Kære forum
Jeg har repareret rust i en ruderamme på den elskede bus. Sandblæst helt i bund, flusset, fortinnet, panserfilet, finspartlet, slebet, sprøjtet med filler og nu står det klar til grundning, basefarve og klarlak. Der er tale om metalliclak.
Nu opstår så problemet, for egentlig er lakken i det omgivende område fin, så jeg vil gerne slippe afsted med at lakere så lille et areal som muligt. Derfor er jeg interesseret i at drøfte gode/acceptable løsninger til at lave overgang mellem gammel og ny lak.
Det er indlysende, at jeg kan lave en kant - og måske endda et ikke synligt sted - så er problemet løst, men der er noget med, at dygtige lakfolk har nogle tricks til at lave en næsten acceptabel overgang. Dem vil jeg gerne have uddybet.
Her er, hvad jeg selv tænker:
1) Jeg starter med at grunde alt, hvad der har været blottet.
2) Jeg mellemsliber med meget fint vandslibepapir - både det grundede og et stykke ud på den oprindelige lak.
3) Jeg giver endnu en gang grunder på samme felt og mellemsliber igen.
4) Jeg sprøjter (med en fin lille dekorationssprøjte) basefarven (husk - det er metallic) på et område, der dækker et lille stykke ind på den oprindelige lak.
5) Jeg sprøjter klarlak i et endnu større felt i to-tre lag
6) Jeg afventer ophærdning og så sliber jeg "overgangszonen", hvor den nye lak ikke har fuld flydning, men snarere bare er tåge, med ultrafint vandslibepapir - korn 2000 -3000.
7) Jeg polerer hele svineriet blidt med et lakrenseprodukt a la Slipol.
Hvad siger sagkundskaben - og andre til denne plan? Jeg tager i mod alle gode råd med kyshånd, for jeg er virkeligt en klovn til lakering.