Forfatter Emne: Erfaringer med Bosch VP44 dieselpumpe?  (Læst 1809 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Erfaringer med Bosch VP44 dieselpumpe?
« Dato: 20. September 2011 kl: 23:42:40 »
Er der nogen her, som har erfaringer med levetid og bøvl med VP44 indsprøjtningspumper - de sidder eksempelvis i Opel 2,0 DI/DTI, Audi A6 og BMW 525?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Erfaringer med Bosch VP44 dieselpumpe?
« Svar #1 Dato: 20. September 2011 kl: 23:53:53 »
øhh er det commenrail eller generationen før? Evt årgang på bil?!

doka har en vectra dti, måske han ved noget.
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Erfaringer med Bosch VP44 dieselpumpe?
« Svar #2 Dato: 21. September 2011 kl: 09:01:30 »
Det er generationen før CR - man kan sige den sidste fordelerindsprøjtningspumpe, men forskellig fra de gamle ved at kunne lave 1600 bar (til direkteindsprøjtere), ved at være elektronisk styrede og ved at stemplerne sidder radialt modsat de gamle, der kun havde ét stempel, der sidder aksialt.

Ja, den sidder eksempelvis i Vectra B DTI/DI, Omega B 2,0 DTI, Astra G DTI/DI.

Jeg spørger, fordi der ligger en generation af biler, der nu er kommet ned i et meget rimeligt prisleje, men jeg hører desværre også om mange, der har virkeligt bøvl med den pumpe...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline mdonau

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 337
    • Vis profil
Erfaringer med Bosch VP44 dieselpumpe?
« Svar #3 Dato: 21. September 2011 kl: 09:46:40 »
bøvl er ikke noget udtryk..

ofte er styreboksen i pumpen defekt, det kan laves selv med eventyrlige metoder..
jeg ville gå efter en 1,9 PD TDI, de har også et par Problemer: knastaksel og pakninger til PD- injektor, men de er  let at have at gøre med.

jeg ville aldrig tænke på at køre i en V6-TDI fra VW/Audi: VP44 pumpe og problemer med knastaksler
Opel.. kun med de gamle 8 Ventil benzin maskiner, som Diesel kører de ringere en end gammel Golf TD.
De nye Commonrail-maskiner er fra Fiat og fejler altid noget, men når de kører, kører de rigtigt godt ;)
Bundeswehr T3 med 1,7TDI, 2xSyncroprojekt, Passat 3B Variant Syncro TDI 110HK@170HK, BMW e46 330D Touring.

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Erfaringer med Bosch VP44 dieselpumpe?
« Svar #4 Dato: 21. September 2011 kl: 18:36:06 »
Søg og du skal finde. Der er masser af artikler på nettet med folk der disser vp44 pumpen. Her selv for nyligt døjet med en på en John Deere marine motor der bare ikke ville springe igang.
Det endte med at pumpen blev skruet af og sendt ind til bosch. Den kom tilbage med dommen: den fejler ingenting. Den blev skruet på og maskinen sprang igang. Meget mystisk, jeg tror at der noget vedr. VP44 pumpen som bosch ikke vil fortælle. Det lader til at der måske er en sammenhæng mht. fortrykket. Det må nok helst ikke overstige 1 bar.
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Erfaringer med Bosch VP44 dieselpumpe?
« Svar #5 Dato: 21. September 2011 kl: 18:50:46 »
Tak for alle svar. Jeg har søgt og fundet en masse. Desværre er ikke alt på nettet en ægte repræsentation af sandheden. Søger jeg på vores gamle Astra Diesel, så vil jeg møde mindst 100 sider, der beskriver den som verdens dårligste motor - ikke desto mindre har vi kørt 440.000 km med den uden særlige problemer.

Bl.a. er jeg faldet over, at nogle mener, at VP44 er særligt udsat i Opel, fordi Opel returnerer lækolien til fremløbet i stedet for i en almindelig retur. Teorien er, at dette bevirker luftlommer, hvilket skulle være særligt kritisk i denne pumpe grundet et stort smørebehov pga de meget små tolerancer. Jeg har også fundet meget stof vedr. elektroniske fejl - bl.a. dårlige lodninger og multistik.

Mit ærinde er, at blive afklaret på, om det simpelthen er en tabt generation af modeller, man skal holde sig fra, eller om man med et mindstemål af teknisk snilde kan købe en billig bil, som alle andre har bortdømt på grund af fremmedgjorthed over for teknik. Man møder jo trods alt også mennesker, der har kørt en kvart million km med samme pumpe - det er jo alligevel alt tre gange så langt som en gennemsnitlig JX'er lever...

Bærer din VP44'er præg af at have været åbnet hos Bosch, eller er den bare testet igennem?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!