Forfatter Emne: Kobling eller gearproblem  (Læst 6695 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper

• Sr. Member
    • Vis profil
Kobling eller gearproblem
« Svar #15 Dato: 19. Maj 2011 kl: 23:34:02 »
Diagnose:

1 stk totalt kvadret pilotleje - to af rullerne lå mellem koblingspladen og svinghjulet - det forklarer det perodiske problem.

Koblingen så ellers meget fin ud (40.000km) men den nyindkøbte LUK kobling kom i alligevel. Pakdåsen blev selvfølgelig også skiftet. Den nye krave til udrykkerlejet (plastic) valgte jeg at lade blive i posen - den INA i metal, der sad der i forvejen var meget flot.

Tricket med fedtsprøjten virkede ikke - jeg er blevet fortalt, at man kan fylde lejet med fedt og så slå en dorn i med rette diameter. Jeg havde dog ikke noget, der passede - så det blev minisliber igen.

Nu spiller det hele igen - måske gearforbindelsen skal finjusteres lidt, men det er småting.

Gearkassens gevind og anlægsflader til motorboltene er ikke perfekte, så der skal nok en anden 3H'er på engang - vi får se. Gevindhullerne i vangen (til gearkasseophænget) ser lidt rustne ud, og der er et lille hul i vangen, som nok bør reppes, hvis jeg skifter gearkassen.

Og hvordan kan det så være, at pilotlejet kun kunne klare 40.000km?

Forkert fedt eller også sad lejet for dybt - aner det ikke og jeg kan ikke huske hvilken type fedt jeg brugte dengang. Jeg har en lille mistanke om, at jeg brugte kobberfedt - hvis det er tilfældet forklarer det jo en del.

Godt træf til alle jer der deltager.

Mvh Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)