Forfatter Emne: Luftstrømmens betydning for vandkølede motorer?  (Læst 2625 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Luftstrømmens betydning for vandkølede motorer?
« Dato: 20. April 2007 kl: 14:37:13 »
Hej!

 Jeg har nu kørt T3 i et års tid og med jævne mellemrum stikker jeg kærligt snuden ind i motorrummet lige efter kørsel for lige at se til de kære små hestekræfter der ligger der bagi og sveder.

 Der er altid skidevarmt i den lille svedekasse på trods af jeg har ekstra luft over kværnen p.g.a ladopbygningen, jeg kører jo doka!

 Jeg ihukommer andre tråde hvor det afsløres at 1,6 Diesel blokken i virkeligheden er arvet fra VWs personvognsprogram med frontmontering og masser af luftkøling!

Så spekulerer jeg! (uh oh) :wink:

 Der ER jo en frontmonteret vandkøler og sågar lange slanger hele vejen neden under vognen der OGSÅ har en overflade der bliver luftkølet så på trods af T3erens øgede egenvægt er der også en større køleflade!

 Betyder det at luftstrømmen der ryger ind på selve motoren, blokken, toppen o.s.v kan have en betydning for kølingen.??? (og hvor stor en betydning mon?)

Jeg studerede lidt videre..

 På Rene Bergs side kan man finde nogle meget velbegrundede motorteoretiske indlæg der beskæftiger sig med VWs luftkølede maskiner. Sågar for og imod oliekølermontering da monteringen kan blokere for luftflow i så høj grad at temperaturen er HØJERE (i topstykket) med en stor ekstern oliekøler end uden!  :shock: (altså på rent luftkølede motorer forstås)

Det jeg så ikke kan lade være med at spekulere over, specielt efter jeg på et tysk site er stødt på et billede af en luftkølet doka med 3 sæt luftgæller i siden kontra 1 på en vandkølet. Hvor meget mon temperaturen kan sænkes på vores stakkels varme motorer (måske specielt på toppen) hvis man arbejdede lidt med at få "luftet bedre igennem" i motorbrønden??

Jarl har fat i noget af det når han fordømmer lyddæmpningspladerne omkring motorerne og anbefaler at tage dem af og smide dem af H til!

Nu har jeg snart med lidt venlig hjælp fra t3nettet en rimelig stabil velkørende T3 til dagligt brug og så kommer der forhåbentligt mere tid til et forsøg med bedre luftgennemstrømning i motorbrønden. Jeg skal lige have skaffet nogle termometre der kan måle over 100 grader og så kunne det da være en simpel og hurtig måde at skrælle et par grader af motortemperaturen på! Hul i karrossen og inde med fartvinden!

Kommentarer og ideer modtages gerne, jeg har allerede fundet reperationsblikket til den luftkølede doka med de to ekstra gæller, så det ikke kommer til skæmme bilens oprindelige design.. ikke nogen frygtelige "Daytona scoops" her  8)
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Geltzer

  • Gæst
Luftstrømmens betydning for vandkølede motorer?
« Svar #1 Dato: 20. April 2007 kl: 22:53:20 »
hvis du er lidt fiks ud i det elektriske så er denne lille temperatur transducer mægtigt
http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/66276/INTERSIL/AD590.html
der medfølger en udførlig applikationsnote så den er ikke svær at sætte op.
fordelen ved den fremfor f.eks. et stegetermometer eller lign. er at den har et stor flade som den limes på feks. topstykket med varmeledende lim så du får en ret præcis måling.
de kan ydermere kobles flere sammen for at gi et gennemsnits temperatur over hele topstykket istedet for kun et punkt.
skriv endelig hvis det lyder sort