Forfatter Emne: Nogen der kender til \"sticky RPM\" syndromet??  (Læst 2331 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
Nogen der kender til \"sticky RPM\" syndromet??
« Dato: 07. Januar 2011 kl: 16:50:49 »
Er der nogle af jer herinde der kender til sticky RPM syndromet og evt. kender en løsning??

Forklaring:
Min RPM måler er begyndt at "fryse" i området imellem ~2500-3500 RPM, men ikke hver gang...
Der kan gå dage imellem at den gør det...
Når den så begynder, så kan jeg lade bilen stå i tomgang, træde på speederen så den kommer op i RPM og så bliver nålen hængende på f.eks. 3000 RPM i nogle sekunder selvom motoren er gået i tomgang igen...
Et let/kærligt klap oven på instrumenterne får den somregel til at stige/falde (alt efter hvad den skal)...

Skal sådan en smøres en gang imellem??
Måske jeg "fisker" lidt, men kan det også have sammenhæng med oliealarm og buzzer som en sjælden gang imellem går i sving, tænker her hvis nålen går en smule træg og bliver hængende på "den forkerte side" af 2000 RPM, synes at kunne huske noget med et elektrisk kredsløb i RPM måleren som hænger sammen med buzzeren...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Hawaiibussen

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
« Svar #1 Dato: 07. Januar 2011 kl: 17:29:07 »
tjek om speederkablet hænger.......

Ellers er det måske mængdeskruen som skal ha et nøk tilbage........

Kan også være for løs tandrem

Bare mine 50 cent
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 07. Januar 2011 kl: 17:29:48 »
Citat fra: "BlackChart"
Er der nogle af jer herinde der kender til sticky RPM syndromet og evt. kender en løsning??

Forklaring:
Min RPM måler er begyndt at "fryse" i området imellem ~2500-3500 RPM, men ikke hver gang...
Der kan gå dage imellem at den gør det...
Når den så begynder, så kan jeg lade bilen stå i tomgang, træde på speederen så den kommer op i RPM og så bliver nålen hængende på f.eks. 3000 RPM i nogle sekunder selvom motoren er gået i tomgang igen...
Et let/kærligt klap oven på instrumenterne får den somregel til at stige/falde (alt efter hvad den skal)...

Skal sådan en smøres en gang imellem??

Tja - et 25 år gammelt instrument, der bliver trægt - vel ikke uforventligt? Ofte er der også noget med om det er koldt eller varmt i kabinen. Måske kan du skille den ad og rense lidt på akslen med en vatpind og lægge lidt ny vaseline i lejerne

Måske jeg "fisker" lidt, men kan det også have sammenhæng med oliealarm og buzzer som en sjælden gang imellem går i sving, tænker her hvis nålen går en smule træg og bliver hængende på "den forkerte side" af 2000 RPM, synes at kunne huske noget med et elektrisk kredsløb i RPM måleren som hænger sammen med buzzeren...

Det er kablet, så omdrejningstælleren er den sidste, der får signalet. Derfor kan omdrejningstællerens mekaniske defekt ikke påvirke buzzeren.

Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 07. Januar 2011 kl: 17:34:50 »
@Hawaii: Den misforstod du ;) Ingen problemer med selve motoren, det er kun måleren der går træg, den følger ikke altid motoren omdrejninger :)

@Jarl: Okay, så ved jeg da hvad jeg skal lave imorgen :) Have renset og smurt instrumentet samt have fundet grunden til at fyret ikke vil starte mere :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Hawaiibussen

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
« Svar #4 Dato: 07. Januar 2011 kl: 17:38:22 »
sorry.......
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.