Forfatter Emne: To batterier i en T3  (Læst 9615 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Haardberg

• Full Member
    • Vis profil
To batterier i en T3
« Svar #15 Dato: 02. December 2005 kl: 11:09:24 »
Nu skriver i at batteriet laver knaldgas, og det viste jeg egentlig godt men har aldrig tænkt over det. i den sidste T3 (pickup) jeg havde der sad batteriet under højre forsæde ab fabrik og det var da bare et almindeligt syre/bly batteri. Skal det være et specielt batteri til sådan en fætter?

Lennart

Offline Jesper

• Sr. Member
    • Vis profil
To batterier i en T3
« Svar #16 Dato: 02. December 2005 kl: 11:26:07 »
Hej,

Jeg kan anbefale følgende link

http://www.exide.dk/start/pdf/SPRGS-SV.PDF

Masser af viden omkring batterier  :D

God weekend
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Geltzer

• Gæst
To batterier i en T3
« Svar #17 Dato: 23. Februar 2006 kl: 11:46:54 »
Lad os lige slå fast at generatoren IKKE belastes mere af at man kobler batterier med større kapacitet på.

genratoren er konstrueret til en specifik maksimal ladestrøm f.eks.  90 amp.
hva det betyder er at generatoren maksimalt kan levere  90 ampere alt efter model.

batteriets kapacitet har INTET MED GENERATOREN AT GØRE.

forskellen på f.eks et 60 og et 120 amperetimers batteri er KUN at 120 Ah batteriet vil være dobbelt så lang tid om at lade op som 60 Ah.

dvs at generatoren selvfølgelig ska arbejde i længere tid for at lade batteriet op. men ladestrømmen er fast lige meget hvor stort et batteri du har da denne er reguleret i form at generatorens egen maks kapacitet.

grunden til at din rem hyler er nok mere at den er slap og ikke pga batterierne.

det der ka ligge i det er at remmen vil slides hurtigere iogmed at generatoren vil skulle løbe på maks kapacitiet i længere tidsintervaller end normalt.

men så længe dit samlede strømforbrug er under generatorens maksimale ladestrøm så vil der stadig forekomme opladning af batterierne.
og ved parallelkobling vil dette forekomme homogent. hvilket vil sige at intet af de 3 batterier er ladt op før det andet.
derfor vil det som det også er beskrevet i exide noten en ogd ide at skifte dem alle ud samtidigt og købe 3 med nøjagtigt samme kapacitet hvis man vil undgå galvaniske adskillelser.

håber det bringer mere lys over sagen
hvis ikke så skriv til mig på geltzer@vigge.dk

venlig hilsen

Jacob geltzer
svagstrøms ingeniør ved Københavns teknikum