Forfatter Emne: God oplevelse og tekniske problemer  (Læst 2815 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
God oplevelse og tekniske problemer
« Dato: 30. December 2006 kl: 22:59:08 »
Citér
kølervandet blev presset om i ekspantionsbeholderen ved nummerpladen, der blev fyldt langt over dækslet. Beholderen bag batteriet blev således presset halv tomt. Hvor mon den luft kommer fra? Kan det være udstødningsgas fra en utæt toppakning?

Ja, eller et revnet topstykke - desværre ikke ualmindeligt. Der er i hvert fald ingen tvivl om, at du får forbrændingstryk i kølesystemet.

Citér
Og kan det være årsagen til ekstrem udstødningsrøg ved koldstart, at der kan komme lidt kølervæske ind til et stempel?

Ja, men dårlige gløderør/dyser må også være under mistanke.

Citér
Temperaturnålen led af psykiske udsving. Den bevægede sig en del på begge siden af den røde (slukkede) diode. Er det normalt at den sådan bevæger sig under jævn og ensartet kørsel?

Nej, den står typisk næsten bomstille, når drifttemperaturen er opnået. Men det hænger sammen med det ovenfor beskrevne problem. Luftbobler fra forbrændingsrummene suser rundt i kølesystemet og fortrænger kølevandet. Luft køler ikke så godt som vand - derfor de ustabile udsving.

Citér
Jeg havde tidligere læst om at olie på bagklappen kunne være underkompression eller defekt turbo. Jeg fik lidt olie på bagklappen på vores tur, men ikke så meget så oliestanden faldt faretruende. Jeg har et hul på den slange, der skal lede underkompressionen ned til turboen, så det tyder vel på en defekt turbo

Start med at checke for utætheder på motorens underside (chikanepladen skal bare væk!). Få en anden slange på, så du ikke hælder oliemættet underkompressionsluft direkte ud på vejen. Indtil det er sket, kan du ikke undgå oliepletter på klappen.

Citér
Gearkassen (5 trins) børster tænder fra 1. til 2. gear, når den er kold, men ellers ikke. Manglende olie? Slidt synkromesring? Eller?

Ja, det gør mange af dem. - Roooooolige skiftebevægelser indtil den er varm. At den gør det kold, men ikke varm vidner om, at der faktisk er olie på. Du kan eksperimentere med andre olier, men den eneste effektive kur er nye syncromeshringe eller forsigtige gearskift.

Citér
Derudover var det en fryd at være på tur med fruen og de 5 unger. Humøret var meget højere end i 940eren, hvor de 2 mindste sad bagudvendt i bagagerummet. Så den skal vi nok få meget sjov ud af.

Helt enig. Jeg har kun 4, men til gengæld er de placeret så langt fra hinanden, så nærkamp under køreturene undgåes. Jeg kigger tit på de stakkels familier, der står i rusk og regn og skiller deres barnevogn ad i atomer for at få den bakset op på et cykelstativ spændt på anhængertrækket af deres 300.000 kroners stationcar, mens jeg tager tvillingeklapvognen og kaster direkte ind i bagagerummet på den gamle bus:wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #1 Dato: 30. December 2006 kl: 23:26:23 »
Ja, der er to typiske revnesteder.

1) I godset mellem inds- og udst-ventil. Det er udramatisk, og medfører ikke problemer.

2) Fra forkammer og hen mod ventilerne. Det betyder forbrændingstryk i kølesystemet - med de symptomer, du beskriver.

Prøv at søge lidt på "topstykke" eller "revne" her på forum - så finder du helt sikkert billeder af revnerne.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Claus N.

• Gæst
« Svar #2 Dato: 01. Januar 2007 kl: 23:00:08 »
Det lyder desværre alt for bekendt. Jeg var igennem nøjatug det samme, føst drillede temp. så var den gal med olien, både med den der irriterende summer og dioden. og hver gang jeg koblede ud, begyndte det hele at blinke. Da jeg så endelig besluttede at pille toppen af, lignede den noget der var løgn, det så ud som om at den havde fået tæsk med en vinkelsliber, plus den var tærret i revnerne....... :shock:  :shock: .
Så jeg tror at det nok er det samme, der er sket ned din.