Det er sikkert wastegaten på turboen, der sidder fast. Det bevirker, at ladetrykket stiger til en værdi, der ligger over, den værdi, sikkerhedsventilen på indsugningsmanifolden åbner ved. Derfor lukkes der luft ud, og den taber ladetryk.
Wastegaten er en ventil, der arbejder inde i den rustne fyr på indersiden (ind mod blokken) af turboen. Det er klassisk, at hvis motoren har stået stille en tid, så sætter den sig fast. Der er flere afhjælpningsmetoder:
1) Kør i bilen et par uger - det plejer at løsne den.
2) Giv den nogle venlige dask med en bolchehammer.
3) Tag røret af wastegaten og blæs trykluft ind i studsen på wastegaten. Bliv ved nogle gange, til man kan høre, wastegaten arbejder.
4) Glem alt om wastegaten og skru sikkerhedsventilen i bund. Drej mængdeskruen på pumpen to hele omgange ind. Meld jer til det nærmeste traktrortræk, og vis alle, at en JX kan have 100 hk i tyve sekunder ;-)