Forfatter Emne: Krumtap-akslen sidder fast  (Læst 5526 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Krumtap-akslen sidder fast
« Svar #15 Dato: 29. Juni 2011 kl: 16:42:44 »
Hmm - ved vi noget om, hvorvidt der har været motorolie på den?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Krumtap-akslen sidder fast
« Svar #16 Dato: 29. Juni 2011 kl: 16:55:23 »
Citat fra: "Jarl"
Hmm - ved vi noget om, hvorvidt der har været motorolie på den?


Det vides ikke med sikkerhed. Jeg har tappet olie af den idag, men det kan jo være fyldt på efter motorhaveriet.

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Krumtap-akslen sidder fast
« Svar #17 Dato: 29. Juni 2011 kl: 19:44:49 »
Citat fra: "brian"
]

Den beskrivelse jeg har fået er, at bilen tabte omdrejninger og gik i stå.
Derefter var det ikke muligt at starte, eller trække den igang, hjulene blokerede.

Jeg tager motoren ud.


det har jeg prøvet med en CS der var den kørt tør for vand og satte sig
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Krumtap-akslen sidder fast
« Svar #18 Dato: 29. Juni 2011 kl: 20:00:55 »
Citat fra: "bos1"
Citat fra: "brian"
]

Den beskrivelse jeg har fået er, at bilen tabte omdrejninger og gik i stå.
Derefter var det ikke muligt at starte, eller trække den igang, hjulene blokerede.


det har jeg prøvet med en CS der var den kørt tør for vand og satte sig


Det er en mulighed. Der er jo masser af "mayonaise", og hele vanddråber ligger der i topstykket. Jeg kender ikke den præcise historie.

Plaststykket over knastakslen er ikke smeltet.

En mulighed er ved at lejer vel krumtap-plejlstænger går så seje at akslen ikke kan dreje rundt.

Når stempler og cylindre ser så fine ud ovenfra, så håber jeg jo at noget kan reddes.

(ellers er planen at lægge en golf2 diesel motor i)

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Krumtap-akslen sidder fast
« Svar #19 Dato: 29. Juni 2011 kl: 23:27:31 »
På udstødningssiden af turboen, er den helt hvid, altså propellen er hvid, og forrøret er heller ikke sort af sod på indersiden.
De plejer da at være sorte så vidt jeg husker?

Det kunne måske tyde på at den har været så varmt at kulpartiklerne er brændt af?

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Krumtap-akslen sidder fast
« Svar #20 Dato: 30. Juni 2011 kl: 06:33:02 »
Her et billede af turboen som ikke har sod,
Forrøret er ligeledes uden sod.
Er det ikke usædvanligt?

doka

  • Gæst
Krumtap-akslen sidder fast
« Svar #21 Dato: 30. Juni 2011 kl: 08:51:19 »
Jeg har haft en motor med nøjagtige samme symtomer. Den fil en omgang nye lejer og så kørte den
igen. Tror ikke  rigtig på at problemet ligger ved stemplerne,men man ved selvfølgelig aldrig.

Det skal lige nævnes at det var plejlstangslejerne der var færdige,den fik dog skiftet dem alllesammen.

Offline Hr mortensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.233
    • Vis profil
Krumtap-akslen sidder fast
« Svar #22 Dato: 30. Juni 2011 kl: 09:57:48 »
Jeg ville tro at lejerne er kørt dobbelt på krumtappen.Det er set før.
Den hvide farve er tegn på at den har været varm.Rigtig varm.

Der er ingen vej uden om andet at pille budkaret af.

Daniel
viewtopic-t-12380.html

88 Multivan
81 Westfalia Joker EJ22
86 Sika med sneglehus.
79 Ford Capri.
Daniel -29261364-

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Krumtap-akslen sidder fast
« Svar #23 Dato: 30. Juni 2011 kl: 13:15:55 »
Det lyder som gode bud på en diagnose, der går nok lidt tid før jeg får taget bundkarret af.
Jeg vil nok sætte en golf2-motor i i stedet for.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Krumtap-akslen sidder fast
« Svar #24 Dato: 16. Juli 2011 kl: 12:01:09 »
Så har jeg taget motoren ud,
skruet bundkaret af,
løsnet de 10 bolte der holder de 5 lejeoverlæg,
løsnet de 8 bolte der holder der 4 plejloverlæg.

Det er der eneste jeg har gjort.

Jeg kan stadig ikke dreje krumtapakslen rundt.

Det overrasker mig, da cylindervægene har honingsmærker,
så det er ikke til at forstå hvordan det kan komme til at sidde fast,
hvis de altså gør det.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Krumtap-akslen sidder fast
« Svar #25 Dato: 25. Juli 2011 kl: 09:09:06 »
Citat fra: "brian"
Så har jeg taget motoren ud,
skruet bundkaret af,
løsnet de 10 bolte der holder de 5 lejeoverlæg,
løsnet de 8 bolte der holder der 4 plejloverlæg.

Det er der eneste jeg har gjort.

Jeg kan stadig ikke dreje krumtapakslen rundt.

Det overrasker mig, da cylindervægene har honingsmærker,
så det er ikke til at forstå hvordan det kan komme til at sidde fast,
hvis de altså gør det.


For hvis stemplerne sidder fast til cylindervægene, så er det vel usandsynligt at der stadig er honingsmærker i cylindrene.

Selv om jeg har løsnet alle overlæg, har jeg ikke hevet dem op, så de binder muligvis stadig.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Krumtap-akslen sidder fast
« Svar #26 Dato: 25. Juli 2011 kl: 10:31:50 »
Næ, stemplerne(ringene) kan sagtens binde på cylinderoverfladen, selvom du kan se honesporene. Må jeg foreslå, at du med en trælægde som mellemlæg giver stempeltoppene nogen på frakken med en mukkert.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Krumtap-akslen sidder fast
« Svar #27 Dato: 25. Juli 2011 kl: 10:38:26 »
Nej, det behøver ikke nødvendigvis være en garanti for noget, at der er synlige honingsmærker.
Du må systematisk fjerne alle lejeoverfald ( sæt dem f.eks. på et stykke pap e.l. der er mærket op med "front" og "svinghjul" etc. ) og når alt er "clear to lift of" letter du krumtappen. Så er det relativt let, at se om det er krumbassen eller propperne der er årsagen.