Forfatter Emne: Spørgsmål vedr. vægtafgift på min bus?  (Læst 1933 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
Spørgsmål vedr. vægtafgift på min bus?
« Dato: 30. December 2006 kl: 15:41:28 »
der er noget galt med den opkrævning, men ikke i den retning du vil ha........

vægtklassen 1300-1500 koster 7.520
vægtklassen 1500-2000 koster 10.240

men de bliver begge afregnet per kvartal, så hvad der sker med din opkrævning ved jeg ikke. Kan du få bussen nedvejet til under 1500 så er der sparet noget, ellers er det 10k om året  :shock:
Mvh. Casper

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #1 Dato: 30. December 2006 kl: 17:42:39 »
ja ja, det var for overskueligheden skyld at jeg udelod det ene kg..... :?
det er nok ikke tilstrækkelig "bare" at pille et sæde ud, bilen skal også vejes hos en autoriseret vejer, og det er den vejning der er udgangspunktet for fastsættelsen af egenvægtet.

Prøv at få vognen vejet hos en vejer, så har du en ide om hvad der skal til, men jeg tror du skal dratisk til værks. dvs. ingen sprinler, minimum af kølervand, minimum af motorolie, intet reservehjul, ud med alle de bagerste sæder, ev.t også sidepaneler bagerst osv. osv.
Mvh. Casper

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 30. December 2006 kl: 19:00:27 »
Ja, det er ikke sådan ligetil.

Den egenvægt, der står på reg.att. er meget optimistisk. Gennem årene er bilen blevet tungere af uv.-behandlinger, adskillige kg grus og snavs, ekstraudstyr, nylakeringer osv. Hertil kommer, hvad Færdselsstyrelsen kalder "driftmidler" - olie, kølervæske, batterisyre, bremsevæske, sprinkler osv.

Jeg er helt enig med Casper. Prøv at køre på en brovægt, så ved du, hvad du har med at gøre. Et hurtigt gæt fra min side er, at din bil vejer tættere på 1700 kg end på 1575.

Vil du prøve en egentlig nedvejning, så skal bilen vejes hos en akkrediteret måler og vejer (der ligger en liste over godkendte på Færdselsstyrelsens hjemmeside) og får en påtegnet vejeseddel. Derefter skal du stille til syn indenfor - så vidt jeg husker - 24 timer. Selvfølgelig kan du ikke køre uden div. væsker, men i synshallen giver de dig et fradrag - i mit tilfælde på 30 kg - for driftmidler.

Og husk så - som Mads Kaa vist erindrede os om engang - kører man så bare hjem igen og sætter sæder og sager ind igen, så egenvægten øges med mere end 50 kg, så er man pligtig at stille til fornyet syn...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!