Forfatter Emne: temperatur på 1y  (Læst 2805 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

jesperyk

• Gæst
temperatur på 1y
« Dato: 05. Januar 2012 kl: 10:17:01 »
Hej alle

jeg koger ikke, og jeg kan køre hver dag, men det er jo med at være på forkant.

jeg har brug for at forstå min bil og dens temperaturforhold. Jeg kører fra Nørrebro til Greve og retur dagligt. I en ugestid har der været modvind fra københavn, og det har resulteret i, at min nål har stået lige over midten, dog uden at forlade dioden helt - ved hastigheder omkring 80-90 km/t. Hjemad med samme fart senere på dagen ligger nålen oveni dioden.

Jeg har været lidt forundret over, at modvind alene kan skabe den temperaturforskel, så i dag forberedte jeg hjemmefra at udlufte køleren, når jeg ankom på arbejde - vi har en rampe, som hæver forenden af bilen med ½ meter. Da jeg ankom med nålen i højre side af dioden, parkerede jeg på rampen i tomgang, skyndte mig om for at sætte en skruetrækker imellem gasarm og stopskrue for at hæve tomgangen og om for at løsne udluftningsskruen. Der kom ingen vand ud. Køleren var kold både for oven og  for neden - til syneladende mere eller mindre tom for vand eller ikke anvendt hele vejen? Jeg kiggede på nålen igen, og den var faldet til venstre side af dioden (er termostaten så lukket?). Gav lidt flere omdrejninger, det gav lidt vand ud ved udluftningsskruen...

Data om bil:
1Y
ny BEHR termostat på 80° (mindre end en måned og måske 1500 km siden)
dyser nye og testet til 135 bar
pumpe timet til .91

Jeg har ofte tjekket vand både i motorrum og ekspansionsbeholder og har ikke registreret vandforbrug. Der er ikke snask i låget, og motoren har  ikke kogt i min tid med bilen (siden sept).

Jeg har netop tjekket vand i begge beholdere igen (motoren har været slukket i en time), fuld beholder i motorrum, ingen tegn på olie eller snask. Ekspansionsbeholderens niveau er som før, altså har den ikke suget vand.

Er min temperaturmålers opførsel normal?

Det er en kølig og blæsende dag, og det regnede, da jeg holdt på rampen, så klart nok at bilen hurtigt blev koldere i tomgang?

glæder mig til at høre nogle bud.

Offline KHSalvesen

• Hero Member
    • Vis profil
temperatur på 1y
« Svar #1 Dato: 05. Januar 2012 kl: 10:48:14 »
Citat fra: "jesperyk"
Hej alle

jeg koger ikke, og jeg kan køre hver dag, men det er jo med at være på forkant.
Så er alt jo godt. Hvilket problem ønsker du ;-)

jeg har brug for at forstå min bil og dens temperaturforhold. JAJeg kører fra Nørrebro til Greve og retur dagligt. I en ugestid har der været modvind fra københavn, og det har resulteret i, at min nål har stået lige over midten, dog uden at forlade dioden helt - ved hastigheder omkring 80-90 km/t. Hjemad med samme fart senere på dagen ligger nålen oveni dioden.

Jeg vil tro, at forskellen på den ene eller anden side af dioden er 2 grader!

Jeg har været lidt forundret over, at modvind alene kan skabe den temperaturforskel, så i dag forberedte jeg hjemmefra at udlufte køleren, når jeg ankom på arbejde - vi har en rampe, som hæver forenden af bilen med ½ meter. Da jeg ankom med nålen i højre side af dioden, parkerede jeg på rampen i tomgang, skyndte mig om for at sætte en skruetrækker imellem gasarm og stopskrue for at hæve tomgangen og om for at løsne udluftningsskruen. Der kom ingen vand ud. Køleren var kold både for oven og  for neden - til syneladende mere eller mindre tom for vand eller ikke anvendt hele vejen? Jeg kiggede på nålen igen, og den var faldet til venstre side af dioden (er termostaten så lukket?). Gav lidt flere omdrejninger, det gav lidt vand ud ved udluftningsskruen...

Din bil virker!
Det giver ingen mening at lede vandet ud i køleren, før det er for varmt!
Men der ledes vand til din varmeblæser!

Forvirringen skyldes alene nålens opførsel IK.
Men din nål har jo hverken været helt til højre, eller udløst blinkende alarmer.
Så din bil
virker. :-)[/color]

Data om bil:
1Y
ny BEHR termostat på 80° (mindre end en måned og måske 1500 km siden)
dyser nye og testet til 135 bar
pumpe timet til .91
(Jeg Forudsætter at, alle disse forhold, er korrekt udført! Forkert pumpetiming, kan skabe mere forvirring i temperaturen)

Jeg har ofte tjekket vand både i motorrum og ekspansionsbeholder og har ikke registreret vandforbrug. Der er ikke snask i låget, og motoren har  ikke kogt i min tid med bilen (siden sept).  Husk sprinkler :-) Det gaasss

Jeg har netop tjekket vand i begge beholdere igen (motoren har været slukket i en time), fuld beholder i motorrum, ingen tegn på olie eller snask. Ekspansionsbeholderens niveau er som før, altså har den ikke suget vand.

Er min temperaturmålers opførsel normal? [size=24]JA[/size]

Det er en kølig og blæsende dag, og det regnede, da jeg holdt på rampen, så klart nok at bilen hurtigt blev koldere i tomgang? ELLER. Den var slet ikke varm!

glæder mig til at høre nogle bud.

Mit bud.: Slap af og nyd din bil.
Kurt

[size=9]ESVAGT.: Står 4 mm over diode om sommeren, og nede ved det hvide felt om vinteren.
Men fylder jeg bilen og giver gas, så opfører den sig næsten normalt.
I modvind, skal du bruge flere kræfter, men får top køling.
I medvind, bruger du få kræfter, men mister dín køling, når vinden følger med bilen.[/size]
Kurt - 25115788

Offline FrankBinau

• Hero Member
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
temperatur på 1y
« Svar #2 Dato: 05. Januar 2012 kl: 10:48:29 »
Hej Min erfaring med diesel JX er at temp stiger i tomgang og falder ved kørsel. Mvh :-)
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

jesperyk

• Gæst
temperatur på 1y
« Svar #3 Dato: 05. Januar 2012 kl: 13:16:06 »
Kurt:
Tak for de beroligende ord. Jo, forvirringen skyldes KUN nålen. I modvind med bedre køling viser nålen højere temperatur. Ingenting har blinket (andet end ved start-blink). Taler vi forbi hinanden?

Casper herfra har timet den for mig og i øvrigt også justeret dysernes åbningstryk. Flink fyr og dygtig til at pille ved motorer.

Binau:
Omvendt hos mig, men jeg har jo heller ingen føntørrer på.

Offline Hawaiibussen

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
temperatur på 1y
« Svar #4 Dato: 05. Januar 2012 kl: 13:24:21 »
hvis du vil sove mere roligt om natten, så kør en rask tur til den bliver driftsvarm og med forsigtighed skrug låget af ekspansionsbeholderen som sidder bag batteriet af. PAS PÅ for det er varmt køler væske, mål temperaturen med et stegetermometer elign. Hvis den ligger mellem 80-90gr er der ingen ko på isen.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

jesperyk

• Gæst
temperatur på 1y
« Svar #5 Dato: 05. Januar 2012 kl: 19:00:15 »
Godt gættet morten, jeg er lige præcis ude efter at sove mere roligt om natten ;)

Jeg mærkede på køleren da jeg holdt ind efter motorvejen ved jyllingevej og havde givet den gamle mere at leve af, end jeg plejer, så nålen sad på det der sted, hvor det generer mig, når den sidder: på ydersiden til højre af dioden. Køleren var ikke varm, nærmere kold som om termostaten slet ikke havde været åben. Så enten åbner termostaten for sent, eller også bliver jeg hysterisk for tidligt (det ville ikke være første gang).

Jeg tester med stegetermometer i morgen tidlig. Og er i øvrigt fristet til at fastmontere et t-hansen thermometer til at give en visning af kølevandstemperaturen i grader.

tak for opbakningen :)

Offline Hawaiibussen

• Hero Member
    • Vis profil
temperatur på 1y
« Svar #6 Dato: 05. Januar 2012 kl: 20:07:17 »
Ellers skal du måske udlufte Kølesystemet yderligere.
Morten #9

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline jensjakob

• Hero Member
    • Vis profil
temperatur på 1y
« Svar #7 Dato: 05. Januar 2012 kl: 23:06:58 »
En meget enkel måde at teste din thermostat på - er at mærke på de tykke slanger fra motoren frem til køleren.

Mærk på dem med slukket motor, med motoren i kold tomgang, og efter en rask køretur. Det er tydeligt at mærke på frem-slangen når thermostaten er åbnet.

Derudover - tjek med din varmeblæser hvor varm motoren er. Jeg kan altid mærke på den varme luft som kommer op ved forruden hvordan motoren har det - der er tydelig forskel på om den er driftsvarm eller varmvarm ;-)

Sidst men ikke mindst - få luftet din køler grundigt ud indtil der kun kommer vand ud ved udluftningsskruen.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  

Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Hawaiibussen

• Hero Member
    • Vis profil
temperatur på 1y
« Svar #8 Dato: 06. Januar 2012 kl: 10:38:55 »
Evt, læs de tråde der er med at afkalke kølersystemet. Jeg har gjort det og det hjalp MEGET.
Morten #9

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ

jesperyk

• Gæst
temperatur på 1y
« Svar #9 Dato: 06. Januar 2012 kl: 10:47:06 »
Måling af vandtemperatur i vandtank efter køretur fra Nørrebro til Greve:

85°C
Slangen fra termostathus til køler var varm, mit gæt omkring 40° udenpå
Nålen stod et par mm lavere, end de andre dage. Det var koldere til morgen, og der var ikke modvind.

Men jeg kom til at tænke på monteringen af termostaten i nat. Der fulgte to forskellige gummipakninger med. En slags o-ring og en pakring, der kunne sættes på kanten af "skiven" på termostaten som billedet nederst.

Så lå jeg der og funderede over, om denne pakring mon kunne være skyld i, at termostaten åbner og lukker lidt trægt? Hvis jeg nu skal tage den af og montere o-ringen i stedet, hvilken side af termostaten skal den så ligge på? Ud mod kølerslangen eller ind mod motoren? (termostatskifterookiespørgsmål, bær venligst over med min uvidenhed :)

Go solskinsdag :)

Offline TONY

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
temperatur på 1y
« Svar #10 Dato: 06. Januar 2012 kl: 13:16:40 »
Monterer du O-ringen, skal den sidde ud mod køleslange-studsen.
Det er vist også den korrekte måde, da vandpumpehuset har en meget lille fordybning som passer til termostaten, uden den viste pakning på.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

jesperyk

• Gæst
temperatur på 1y
« Svar #11 Dato: 19. Januar 2012 kl: 12:06:26 »
for lige at binde en ende på denne tråd:

jeg er efterhånden overbevist om, at motoren og termostaten opfører sig "normalt". Tak for input til alle.

janek.nilsson

• Gæst
temperatur på 1y
« Svar #12 Dato: 19. Januar 2012 kl: 17:18:06 »
ellers hvis det bliver ved kan du evt. måle modstanden i temp. føleren og se forskellen på normalt og hvornår du syntes det er "dramastisk" det kan jo sagtens være at det er viseren inde i cockpittet der er lidt fjollet :) har selv omlevet det på min diesel da den gad at start