Forfatter Emne: Test / renovering af ABS gearkasse  (Læst 2560 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Test / renovering af ABS gearkasse
« Dato: 12. Februar 2007 kl: 21:58:12 »
Hej!

Fra den altid flinke og gavmilde Mølle er jeg kommet i besiddelse af en ABS gearkasse i ukendt stand. Det er en model med 5,43 udveksling og 40% spær altså tæt på den perfekte kasse til min nye orange "OJ" Doka "Ingegerd".

Nu er spørgsmålet så.. Har jeg andre valgmuligheder end at montere den og fylde den med ny gearolie og så "se hvordan det går" eller skille den ad og få en mere erfaren til at kigge på synkron-hoveder og -messer?

Kan man prøve hvor tæt den er på en smart måde? Jeg overvejer at damprense den og placere den på nogle tørre aviser, men det simulerer jo ikke kørsel?

Er der nogen fifs til at tjekke tilstanden eller er det bare på med den og så "øv" og på med den gamle igen hvis den ikke dur? (træls på en daily driver)
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Test / renovering af ABS gearkasse
« Svar #1 Dato: 12. Februar 2007 kl: 22:08:37 »
Hmm - den er ikke helt let.

Tæthed vil jeg mene, at du kan få et rimeligt indtryk af, som du selv beskriver det. Men hvad angår selve funktionen, så er det mere speget. Selvf. kan du "skifte gear" vha. den lille gearvælger på siden, og derved få et indtryk af, om den kan skifte let og præcist, men synkromesher er jo først i funktion, når den roterer. Synkronhovederne kan kun vurderes ved egentlig visuel inspektion, og det kræver adskillelse, og åbner man først, så er projektet så stort, at man bør renovere. Synkronhoveder har det sådan, at de enten fungerer eller er knækkede. Og man kan ikke mærke noget, før de knækker. Til gengæld kan man ved visuel inspektion se, om de har revner, så de kan formodes at knække snart, men som sagt - så er man alligevel så langt inde, at man lige så godt kan renovere
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!