Forfatter Emne: Renover eller ej JX motor  (Læst 3599 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

nonbo

  • Gæst
Renover eller ej JX motor
« Dato: 30. November 2011 kl: 08:57:21 »
hej T3 nettet

jeg hare en 1,6 JX motor i min T3 og jeg over vejer at skal renover motoren da den bruger meget olie ca. 1 liter per. 1000 km, men turboen bruger også meget af olien og så har den den goller test på 38

så jeg skal have en anden motor med en god turbo
eller så skal jeg renover motoren og finde en anden turbo

ville bare høre hvad i har og sige eller måske selv har prøvet det.

hvis i har nogle dele til en renovering må i også godt skrive hvad i har med en pris :)

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Renover eller ej JX motor
« Svar #1 Dato: 30. November 2011 kl: 11:29:00 »
Citat fra: "nonbo"
hej T3 nettet

jeg hare en 1,6 JX motor i min T3 og jeg over vejer at skal renover motoren da den bruger meget olie ca. 1 liter per. 1000 km, men turboen bruger også meget af olien og så har den den goller test på 38


Hvis motoren kan starte, og kører uden åbenbare problemer,
så kan jeg ikke se at et olieforbrug på  ca. 1 liter per. 1000 km
er et problem.
Er det egentlig ikke efter bogen?

Turboen kan relativ let pilles af, og bilen kører fint uden.

Hvis bilen starter og kører fint, er det vel ligegyldig med gollertesten.

Det var MIN mening.

nonbo

  • Gæst
Renover eller ej JX motor
« Svar #2 Dato: 30. November 2011 kl: 12:20:33 »
motoren køre ikke som en drøm den er meget sløv og ved godt alle er det men turbo trykket er lavt og det er pga. den er slidt men skal ud og køre langt i den til sommer og så vil diesel forbruget blive høj hvis man piller turboen af

tak for din mening:)

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Renover eller ej JX motor
« Svar #3 Dato: 30. November 2011 kl: 12:24:54 »
Hvad er ladetrykket på..? Passer pumpe-timingen..?
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.384
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Renover eller ej JX motor
« Svar #4 Dato: 30. November 2011 kl: 14:22:44 »
En Gollertest på 38 er da udtryk for at motoren er ok. Få din turbo renoveret og så spiller det igen.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.271
    • Vis profil
Renover eller ej JX motor
« Svar #5 Dato: 30. November 2011 kl: 16:23:48 »
Enten eller ...
JXèn skal i "worest case" tilfælde ofte være en totalrenovering ...
og det sker alt for ofte for en JX... koster så 1.400 euro som nyrenoveret på ebay uden turbo ...

På den andsen side prøver jeg nu selv en billig måde på at redde JXèn på min doka, jeg retter kun op på synlige og hørbare fejl. Dertil hører også, at turboen ikke ser ud som om der er slidt, den har bare været udsat for fjusk (bolte) og enorm meget skidt udefra ... Igår brugte jeg 4 dåser dåserens .. og der fortsat heller ingen følbar tolerance hhv. spil på turboens aksel ... men gulvet i garagen ser p.t. ikke godt ud pga. alt det drypperi ...

Om en selvrenoveret turbo kan være en effektiv løsning tvivler jeg på, der er så mange tyskere der fraråder omkring dette selvpilleri - især hos IG 16 - at jeg fortsat fastholder min kritiske synsvinkel i den sag. Turboer er et emne for sig selv ...

Måske skal man bare prøve sig frem til en løsning med nye stempelringe og lidt hist og her?! men hva nu vis den ikke vil komme op at køre, shit happens? sådan er det bare? man finder andre ideer frem? og så et hak i knasten og farvel til projektet, fordi bolten på remhjulet ville være drilleper? der kan ske mange ting ...
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Renover eller ej JX motor
« Svar #6 Dato: 30. November 2011 kl: 17:51:16 »
@ Jens:
Ja, det er jo det "fagfolk" lever af - myter om hvor svære ting er. Hvis vi fortæller folk, at det er mystik og hemmelig videnskab, så lever forretningen videre i bedste velgående. I gamle dage måtte man til urmageren for at få nyt batteri i sit ur, det er også meget letsindigt at skifte tandrem på sin bil selv, og man risikerer livet, hvis man selv begiver sig ud i at skifte bremseklodser. Alt sammen er rigtigt, hvis man ikke aner, hvad man laver, men hvis man både empirisk og teoretisk sætter sig ind i tingene, så er der meget lidt raketvidenskab i at renovere en simpel KKK K14 turbo. For mig er det fint, at IG16 ikke bryder sig om det, og jeg påstår ikke, at alle kan gøre det, og ej heller at det lykkes i alle tilfælde, men jeg er vidende om 5 turboer, jeg har renoveret, der kører lystigt rundt på vejene i skrivende stund, og 2 af dem har gjort det i adskillige år. En af dem sidder i min kones daglige bil, og guderne skal vide, at den ikke bliver skånet.

@Nonbo:

Du bør alliere dig med en erfaren T3-rotte, for de kan næsten se ud af øjenkrogen, hvad der er galt. Skulle det vise sig, at din turbo er færdig, så kan du prøve at finde en brugt - en sådan burde kunne findes til en tudse, men det er jo et spil i lotteriet. Du kan også købe en helt ny - de sælges til rimelige priser på ebay (du skal sikre dig, at det er en KKK - undgå helst Garrett). Hvis du er frisk på oliefingre og afmytologisering, så er du velkommen til at kigge på min guide og vurdere om en hjemmerenovering er noget for dig. http://www.jarlpaulsen.dk/turborenovering.html
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

nonbo

  • Gæst
Renover eller ej JX motor
« Svar #7 Dato: 01. December 2011 kl: 08:12:45 »
er selv mekaniker

men lade trykket er på 0,45 bar ved fuld belastning

men tro jeg vil have renoveret turboen og vil da gerne vide hvad det ca koster
og måske skifte stempel ringe

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Renover eller ej JX motor
« Svar #8 Dato: 01. December 2011 kl: 08:17:39 »
Hvis du selv har mod på at renovere turboen, så fandt jeg igår et rep.sæt til k14 turbo på ebay til 89 euro. Og så også at man kan købe en ny "kerne" til turbo. Altså ny samlet centerdel med aksel og turbinehjul til 200 euro. Så skal man ikke selv fedte med bøsninger, tætninger, aksel osv.
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.271
    • Vis profil
Renover eller ej JX motor
« Svar #9 Dato: 01. December 2011 kl: 08:43:47 »
Ja det koster bare 60% af en ny turbo. Nye turboer koster omtrent 585 euro, så skal man returnere den slidte ... så jeg er helt med på den nye ...
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Renover eller ej JX motor
« Svar #10 Dato: 01. December 2011 kl: 10:14:25 »
www.turbomotor.dk.

Ca 1400 kr.

Hvis akslen er "for tynd" koster den +700.

Fik lavet en som kostede omkring 2200, alt incl.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline woodhat

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 342
    • Vis profil
  • T3 model: T3 panelvan 1989
  • By: 8585 Bønnerup Strand
Renover eller ej JX motor
« Svar #11 Dato: 01. December 2011 kl: 11:05:26 »
Jeg har læst her på siden AT, en turbo først virker ved 3000 omdrejninger, jeg har også læst på T3nettet AT, hvis man vil bevare sin JX motor i god form, skal man holde omdrejningerne under 3000 omdrejninger. Hvad skal man så med en turbo.
woodhat
8585  glesborg

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Renover eller ej JX motor
« Svar #12 Dato: 01. December 2011 kl: 11:07:19 »
Der er da forskel på accelerationer og så konstant "højfarts"belastning ....
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Renover eller ej JX motor
« Svar #13 Dato: 01. December 2011 kl: 11:19:49 »
Citat fra: "woodhat"
Jeg har læst her på siden AT, en turbo først virker ved 3000 omdrejninger, jeg har også læst på T3nettet AT, hvis man vil bevare sin JX motor i god form, skal man holde omdrejningerne under 3000 omdrejninger. Hvad skal man så med en turbo.


Jeg er glad for at jeg ingen omdrejningstæller har, så kan jeg i lykkelig uvidenhed bare holde kablet stramt...  :lol:
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

nonbo

  • Gæst
Renover eller ej JX motor
« Svar #14 Dato: 01. December 2011 kl: 11:26:34 »
jo mange tak for svarene

har lige læst at den har max Nm ved 2500 omdr. så der må den jo have fuld lade tryk