Han sagde at det var nye stempelringe, der skulle til, han fortalte at man kunne få nogen, der var "forstærkede", som fyldte lidt mere hvis der evt var slid på cylindergangen. Hva mener i om dette???
Hvordan ved han det? Tilgiv mig et par sætningers arrogance:
Jeg har aldrig set en VW diesel med slidte stempelringe, der ikke også var slidt i blokken. Selvfølgelig i større eller mindre grad. Og selvfølgelig hjælper det at skifte ringene, men hvor længe? Hvis cylindergangen er tilstrækkelig slidt vil de nye ringe også hurtigt blive det af at skulle tætne i en konisk cylinder. En cylinder slides nemlig ikke jævnt, men konisk og ovalt - derfor er nye ringe en kortsigtet løsning, hvis ikke cylinderen overholder sine mål.
Vil du noget med din motor, så få lavet en ordentlig renovering. Prisen på stemplerne er en brøkdel af de samlede udgifter, når man lukker en motor op - alt det andet skal alligevel betales, men stemplerne afgør om det er seriøst arbejde eller en feberredning.
Der findes til JX 4 forskellige typer stempelringe: 1) 76,48 mm; 2) 76,73 mm, 3) 76,98 og 4) 77,48 mm - svarende til de respektive størrelser stempler, der monteres efter boring. Derudover findes der ikke andre. Det der med "lidt større stempelringe" brugte man i 60'erne og 70'erne i store 8 cyl. amerikanermotorer - det er ikke noget, man gør i idag og slet ikke til højtydende dieselmaskiner, der har 4 gange så meget kompression som de omtalte amerikanere.