Forfatter Emne: Underligt koblings syndrom....HJÆLP SØGES!  (Læst 7888 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Underligt koblings syndrom....HJÆLP SØGES!
« Svar #15 Dato: 14. Februar 2007 kl: 16:54:49 »
Samme sted - prøv VW...
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Underligt koblings syndrom....HJÆLP SØGES!
« Svar #16 Dato: 14. Februar 2007 kl: 17:52:53 »
skifter "man" udrykkerlejekraven, når man nu skifter udrykkerlejet sammen med koblingen ?

VW kan sikkert skaffe det til fredag hvis du bestiller imorgen, det er jo ikke sikkert det er _så_ dyrt selv om det er VW
Mvh. Casper

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Underligt koblings syndrom....HJÆLP SØGES!
« Svar #17 Dato: 14. Februar 2007 kl: 18:35:49 »
Hmm ved ikke med kraven, men jeg skiftede pakdåsen ind mod gearkassen - den var utæt (måske pga af det manglende/ødelagte pilotleje med dertilhørende svingninger i akslen...)
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Underligt koblings syndrom....HJÆLP SØGES!
« Svar #18 Dato: 15. Februar 2007 kl: 11:22:52 »
Nu har jeg lige talt med VW og de har et på. Men han kan se at der er 2 slags til TD som læner sig op af årgangen af motoren.......er det rigtigt og hvor finder jeg motornummeret?

Jeg ved sgu ikke hvornår min motor er fra. Det enente jeg ved er at den har kørt 110.000 km. Er det så nødvendigt at skifte pilotlejet? Jeg fik skiftet pakdåser i gearlkassen for 2 år siden (20.000km)
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Underligt koblings syndrom....HJÆLP SØGES!
« Svar #19 Dato: 15. Februar 2007 kl: 11:59:45 »
Ja, det er rigtigt. Der findes to forskellige pilotlejer. Det ene - det gamle - har "lange" ruller, det nye har kortere ruller, men til gengæld integreret pakdåse. Du kan uden problemer bruge begge uafhængig af hvor gammel din motor er. Hvad man vælger, er et spørgsmål om religion. Selv sværger jeg til den nye type - den med pakdåsen, som indførtes med modelåret '88. Motornummeret står i forlængelse af kendingsbogstaverne, men kræver typisk en anseelig rengørlig at få frem.

Vigtigere er, at man får et pilotleje i ordentlig kvalitet. Her er det værd at gå efter mærket 'INA', der leverer originalt, og som Hovwdiaudi også har. Efter 110.000 km, ville jeg nok skifte det - det er alt andet lige en lille investering sammenholdt med besværet med at skulle rykke gearboxen af senere for at skifte det. Og når du skal have det ud, så er fedtsprøjtetricket at foretrække fremfor at ligge og slibe grimme spor i din krumtap med en minisiber. Tag en ordinær fedtsprøjte. Pres spidsen helt ind i lejet og hold kraftigt imod. Pump stille og roligt, så presser fedttrykket lejet ud.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Underligt koblings syndrom....HJÆLP SØGES!
« Svar #20 Dato: 15. Februar 2007 kl: 13:32:10 »
Han har kun det gamle! men det køber jeg!

Jeg har aftalt med Casper at vi laver kobling imorgen efter arbejde......Så Jesper jeg håber du også kommer der? og andre er også velkommen  :D

Jeg har snart brugt mange fredag aftenener på GDS - men det er sgu hyggeligt  :D
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Underligt koblings syndrom....HJÆLP SØGES!
« Svar #21 Dato: 16. Februar 2007 kl: 23:59:12 »
hold da op en aften! Jeg må røbe at det lykkedes.

Kl 17.00
Det startede rigtigt fint - Mads og jeg startede med at skrue gearkassen af. Jesper og Ronald kom med gode råd mens de servicerede deres busser. Imens vi ventede på Casper prøvede vi at få vakuumpumpen af men dens bolt sad pisse godt fast - så vi valgte at satse mere på afmontering af kassen og alle de andre dele som skulle af.

Kl 1800
Casper kom og vi fik hele kassen af, efter at have boxet lidt med træk aksler........Pilotlejet var helt færdig og jeg blev træt - men jesper var så mega flink at hente en minisliber, som jeg oven i købet købte. imens knoklede vi videre med Vakuumpumpen som tilsidst overgav sig.

Kl 20.30
Jesper kom med minisliberne og vi fik skåret pilotlejet ud. Og vi startede med at rense svinghjul og hullet til pilotlejet af. Og jeg havde et nyt som blev presset ind.

kl.21.00
Monterede vi koblingen med centrering dorn, starteren og kassen.

kl. 21.45 startede vi bilen op, men speedertrækket var noget trægt - kablet sad i spænd ved det bagerste ophæng - så det fiksede vi lige.

kl 22.20 afregnede jeg og så stod den på hånd vask og oprydning.

Alt ialt en god dag selv om jeg hang noget med hovedet da jeg så det pilotleje.

Tak til alle som hjalp!

Det som er noget som bekymre mig lidt er at man kunne se at gearkassen havde lækket meget lidt olie. Jeg håber ikke pakdåsen er helt kaputt, men den er har kun kørt 20.000 og efter jeg oplevede at koblingen teede sig og den har smadret mit pilotleje - har bilen kun kørt 35km. Den burde jo have været skiftet - men jeg havde ikke én på hånden.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Underligt koblings syndrom....HJÆLP SØGES!
« Svar #22 Dato: 17. Februar 2007 kl: 01:00:25 »
ja det var godt nok færdigt det leje............. den yderste del var der, og så en bunke magnetisk gråt støv i bunden af hullet..........

Hvad kan gøre at et pilotleje bliver træt af at leve i sådan en grad at det blier til støv ?
Mvh. Casper

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Underligt koblings syndrom....HJÆLP SØGES!
« Svar #23 Dato: 17. Februar 2007 kl: 11:44:41 »
Citat fra: "casper"
ja det var godt nok færdigt det leje............. den yderste del var der, og så en bunke magnetisk gråt støv i bunden af hullet..........

Hvad kan gøre at et pilotleje bliver træt af at leve i sådan en grad at det blier til støv ?


jeg tror det var koblingens skyld i og med den ikke har kunne styre højgear akslen - så havde den trukket den skævt! min teori! :shock:
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Underligt koblings syndrom....HJÆLP SØGES!
« Svar #24 Dato: 17. Februar 2007 kl: 12:47:15 »
jeg troede egentlig ta det var pilotlejet der skulle styre koblingen, og ikke omvendt  :roll:  der er sikkert noget der ved det (host host Jarl host), diskret ikke ?  :)
Mvh. Casper

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Underligt koblings syndrom....HJÆLP SØGES!
« Svar #25 Dato: 17. Februar 2007 kl: 12:49:08 »
jeg mener at at selve koblingens center sad helt løst og raslede og det kan evt. foretaget den udgravning af lejet!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Underligt koblings syndrom....HJÆLP SØGES!
« Svar #26 Dato: 17. Februar 2007 kl: 21:30:57 »
Kun ca 4 timer for at skifte kobling?

Tak for den info - jeg bliver helt varm på tanken.

/JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Underligt koblings syndrom....HJÆLP SØGES!
« Svar #27 Dato: 17. Februar 2007 kl: 21:54:22 »
Citér
jeg troede egentlig ta det var pilotlejet der skulle styre koblingen, og ikke omvendt


Enig! Men selvfølgelig skal centeret da sidde pænt fast og kun kunne bevæge sig i fjedrene
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Underligt koblings syndrom....HJÆLP SØGES!
« Svar #28 Dato: 18. Februar 2007 kl: 17:38:04 »
Hej Morten,

Godt at høre det sidst gik fint  :lol:
Hvordan kører bussen så?

Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Underligt koblings syndrom....HJÆLP SØGES!
« Svar #29 Dato: 18. Februar 2007 kl: 17:44:43 »
de køre fint - dog synes jeg at den hakker lidt ved igangsætning! men det er vel bare lidt til slidning!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.