Forfatter Emne: Hjulbolte indgreb  (Læst 4087 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper

• Sr. Member
    • Vis profil
Hjulbolte indgreb
« Dato: 25. April 2007 kl: 20:57:13 »
Hejsa,

Netop hjemvendt med 'nye' Mercedes fælge der lige skal bores en krillimillimeter op før de kan monteres. Mine gamle hjulbolte passer jo til stålfælgene og de nye fælge er lidt tykkere i godset.

Hvor mange millimeter indgreb skal der til før det er helt forsvarligt? Kan ikke huske fra 'maskinlære' hvordan det er man regner det ud  :oops:
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline WBX Manden

• Hero Member
    • Vis profil
Hjulbolte indgreb
« Svar #1 Dato: 25. April 2007 kl: 21:38:28 »
Citat fra: "Jesper"
Hejsa,

Netop hjemvendt med 'nye' Mercedes fælge der lige skal bores en krillimillimeter op før de kan monteres. Mine gamle hjulbolte passer jo til stålfælgene og de nye fælge er lidt tykkere i godset.

Hvor mange millimeter indgreb skal der til før det er helt forsvarligt? Kan ikke huske fra 'maskinlære' hvordan det er man regner det ud  :oops:

Man siger som tommelfingerregel at stålbolte i stål skal ca. have det samme indgreb som den er tyk, dvs. ca. 14 mm for T3 hjulbolte vedkommende.

Er du sikker på hjulboltenes hoved har den rigtige form ?
Til mine alu-ruller skulle der en anden konus bolt til (kan ikke lige huske de forskellige standarter) :roll:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jesper

• Sr. Member
    • Vis profil
Hjulbolte indgreb
« Svar #2 Dato: 25. April 2007 kl: 21:52:48 »
Citat fra: "WBX Manden"

Er du sikker på hjulboltenes hoved har den rigtige form ?
Til mine alu-ruller skulle der en anden konus bolt til (kan ikke lige huske de forskellige standarter) :roll:

Tak for svar  :wink: så er de lige præcis lange nok
Nej, jeg er ikke helt sikker, men det ser rigtigt ud. Jeg skal lige have fat i minisliberen eller et bor og forsigtigt fjerne en lille smule af godset så boltene kan gå i, så kan jeg se om konusen passer ordentligt.

Tror jeg smutter forbi det lokale dækcenter i morgen og hører hvad de har liggende af bolte...

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Hjulbolte indgreb
« Svar #3 Dato: 25. April 2007 kl: 21:58:55 »
Citér
dvs. ca. 14 mm for T3 hjulbolte vedkommende

Hvad der lidt frit omregnet vil sige 8 hele omdr.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Hjulbolte indgreb
« Svar #4 Dato: 25. April 2007 kl: 22:06:56 »
Hvorfor køber du ikke bare nogle nye bolte der passer til Alu? De er  også længere så dine ny fine hjul kan komme til at sidde fast og har den rigtige konus!
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jesper

• Sr. Member
    • Vis profil
Hjulbolte indgreb
« Svar #5 Dato: 25. April 2007 kl: 22:16:21 »
Citat fra: "jankjerbye"
Hvorfor køber du ikke bare nogle nye bolte der passer til Alu? De er  også længere så dine ny fine hjul kan komme til at sidde fast og har den rigtige konus!

Hej Jan,

det var også planen at smutte forbi den lokale i morgen eftermiddag  :wink: men hvis de ikke har noget ryger de på med de gamle bolte

J

Offline jankjerbye

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Hjulbolte indgreb
« Svar #6 Dato: 26. April 2007 kl: 12:17:06 »
Jeps, 8 omgange mindst! Mine bageste standard møtrikker kunne lige klare 8,0012659 omdrejninger målt med øjemål. Jeg har nogle med dybere gevind og korrekt konus liggende fra Skrot-Caravellen der bare skal på ved lejlighed.

Jesper du kan også finde dem ved tsvansen og andre af den slags steder.. Jeg ville HELT klart købe nogle nye istedet for at skulle til at modificere nogle fine aludrenge med tvivlsomt relsultat!
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012