Forfatter Emne: Hjælp min vogn er begyndt at koge  (Læst 5119 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

frantzen

  • Gæst
Hjælp min vogn er begyndt at koge
« Dato: 16. Januar 2011 kl: 20:01:55 »
Ja som overskriften siger så begyndte min bil at koge i dag, jeg havde været ude på tur, hvor alt var fint, men da jeg kørte hjem begyndte den at koge, jeg har kontrolleret min termostat den virker fint, det ser heller ikke ud til at den trækker vandet ind i motoren, den ryger ikke mere end den plejer, nogle gode ideer?

denhalvblinde

  • Gæst
Hjælp min vogn er begyndt at koge
« Svar #1 Dato: 16. Januar 2011 kl: 21:10:42 »
hej er det ikke bare temparturmåleren i instrumentboret der gik helt op det kunne den gøre hvis der ikke er nok vand i vandbeholderen til kølevand eller føleren til  denne er dålig forbindelse. eller har du set bobler i beholderen ?.mvh poul

frantzen

  • Gæst
Hjælp min vogn er begyndt at koge
« Svar #2 Dato: 16. Januar 2011 kl: 21:12:38 »
den kogte godt i beholderen

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Hjælp min vogn er begyndt at koge
« Svar #3 Dato: 16. Januar 2011 kl: 21:20:36 »
Bobler i beholderen - det kan godt være udstødningsgas.

Se om den også bobler når den er lunken.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

frantzen

  • Gæst
Hjælp min vogn er begyndt at koge
« Svar #4 Dato: 16. Januar 2011 kl: 21:22:59 »
Så er det toppen den er gal med eller?

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Hjælp min vogn er begyndt at koge
« Svar #5 Dato: 16. Januar 2011 kl: 21:28:03 »
Nu er jeg jo ikke dieselmand, men har hørt mange fortællinger om bobler i kølevand og topstykke/toppakning.

En af diesel.hajerne skal på banen for at sige mere om hvordan fejlen slåes fast.

Og ind til dag, en hurtig billed-guide her til topstykkeskift:
http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=8051&highlight=bobler+k%F8levand

Gode hilsner
Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

frantzen

  • Gæst
Hjælp min vogn er begyndt at koge
« Svar #6 Dato: 16. Januar 2011 kl: 21:32:14 »
det er noget gammelt skidt

Offline dennis

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.265
    • Vis profil
Hjælp min vogn er begyndt at koge
« Svar #7 Dato: 16. Januar 2011 kl: 21:48:39 »
Bruger den vand? Spilder den vand på gulvet?

Min havde en læk i vinkelslangen under vandpumpen og utæt pakning ved akslen i vandpumpen. Jeg hørte også om topstykke-skræk-historier.... Nok mest fra dem med bly i højre fod. Men min er jo også en 2.1 digifant. Vandtæver.......... (pral og stolthed i èt)
Med VWenlig hilsen Dennis Manniche

"Volkejeep`n"
SUBARU Powered
vw caravelle syncro 87

Need SEX...... no no I got WBX


Hotline: 61396688

frantzen

  • Gæst
Hjælp min vogn er begyndt at koge
« Svar #8 Dato: 16. Januar 2011 kl: 21:51:14 »
je har skiftet vandpumpen, og den spilder normalt ikke vand, jeg var mest ude efter om det kunne være andet end toppen

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.008
    • Vis profil
Hjælp min vogn er begyndt at koge
« Svar #9 Dato: 16. Januar 2011 kl: 22:04:05 »
Hvis boblerne i expantionsbeholderen er beskidte .  er det topstykket.
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Hjælp min vogn er begyndt at koge
« Svar #10 Dato: 16. Januar 2011 kl: 22:29:37 »
Hvis den ikke drypper fra nogen samlinger i kølesystemet, så fyld beholderen ved siden af batteriet og start motoren.
Sæt et stykke pap imellem ved tomgangsskruen så den går hurtig i tomgang, ca 2000 omdr.
og efterfyld beholderen til den ikke kan tage mere.
Lad den stå i hurtig tomgang, og gå om og luft den ud, på udlufterskruen oven på køleren. Efterfyld beholderen igen.

Bilen skal helst stå vandret eller med snuden lidt opad, men det betyder ikke alverden når motoren kører med 2000 omdr.
og der bliver luftet ud ved køleren !!!! Ikke alle er enige heri, men jeg har ret  :wink:
Låget skal ikke sættes på beholderen og der skal være åben for gennemstrømning i varmeapperaterne.

Fjern pappet og se om der nu kommer en lind strøm af luftbobler i beholderen, giv lidt gas indimellem,
kommer der konstant bobler i beholderen er dit topstykke død.

En enkelt større boble et par gange betyder ikke noget, der kan stadig være lidt luft i systemet, men det skal hurtig stoppe.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Hjælp min vogn er begyndt at koge
« Svar #11 Dato: 16. Januar 2011 kl: 23:40:45 »
Egentligt lidt "sjovt" at vi tror det er en diesel, frantzen har vist ikke nævnt det.  :roll:

Men : luft i beholderen = utæt topstykke = dieselmotor.  :lol:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Hjælp min vogn er begyndt at koge
« Svar #12 Dato: 17. Januar 2011 kl: 14:53:32 »
Citat fra: "TONY"
Egentligt lidt "sjovt" at vi tror det er en diesel, frantzen har vist ikke nævnt det.  :roll:

Men : luft i beholderen = utæt topstykke = dieselmotor.  :lol:

Tony


Tråden er skrevet i Diesel fora......... :wink:
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Hjælp min vogn er begyndt at koge
« Svar #13 Dato: 17. Januar 2011 kl: 15:10:47 »
Tony, jeg var også i tvivl. Så jeg bladrede i Frantzens indlæg, og gættede at det var den samme bil :-)

Men du har ret - motortype er vigtig viden - det kunne sågar have været en ABS :-)
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Hjælp min vogn er begyndt at koge
« Svar #14 Dato: 17. Januar 2011 kl: 16:17:40 »
Citat fra: "Hawaiibussen"
Citat fra: "TONY"
Egentligt lidt "sjovt" at vi tror det er en diesel, frantzen har vist ikke nævnt det.  :roll:

Men : luft i beholderen = utæt topstykke = dieselmotor.  :lol:

Tony


Tråden er skrevet i Diesel fora......... :wink:


Nååh ja, det havde jeg lige overset.  :oops:
Men i 95% af tilfældene passer beskrivelsen jo også netop på diesel... gad vide hvorfor man gider at bliver ved... :roll:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.