Først min forståelse af situationen:
Den rillede akselstump der rager ud i midten af gearkasse-klokken kaldes højgear-akslen af en eller anden grund.
Den skal ind gennem koblingspladen, og videre ind, så spidsen af højgear-akslen sidder i pilotlejet.
Det er vigtig at koblingspladen sidder centreret, da højgear-akslen ellers ikke kan ramme hullet i koblingspladen. Hvis kobligspladen kun er nogenlunde centreret, så kan man vel være i den situation, at akslen nok kan komme gennem hullet i koblingspladen, men trækker lidt skæv, så den ikke rammer hullet i pilotlejet. Det vil resultere i at det virker som om blok og gearkasse ikke kan komme tættere end 1-2 centimeter, fordi spidsen af højgear-akslen hænger på kanten af pilotlejet?
Man skulle vel kunne centrere kobling ved at stikke en stump højgear-aksel gennem koblingsplade og ind i pilotlejet, før komlingspladen spændes inde.
Hvis man ikke har en stump højgear-aksel ved hånden, er der så andre metoder? (ud over værktøj lavet specielt til dette).