udluftningsnippel til en bremsecaliper? Manglede manden bare et gevindstykke med det rigtige gevind?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

doka

  • Gæst
Ladetrykreguleringsventil.....
« Svar #5 Dato: 04. Januar 2011 kl: 15:51:35 »
Citat fra: "Jarl"
Pas!

Jeg tænker på, om det er et forsøg på det, der på tysk hedder "Dampfrad" - altså en mekanisme, hvor man under kørsel kan justere på wastegaten, så man midlertidigt kan justere ladetrykket op eller ned? Men det ligner også en udluftningsnippel til en bremsecaliper? Manglede manden bare et gevindstykke med det rigtige gevind?



Jeg tror du har fat i noget af det rigtige Jarl - Det er ikke en udluftningsnippel. Efter at have skruet den ud kan jeg se at
der klart er en trykflade i bunden af den og at der et stykke
oppe af gevindet er et hul.

Hvis man forestiller sig at man sætter vacum på denne side af
wastegaten vil den klart reagere anderledes - interssant egentligt.

Har dog aldrig hørt om "dampfrad" før men det skal da lige undersøges
lidt nærmere.
Kunne man forestille sig at man med en opbygning hvor man byggede en trinløs ventil ind , kunne lave et variabelt turbotryk -

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Ladetrykreguleringsventil.....
« Svar #6 Dato: 04. Januar 2011 kl: 17:16:48 »
Ja det kan du, byggede noget lignende på min makkers landcruiser.. Trinløs justerbár ladetryk fra kabinen...
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Ladetrykreguleringsventil.....
« Svar #7 Dato: 05. Januar 2011 kl: 07:37:23 »
Sidder slangen der ikke bare for at "afluftningen" på bagsiden af wastegaten ikke skal sidde og suge snaller/vand/mudder og hvad der ellers kan sprøjte op under bilen?
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Ladetrykreguleringsventil.....
« Svar #8 Dato: 05. Januar 2011 kl: 07:38:35 »
Jo det mener jeg også.

Mvh. Holger.
Mvh. Holger
81 75 44 50

doka

  • Gæst
Ladetrykreguleringsventil.....
« Svar #9 Dato: 05. Januar 2011 kl: 14:14:58 »
Citat fra: "4X4"
Sidder slangen der ikke bare for at "afluftningen" på bagsiden af wastegaten ikke skal sidde og suge snaller/vand/mudder og hvad der ellers kan sprøjte op under bilen?


Det er et udemærket bud - men hvorfor er der så overhovedet monteret den type skrue ????  Man skulle mene at den tjener et eller andet formål

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Ladetrykreguleringsventil.....
« Svar #10 Dato: 05. Januar 2011 kl: 14:57:47 »
Her er en billig udgave hvis nogen vil eksperimentere: http://www.carlab.dk/shop/boost-controller-mekanisk-80947p.html
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Ladetrykreguleringsventil.....
« Svar #11 Dato: 05. Januar 2011 kl: 15:24:33 »
Det er et rigtig godt bud, Peter, - sådan noget Syncro-set-up. I de alm. KKK K14 er der et lille hul i "cylinderen" på bagsiden af "stemplet", som den kan ventilere gennem. Og Når man laver Dampfrad, så plejer man bare at trække trykrøret fra kompressorsiden ind i kabinen, indskyde en reguleringsventil og så sende det retur til wastegaten - på den måde undgår man alt muligt vacuumhejs og besvær, og man kan snyde wastegaten, så den ikke lukker op.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

doka

  • Gæst
Ladetrykreguleringsventil.....
« Svar #12 Dato: 05. Januar 2011 kl: 16:19:11 »
Citat fra: "Jarl"
Det er et rigtig godt bud, Peter, - sådan noget Syncro-set-up. I de alm. KKK K14 er der et lille hul i "cylinderen" på bagsiden af "stemplet", som den kan ventilere gennem. Og Når man laver Dampfrad, så plejer man bare at trække trykrøret fra kompressorsiden ind i kabinen, indskyde en reguleringsventil og så sende det retur til wastegaten - på den måde undgår man alt muligt vacuumhejs og besvær, og man kan snyde wastegaten, så den ikke lukker op.


Og det er da lige det jeg så vil gøre - tak for hjælpen d`herrer

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.473
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Ladetrykreguleringsventil.....
« Svar #13 Dato: 05. Januar 2011 kl: 16:31:47 »
er det ik på Renault 5turbo at det er standard ?
mener at huske at der sidder en drejeknap i kabinen :roll:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Ladetrykreguleringsventil.....
« Svar #14 Dato: 05. Januar 2011 kl: 16:35:51 »
Citat fra: "verner"
er det ik på Renault 5turbo at det er standard ?
mener at huske at der sidder en drejeknap i kabinen :roll:


Hvis det er tilfældet, så kan man jo selv bestemme om sådan en Renault skal sprænge i luften NU eller først lige om LIDT, ved at dreje på knappen...  :lol:  8)  :lol:
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L