Forfatter Emne: Kompressor værktøj?  (Læst 22920 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Kompressor værktøj?
« Svar #45 Dato: 29. Marts 2011 kl: 18:09:23 »
Jeg ville vælge de sekskantede. De smutter ikke lige så let som de med mange kanter, og da der er moment bag sådan en slagnøgle kan du hurtigt få kvast en genstridig bolt / møtrik.
Nogle steder har de dem i sæt, der dækker det meste, og som kan være billigere end, at købe toppe enkeltvis.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.473
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Kompressor værktøj?
« Svar #46 Dato: 29. Marts 2011 kl: 20:43:42 »
køb et sæt lange slagtoppe i 17,19,21 mm, man plejer at kunne få dem i sæt til ca129kr. til resten bruger du bare alm. 6kant toppe af høj kvalitet!
f.eks. Beta, Koken, Am-pro, Hazet, Biltemas dyreste udgave eller lign. der skal meget til for at ødelæge dem og slagtoppe er ik nemme at komme til med ;)

men til hjulbolte er det en god ide med de lange slagtoppe :) så er der os lidt at holde om
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Kompressor værktøj?
« Svar #47 Dato: 01. April 2011 kl: 23:23:31 »
Jeg har for lidt luft :-(

Hjulboltene sad HÅRDT fat (der skulle 1 meter vandrør på krydsnøgle og TRÆKKE TIL (mental note om aldrig igen at skifte til vinterhjul i sne, og IKKE komme kobberfedt på boltene).

IR'en slog ikke til :-(

Håber det bliver bedre når jeg har 50  liter luft istedetfor 25 L.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.699
    • Vis profil
Kompressor værktøj?
« Svar #48 Dato: 02. April 2011 kl: 00:06:51 »
Citat fra: "jensjakob"
Jeg har for lidt luft :-(

Hjulboltene sad HÅRDT fat (der skulle 1 meter vandrør på krydsnøgle og TRÆKKE TIL (mental note om aldrig igen at skifte til vinterhjul i sne, og IKKE komme kobberfedt på boltene).

IR'en slog ikke til :-(

Håber det bliver bedre når jeg har 50  liter luft istedetfor 25 L.


Jeg forstår ikke at der skal luft til at skifte hjul.

Hvorfor ikke skifte hjul når der er sne?

Og hvad er der galt med lidt fedt på gevindet?

Citat fra: "jensjakob"
lørdag står på bande over små fastsiddende unbrakoer i remhjulene....


Unbracoskruer der holder remskiven på vandpumpen?

På krumtappen kan der vel fås modhold ved at sætte top på på den store bolt der holder takthjulet, eller der kan sættes i gear.

(nu tænker jeg at det er indrettet som på en diesel)

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Kompressor værktøj?
« Svar #49 Dato: 02. April 2011 kl: 00:21:00 »
Du har ret, hjul kan skiftes med krydsnøgle og et vandrør. Jeg skulle afprøve luftnøglen ;-.)

Kan godt se min mentale note var forkert.

Rettelse "Huske ALTID at komme kobberfedt på - især når skift sker i sne" - de sad godtnok godt fast.

Tak, selvfølgelig - på med en top på centermøtrik - så er den ged barberet.

Hvad gør jeg på vandpumpen, nogen gode forslag?

Mvh

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.699
    • Vis profil
Kompressor værktøj?
« Svar #50 Dato: 02. April 2011 kl: 00:37:03 »
Citat fra: "jensjakob"


Hvad gør jeg på vandpumpen, nogen gode forslag?



Holde vandpumpehjulet med en oliefiltertang, eller modhold ved at bruge 2 unbraconøgler, (lagoni havde et billede af metoden på et tidspunkt).

Eller noget lignende det her som jeg selv bruger til den slags:

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.699
    • Vis profil
Kompressor værktøj?
« Svar #51 Dato: 02. April 2011 kl: 00:50:30 »
Lagonis metode:

en L-formet unbraco i én skrue.

En top fra HaraldNyborg sættet i den man vil løsne (rød på tegningen)

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Kompressor værktøj?
« Svar #52 Dato: 02. April 2011 kl: 01:19:45 »
Hvor har du fundet det værktøj, hvad hedder det? Jeg har ledet og ledt
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.699
    • Vis profil
Kompressor værktøj?
« Svar #53 Dato: 02. April 2011 kl: 02:00:25 »
Citat fra: "jensjakob"
Hvor har du fundet det værktøj, hvad hedder det? Jeg har ledet og ledt


Det har jeg fundet blandt noget metalskrot, så hvad det hedder og hvor det kan skaffes har jeg ingen ide om.

Men man må kunne lave noget der virker lige så godt ud af noget fladjern.

Og dog, her er nogen af samme type:

http://www.qrbiz.com/product/1346240/Oil-Filter-Strap-Wrench-tool-hand-tool-auto-repair-tool.html

http://www.binbin.net/compare/Sealey-Oil-Filter-Strap-Wrench-60-140mm-Capacity.htm

http://www.1st-product.com/products/650/Strap-Oil-Filter-Wrench-335008.html


http://www.saker-tools.com/products/Oil-Filter-Strap-Wrench-592748.html

http://www.tteauto.com/procon.aspx?id=198

Der skal åbenbart søges på:
Oil Filter Strap Wrench

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Kompressor værktøj?
« Svar #54 Dato: 02. April 2011 kl: 08:16:11 »
Citat fra: "jensjakob"
Jeg har for lidt luft :-(

Hjulboltene sad HÅRDT fat (der skulle 1 meter vandrør på krydsnøgle og TRÆKKE TIL (mental note om aldrig igen at skifte til vinterhjul i sne, og IKKE komme kobberfedt på boltene).

IR'en slog ikke til :-(

Håber det bliver bedre når jeg har 50  liter luft istedetfor 25 L.


boltene på forhjulene kan side uhjælpelig fast om om der er skiftet i snevejr eller ej
min metode plejer at være en krydsnøgle på understøttet af en donkraft i den anden ende og så et langt jernrør på
og så skal der ikke hives langsomt i røret men i kraftige ryk så man chokker bolten
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Kompressor værktøj?
« Svar #55 Dato: 02. April 2011 kl: 09:20:07 »
1.: Luftmængden ændrer intet for evnen til at løsne noget, kun tempoet du kan arbejde i. :!:
Jeg havde jo fortalt dig det ikke nytter. Du kan sagtens finde tid til at anvende lemmedasker ekstremiteterne til at løsne dine møtrikker og bolte, måske endda du risikerer at udvikle en muskel :lol:  :wink:

2.: En hjul møtrik/bolt skal/kan tages med en almindelig krydsnøgle.
----Ellers er den blevet voldspændt på. :evil:
----Ellers er den monteret uden kobberfedt. :idea:

Det er bare så mærkeligt at læse alle mulige mere eller mindre perverterede ideer og opfindelser omkring hjul bolte/møtrikker på et forum, hvor den ypperste viden om teknik og mekanik florerer. Det er såguda hverken raket videnskab eller revolutionerende tekniske landvindinger der gør at hjulene er skruet på en bil. Troede egentlig det var noget af det første man lærte, når man købte egen bil.

Jeg har kun i et par enkelte tilfælde været ude i noget af det i beskriver og det var altså med bus og lasvognshjul. :twisted:

I biltema har de en meget fin hjulnøgle der kan trækkes ud, den kan varmt anbefales, og så er den potte ude for resten af livet. Men husk nu at stramme møtrikker/bolte. IKKE voldspænde dem, når der er kobberfedt på er friktionen kraftigt minimeret.

Kurt

(Damn hvor er jeg dog træt af det hoppende tekstfelt når man skriver, Sortekort apport)
Kurt - 25115788

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.699
    • Vis profil
Kompressor værktøj?
« Svar #56 Dato: 02. April 2011 kl: 09:38:33 »
Citat fra: "KHSalvesen"


Det er bare så mærkeligt at læse alle mulige mere eller mindre perverterede ideer og opfindelser omkring hjul bolte/møtrikker på et forum, hvor den ypperste viden om teknik og mekanik florerer. Det er såguda hverken raket videnskab eller revolutionerende tekniske landvindinger der gør at hjulene er skruet på en bil. Troede egentlig det var noget af det første man lærte, når man købte egen bil.



Jo, det er bestemt mærkeligt, men sagen er jo nok den, at det ikke drejer sig om at løse et problem, men derimod om at opfinde et problem der retfærdiggør leg med luftnøgler osv.

Jeg bruger bare momentnøgler til at skrue de uinteressante bolte af og på. Jeg betragter ikke en momentnøgle som et fint stykke værktøj. De kan købes til ca. 130 kr hos Harald på tilbud, eller ALDI, eller LIDL, eller FAKTA.

http://84.17.188.15/OFFER_DK_SA/OFFER_14/OFF06.SHTML

Og så har jeg svært ved at se fidusen ved en krydsnøgle, den fylder i 2 dimensioner, og den største belastning er lige i en svejsning.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Kompressor værktøj?
« Svar #57 Dato: 02. April 2011 kl: 09:51:55 »
Citat fra: "brian"

Jo, det er bestemt mærkeligt, men sagen er jo nok den, at det ikke drejer sig om at løse et problem, men derimod om at opfinde et problem der retfærdiggør leg med luftnøgler osv.  :lol:   :lol:   :lol:   :lol:

Jeg bruger bare momentnøgler til at skrue de uinteressante bolte af og på. Jeg betragter ikke en momentnøgle som et fint stykke værktøj. De kan købes til ca. 130 kr hos Harald på tilbud, eller ALDI, eller LIDL, eller FAKTA. Dobbelt pris i forhold til Biltemas hjulnøgle

Og så har jeg svært ved at se fidusen ved en krydsnøgle, den fylder i 2 dimensioner, og den største belastning er lige i en svejsning.

Når det kører som det skal, så er den genial, for når bolten er løs, holder du den bare i en hånd og sender nøglen rundt med den anden hånd.Men for satan hvor kører man dog på røven, når man knækker svejsningen i krydsnøglen.
Kurt - 25115788

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.699
    • Vis profil
Kompressor værktøj?
« Svar #58 Dato: 02. April 2011 kl: 10:06:57 »
Citat fra: KHSalvesen
Citat fra: "brian"

Dobbelt pris i forhold til Biltemas hjulnøgle


Jo, dobbelt pris, men så måske 10-dobbelt funktionalitet.

Man må vælge.
(og momentmøglen skal man jo have alligevel)

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.009
    • Vis profil
Kompressor værktøj?
« Svar #59 Dato: 02. April 2011 kl: 18:35:48 »
Citat fra: "jensjakob"
Hvor har du fundet det værktøj, hvad hedder det? Jeg har ledet og ledt



Et stykke fladjern. med huller i en afstand der passer til de to umbracobolte du ikke skruer på.    husk at løsne alle inden du skruer dem ud..    mener forøvrigt diesel kontoret har noget fanci noget med et 3 kantet hul der passer ud over alle tre umbraco bolte
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!