Forfatter Emne: Cigarstik i kabinen  (Læst 3717 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

T3Anders

• Gæst
Cigarstik i kabinen
« Dato: 05. April 2007 kl: 12:39:47 »
Jeg har ikke noget cigarstik i kabinen.

Hvis jeg installerer det havde jeg tænkt at trække strøm til det direkte fra batteripolerne, i et sæt separate ledninger udenom resten af bilens el. Er der smartere løsninger?

Nogle ting jeg skal være opmærksom på i den forbindelse? Minimum ledningstykkelse f.eks? Der sidder vist allerede en sikring i bunden af et cigarstik?

Hvor mange apparater kan man så forvente at koble på uden problemer? Har foreløbig bare planer om at lade lidt på mobilen og den bærbare pc indimellem. Men senere kan der jo komme mere til!?

Er der iøvrigt nogen som har erfaringer med en 12V~230V omformer, f.eks fra camping eller båd("inverter/transformer/adaptor" osse kaldet)?

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
Cigarstik i kabinen
« Svar #1 Dato: 05. April 2007 kl: 13:04:06 »
Normalt sidder sådan et 12V stik med en 10A sikring, så du kan jo maks trække 120W ud af sådan et.

Jeg har en inverter jeg jævnligt bruger, men det er noget der trækker _rigtig_ strøm, min inverter er på 1000W, hvilket jo er 84 A, så det er noget der skal direkte på batteriet og man kan heller ikke forvente det store af et 64Ah batteri. under den belastning får man nok ikke mere en 40 Ah ud af det så det giver jo kun en halv time på batteri hvis man ser bort fra tab i inverteren.

Jeg sætter min inverter direkte på batteriet når jeg bruger den, og så kun mens motoren kører. Problemet med at slæbe 230V produkter ud i bilen, er at de sjællent er bygget strømbesparende og derfor har et noget højere frbrug end hvis de var 12V baserede
Mvh. Casper

Claus N.

• Gæst
Cigarstik i kabinen
« Svar #2 Dato: 05. April 2007 kl: 13:04:36 »
Jeg satte sådan en omformer i min fars camper, og det virker perfekt. Den var ikke så stor, kun en 600 watt fætter, men helt perfekt til div. ladere osv. Jeg mener ikke at der sidder en sikring i bunden af sådan et stik, det sidder på plus kablet, hvis det sidder nogen steder.
Det skulle også undre mig meget, om ikke du kunne finde en plus ovre ved din sikrings box, der nok skulle kunne holde, selvfølgelig taget i betragtning at du ikke sætter en vinkelsliber og sådan noget til.

T3Anders

• Gæst
Cigarstik i kabinen
« Svar #3 Dato: 10. April 2007 kl: 14:43:41 »
Posten har lige afleveret en pakke med en 400W omformer. Den er bestilt for at kunne får et lcd-tv (75W) + antenne(3W) til at vise en nærtforestående sportsbegivenhed i en minibus næste weekend, derefter bliver den "tilovers", hvad der fik mig til at overveje anvendelsesmulighederne i min egen bil bagefter.

For de interesserede drejer det sig om intet mindre end cykelsportens "forårsklassikernes dronning", på fransk: "l'enfer du nord" også kaldet "en forårsdag i helvede" af den så poetiske og kendte filmmand og kommentator Jørgen Leth. Skal opleves på tætteste hold men selvfølgelig med tv i bilen samtidig.

I manualen står bl.a. at apparatet skal forbindes til jord og at man ikke bør anvende forlængerledning før apparatet pga. spændingsfald, men gerne efter. Der er så til gengæld indbygget "batterivagt" så den slår fra ved 10,5V og desuden er der indbygget fladsikring på 2x25A. Der medfølger kun batteriklemmer og jeg gætter på at det er fordi den er på 400W (peak 800W). Cigaradapterstik følger kun med til den mindste model på 150-200W.

Spørgsmålet til de elektrisk kyndige (eller dem der har brændt nallerne) er så:

-mon ikke man kan finde en cigardims med ledning fra et andet apparat og bruge til tilslutning ihvertfald så længe det kun drejer sig om tv+antenne (75w+3w)?

-er det virkelig nødvendigt at jorde apparatet?

tænker på om ikke manualen er lidt overforsigtig pga. juraen i bl.a. USA ,hvor man kan sagsøge firmaer for millioner hvis man gør tåbelige ting og kommer til skade, blot det ikke er tydeligt frarådet i en manual.

Eller er jeg i virkeligheden ved at falde ind under kategorien selv (gøre en tåbelig ting) hvis jeg fortsætter ufortrødent........ :roll:  :lol:

PS: der bliver ikke mulighed for at bikse ret længe med installationen i bilen før det går løs, ankommer lørdag aften og det skal fungere søndag morgen

Offline Gammelpot

• Full Member
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Cigarstik i kabinen
« Svar #4 Dato: 10. April 2007 kl: 19:42:03 »
Vær altid forsigtig med at trække ledninger direkte fra akkumulatoren og rundt i vognen. Hvis ledningen først har en sikring ved brugsstedet kan der opstå en gevaldig kortslutning med brand til følge hvis ledningen rammer stel. En bilakkumulator har en kortslutningsstrøm på mange tusinde ampere så forsigtighed er tilrådeligt. Hvis du vil hente strømmen direkte på akkumulatoren må du starte med en sikring og så lave dit kredsløb.
Sikringen skal altid svare til ledningstværsnittet, dvs, at hvis du anvender 6mm2 ledning bør sikringen ikke overstige 50 Amp. og så ikke noget med at bruge sikringer fra alm. el-installationer de er for langsomme, brug kun autosikringer

Det er ikke muligt at jorde invertering ud over at den er tilsluttet stel, altså batteriets  minus.
Nu uden T3