Forfatter Emne: ekstra forbrugsbatteri???  (Læst 5131 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Carsten

• Gæst
ekstra forbrugsbatteri???
« Dato: 21. December 2011 kl: 12:38:46 »
Hej,

Jeg har et forbrugsbatteri i kassen under bi-passagersädet men pönser lidt paa ogsaa at smide et i kassen under förer-sädet for at have ström til köle skab, dvd afspiller osv osv i längere tid.

Men...öhhh...hvordan gör man lige det???

Kan jeg blot träkke ledninger fra mit nuvärende forbrugsbatteri over til det nye? Fra plus til plus og fra minus til minus? Skal kablerne väre en bestemt tykkelse feks i mm2?...og kan jeg feks sätte et cigaretudtag direkte til det nye batteri (med sikring imellem batteri og stik), eller skal alle udtag helst i samme batteri?????

carsten

Offline Mary

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #1 Dato: 22. December 2011 kl: 22:00:07 »
Det kan du sagtens gøre. Om det lige er plus til plus eller plus til minus kan jeg ikke lige huske (det ene er det rigtige og det andet giver 24V).

Du skal bare huske på at batterierne skal være lige friske, dvs. at du gør bedst i at købe to nye, da du nok ikke kan regne med at et nyt og gammelt batteri er lige gode. Det som vil ske er at det dårlige batteri vil aflade det gode og du ender med to dårlige fremfor et godt og et knapt så godt. Vi har denne løsning i Mary. Vi har udtag via det ene batteri, så det kan du sagtens gøre.

Husk på at ledningerne skal være tykke, vi har 2 stk 2mm ledninger pr "ledning". Ja, det var fordi vi ikke kunne skaffe tykkere da vi lavede instalationen i Bolivia.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 23. December 2011 kl: 09:39:09 »
De skal parralel forbindes (+ til +) for at bevare 12v, serie (+ til -) giver 24v..
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 23. December 2011 kl: 17:51:42 »
Jeg tror ikke + til - giver 24 volt, da det ene batteri formodentlig allerede er forbundet til bilen.
Det giver en voldsom kortslutning - og i værste fald et eksploderet batteri med syre og smeltede kabler til følge.
+ til + og - til stel / karrosseri  SÅ kommer der ampere på. Kablingen skal være af Heavy Duty typen, hvis du skal trække store strømme ( mange ampere ) og husk sikringer. Som du er inde på, så tæt på batteriet som muligt, og korrekt dimensionerede. En gloende sikring er underdimensioneret og giver ( for stor ) modstand.

bfb

• Gæst
« Svar #4 Dato: 23. December 2011 kl: 19:51:31 »
plus til plus og minus til minus. ikke plus til plus og minus til stel. det er sådan jeg har lært det

thomasfyn

• Gæst
« Svar #5 Dato: 23. December 2011 kl: 19:56:05 »
??

Kommer det ikke ud på et om man kobler det ekstra batteri til stel eller direkte på startbatteriets minuspol??

bfb

• Gæst
« Svar #6 Dato: 23. December 2011 kl: 20:43:12 »
jeg ved det ikke men tror at det skal forbindes sådan, som jeg skriver. og det har jeg også gjort ved de 4x 100 amp batt der sidder i min.

http://www.kjoeller.com/sammenkobler_batterier.htm

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 23. December 2011 kl: 20:55:43 »
Citat fra: "Aran"
Jeg tror ikke + til - giver 24 volt, da det ene batteri formodentlig allerede er forbundet til bilen.
Det giver en voldsom kortslutning - og i værste fald et eksploderet batteri med syre og smeltede kabler til følge.

Hvorfor skulle det dog det?

Serieforbinder du 2 batterier fungerer det som et enkelt batteri, blot med højere spænding...
Mvh. Morten Trab

bfb

• Gæst
« Svar #8 Dato: 23. December 2011 kl: 21:06:19 »
hvis du tager to 12 volt batterier og putter den i serie giver det 24 volt. altså en på stel plusen over på stel fra nummer to batt. hvis du måler volten så har du 24 volt men den samme amp..og det dur jo ikke..så aran har ret

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: 23. December 2011 kl: 21:10:11 »
Nej han har ikke, men nu var det jo heller ikke spørgsmålet ;) (Aran siger kortslutning, og jeg har dælme snart kørt mange lastbiler med 2 batterier i serie)...

Jeg startede også med at skrive at batterierne skulle parallel forbindes for at få 12v med større kapacitet...
Mvh. Morten Trab

bfb

• Gæst
« Svar #10 Dato: 23. December 2011 kl: 21:15:43 »
ja ja men kun med en stel jo.

Offline kh

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: 23. December 2011 kl: 21:44:24 »
Batterierne skal være helt ens, d.v.s. lige store, lige gamle, lades og belastes ens og paralel- eller serieforbindes til det behov man nu har.
Som eksempel kan jeg nævne, at da jeg i -74 begyndte at køre lastvogn, som var med 24 V. mente mange vognmænd at det ikke var nødvendigt at ofre en transformator til 12 V. når der skulle sættes en radio e.l. udstyr til 12 V.
Man brugte bare at snuppe strømmen fra det "bagerste" batteri.
Resultat : uens belastning, det mest belastede batteri led en hurtig død.
Især da man begyndte at montere løftebagsmæk på bilerne.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: 23. December 2011 kl: 21:50:46 »
Citat fra: "bfb"
ja ja men kun med en stel jo.

Har heller ikke sagt andet...
Hvis der er mere end en stel til 2 batterier er det heller ikke parallel ;)
Mvh. Morten Trab

bfb

• Gæst
« Svar #13 Dato: 23. December 2011 kl: 22:00:17 »
nej tror bare det var det Aran mente. med at det ville kortslutte...

Carsten

• Gæst
« Svar #14 Dato: 23. December 2011 kl: 22:38:59 »
ok - jeg har forbundet plus til plus og minus til minus uden at ryge i luften (men med sved paa näsen....).

det ene batterie er et halvt aart gammelt (ofg det kan vel betegnes som näääästen nyt) det andet er sprit nyt, men det gamle er pa 60 Ah og det nye paa 75 Ah - er det skidt?

carsten