Forfatter Emne: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt  (Læst 14921 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline DT63

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 356
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #45 Dato: 08. November 2007 kl: 17:14:18 »
Eller skal han døbes [size=18]Bundkar[/size][/b]
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #46 Dato: 08. November 2007 kl: 17:29:46 »
[size=18]BundKarsPer[/size] Er en mulighed.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #47 Dato: 09. November 2007 kl: 14:00:27 »
Forskellene mellem bundkarene ligger i aftapningen af olie. Nogle har et "spyd" man tapper af med, andre har bolt og kobberskive løsningen.

En bremsevasker en en maskine til at affedte/vaske bremser i. Mit olieforbrug var på 1 L motorolie per 150 km mens motoren kørte, og kun halvdelen blive spist, resten endte udover motoren. Så bundkaret var dækket i et flere cm. tyks lag af olieslam. Det var fjernelsen af den lag slam der tog 2,5 time.

Din eksisterende bundprob skulle gerne have 14x1,5mm gevind, men ellers kan ethvert velsassorteret boltvare udsalg hjælpe dig med storts set alle bolte, bare du kender diameter/stigning/længde/gevindlængde.
Men nu der er en bundprop, du du også dreje ned forbi det lokale autoværksted og smide en 20´er i kaffekassen. 14x1,15 er standard på mange tyske biler. Og er bl.a. lagervare i Würtz'reolsystem med dele til autoværksteder.
Mvh. Casper

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #48 Dato: 09. November 2007 kl: 22:00:45 »
Så er vi vel klar til næste afsnit.

Efter 1 uges stilstand, besluttede jeg mig for så småt at undersøge hvad der var sket på vej mod Hannover.
Jeg åbner motorrummet, ingen synlige problemer, ingen huller i motorblokken eller andet kritisk. Så lang så godt, motoren fik diesel, der var kompression, men der kom ikke diesel ud til dyserne ? Så jeg tager tandremsdækslet af for at kigge på timingen af dieselpumpen, og støder til min overaskelsen på et løst takshjul på pumpen....... møtrikken på akslen er spændt, men hjulet sidder løst ? Når jeg drejer krumtappen, så drejer takthjulet med, mens akslen står stille.

Meget funky...... men der er jo ikke så andet at gøre end at pille pumpen af og tage et kig på den. Og der er det så at at jeg  opdager at der ikke længere er en not mellem pumpe og takthjul. Notgangen i pumpen er fin nok, men notgangen i takthjulet er fræset ud og har i processen pulveriseret noten. Men alt i alt var det da meget heldigt at remmen ikke sprang.

I mellemtiden inden jeg kiggede på bussen igen, havde jeg været i kontakt med min Diesel mentor(TM), og var kommet frem til at min egen dieselpumpen ikke kørte efter renoveringen, fordi jeg havde vendt en kamskive 180 grader forkert iforhold til pumpens OT. Så jeg pakkede vognen sammen igen, vaskede værktøjet, og tog hjem for at skille pumpen. Rigtigt nok sad skiven forkert i forhold til OT :-( Men det var da hurtigt fixet, og så havde jeg da en pumpe at sætte på dagen efter:-)
Mvh. Casper

Mads-kaa

  • Gæst
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #49 Dato: 09. November 2007 kl: 22:34:06 »
kom nu, flere afsnit....

/Mads

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #50 Dato: 09. November 2007 kl: 22:36:45 »
er i gang i notepad, as we speak .......... :-)
Mvh. Casper

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #51 Dato: 09. November 2007 kl: 23:05:47 »
Så følte jeg mig lidt heldig efter at have monteret pumpen igen, så en hurtig prøvetur, troede jeg..... Faktisk havde jeg følt mig så heldig at jeg havde monteret den LDA dåse der ikke heeeelt var plads til.
Da jeg kom tilbage efter prøveturen, var det op på liften, og der løb vandet ned langs toppakningen, igen lige en god gang panik(heldigvis var Hawaiibussen der, og forhindrede mig i at møre en halvrusten skivebremse gennem et af vinduerne :-)).
Faktisk viste det sig at LDA dåsen klemte på vandstudsen på topstykket, derved løb der vand ud, ned af toppen og hen langs toppakningen og om til bagsiden hvor jeg så dt dryppe.
Så af med LDA dåsen, tilbage til sauger-land. En kort prøve tur og jeg var glad igen(troede jeg, lige der). Efter at have ryddet op i bilen skulle jeg da lige tage en tur, faktisk kom jeg lige på motorvejen og der gik så 6 km før jeg kunne komme af. Det blev en tur med konstant oliealarm og kølevands alarm. Så ind til siden, 50/50 gav ikke noget og publikum kunne heller ikke hjælpe, så jeg måtte ringe efter en ven og blive trukket 10 km tilbage til værkstedet med et tov.

2 Dages pause, og så målte jeg ledningsnettet igennem for at undersøge om det var en sensorfejl da alarmen gik, eller om der var noget helt galt. Det var en sensorfejl, faktisk så smuldrede hele ledningsnettet væk i motorrummet mens jeg roede med det. Måske et halvt år med varm olie dagligt, ikke er det beste for ledninger ?
Så der gik lige en halv dag med at bygge et nyt ledningsnet fra sikringsboksen og ud derfra. Jeg gik enddag lidt videre, nu man er vant med de overlegne elsystemer på Merceren. Så jeg skiftede den lede kobberbro på gløderørene ud. Nu her vognen et lækkert kabeltræ i hele motorrummet, der bl.a. inkluderer dedikerede kabler fra gløderelæet til hvert gløderør.
Det betyder at man nu kan måle HVILKET gløderør der er defekt, inden man begynder at skille noget ad, nice :-D

Igen var det blevet mørkt, og tur til en af de berygtede prøveture.

Faktisk var det en forrygende prøvetur, alt kørte som det skulle - så jeg besluttede at tage en lidt længere prøvetur, 35 km til Roskilde og 35 retur. Nu var det jo en miljø-diesel konfiguration jeg kørte med og forbrændingen var overlegen, ikke skyggende af partikler i spejlet. Turen ned gik godt, og turen hjem gik godt indtil jeg var ca. 2 km fra Østerbro.
Rutinemæssigt kigger jeg i spejlet og ser nu en sky af partikler efter vognen, HVAD ?
Ind til siden og og at kigge i motorrummet. Der ser jeg så at bagsmækken og motorrummet er helt loddent og oversået med glasfiber ??? Jeg undre mig meget indtil jeg ser et par stykker kobber-wire i motorrummet......... der er det så at hjetet springer 5 slag over, da ordet TANDREM toner frem.
Jeg flår ekspantionsbeholderen af, dækslet af og ser at jeg nu kun har en halv tandrem tilbage, remmen glider af dieselpumpens takthjul, og bliver fræset i stykker på indersiden af dækslet.
Der står man så efter en køretur hvor alt hvad der er sket, næsten har været ok, så godt kørte bilen på den tur, og så sker sådan noget her........
Ekspantionsbeholden var jo revet i stykker og jeg var løbet tør for strips, I en tåge af ligegyldighed skar jeg en strimmel af  jeansne og bandt beholderen fast på hængertrækket(der sidder den stadig) og besluttede mig for at køre de sidste to km hjem.
Kom bilen hjem var det godt, ellers ville den blive kørt(trukket) i havnen.
Men hjem kom jeg da, med restene af tandremmen intakt.

Det var vist tid til et par T3 frie dage igen.........
(nyt afsnit senere)
Mvh. Casper

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #52 Dato: 10. November 2007 kl: 08:48:28 »
Phew...  det ku' Stephen King ikke ha' skrevet bedre eller mere uhyggeligt. Jeg skal lige ha' tørret kaffen af skærmen, og sveden af panden, og ha' pulsen ned til 4 på Richterskalaen.

Ja Casper, du får lov at lære tingene på den hårde, rigtig hårde måde. Jeg er så inderligt glad for at du ikke trak bilen i havnen, men kors hvor jeg forstår dig!

Jeg kan levende forestille mig 6 km med lamper og alarmer. Det må ha' været et helvede!

Når du nu er kommet til hægterne igen, så kunne et foto af din jeans-strip opsætning vel næsten kandidere til årets foto på T3nettet!

Og når du har ro og tid til det, så lyder din ledningsopsætning simpelthen så overlegen blæret at du også næsten bliver nødt til at vise os nogen fotos af det.

Og så lige en sidste randbemærkning...  næste gang du kører prøvetur til Roskilde, så tag lige og kig ind, ikk!? Du har mit nummer!
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #53 Dato: 14. November 2007 kl: 19:55:43 »
Ja, så står den på på en opdatering mere. Og denne gang med billeder :-)

Jeg skulle have bilen til Lyngby fra Østerbro, men var blevet lidt træt af træktov løsningen, så jeg blev lidt glad da jeg så at der var en trækstang på værkstedet. Det hørte en af mine kollegaer, og da han lige havde købt en Range Rover fra 97, så synes han da at vi skulle hente vw´en med Range Roveren forrest.

Så en tur til Østerbro, og spænde den satan af en 4,6L V8 Benziner foran den stakkels T3, kun adskilt af en 2meter stål stang.
Efter lidt roderi med koblingerne i enderne fik vi monteret stangen, dog sad trækøjerne i forskellig side af bilerne, så afstanden mellem bilerne var ca. 40 cm.........
Men afsted skulle vi jo, så det var bare at gå i gang, til at starte med havde vi aftalt af jeg skulle bremse t3´en ved påløb, ganske som ved et træktov. Jeg fandt dog hurtigt(da vakuumforstærken ikke gad mere) ud af at 2 ton T3 og 2,5 Ton Range Rover, ikke sådan lige lader sig bremse ned. Så jeg måtte droppe bremse, styre med så godt jeg kunne, og prøve at ignorere den mærkelige situation.
Der er noget der bare virker helt forkert, at køre 50 km/t i en T3 med slukket motor, uden varme, uden lys, uden støj, 40 cm fra bagenden af en Range Rover, og så gentagne gange blive blændet at bremselygterne....... uden at det ender i en totalskade af begge køretøjer.

Genial ting, det er det nu sådan en trækstang. Vognen blev parkeret til næste dag hvor jeg havde lift tid.

Her er lige et billed af motorrummet fra da jeg henstillede bilen til næste dag, takthjulet ser noget mere skæv ud på billedet end det gjorde i virkligheden, måske det er vinklet det er taget i. Man kunne ikke se skævheden med det blotte øje når man kigge ned oppe fra.



Nå, jeg kom forsent til liften, men graven var ledig så jeg fik skubbet bilen der ind over i stedet. Størstedelen af tandremmen var spredt ud over motorrummet. 3 sec med en luftpistol og der var rent igen. Dog havde jeg ikke lige tænkt på at tage et billed til læserne, men heldigvis var der "bid" igen da jeg fik kigget nærmere på tandremsdækslet.


Således ser en flået tandrem ud i pulver form  :shock:

Efter at have haft en retskinne på takt hjulene kunne jeg godt se der var en skævhed, men hvor kunne det være ? beslaget er jo lavet af 1cm tykt støbejern.
Så jeg konkluderede at beslaget var lige og der var noget galt med placeringen på blokken, det måtte sidde skævt på en eller anden måde.
Derfor begyndte jeg at eksperimentere med kombinationer af skiver under de tre bolte. Alt i alt måtte jeg have skilt det hele, pumpe af, beslag af osv osv. 4 gange før jeg kom frem til noget brugbart. 3 skiver under øverste foreste bolt, 4 under nederste foreste bolt og 1 under bagerste bolt. så sad hjulene lige når jeg kiggede med retskinnen.
Der skal hertil siges at det tager lidt over en time per gang, så man bliver godt træt til sidst.

Desværre............ sådan gik den ikke, nu sad pumpen lige, men tandremmen var for kort. Den smule jeg havde ændret på geometrien med skiver betød alverdens for tandremmen.
Nu begyndte jeg så også at tabe værktøj og toppe ned i graven, hver gang resulterende i at måtte skubbe bilen til side, kravle ned i graven, op igen, på plads med bilen og forfra. så jeg besluttede at jeg måtte have en kaffepause.
Mvh. Casper

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #54 Dato: 14. November 2007 kl: 20:53:03 »
dyb respekt herfra - det havde jeg ikke kunnet klare!  Jeg ville have smadret hele pisset med dele fra bilen selv!
Det er så spændende læsning det her - hatten af for dit projket - håber virkelig snart du får den til at køre.
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #55 Dato: 14. November 2007 kl: 21:00:13 »
Jeg takker, en ting er sikkert, den var ikke gået uden moralsk støtte fra T3nettet. Som nævnt tidligere, så "ender" projektet bedere end denne endeløse stribe hændelser antyder.........
Mvh. Casper

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #56 Dato: 17. November 2007 kl: 01:18:57 »
Et par dage efter var jeg på den igen. Jeg havde købt et "nyt" indsprøjtningsbeslag(sad på en eksta AAZ motor....:-D) Det tog en times tid at pille den forkerte pumpe og beslag af. og en halv time at montere en sauger pumpe i det nye beslag. Men her stødte jeg så ind i en lille lille hygge tilføjelse til "der findes 7 typer beslag op 12 typer indsprøjtningspumper til en aaz", der findes faktisk også tre forskellige takthjul til pumpen, alle med forskellig indpresningsdybde.

Og så ser det sådan her ud.


man bliver lidt træt af det projekt..... men lidt flytten frem og tilbage og jeg fandt et takthjul der passede.

Så kom næste lille projekt, dyserør fra en jx passer ikke til en 1,9 pumpe, men der havde jeg heldigvis et sæt 1,9 rør på lager, så det gik jeg ikke ned over......... jeg er jo ved at være hærdet :-D

En 1,9 pumpe passer ikke i højden, så jeg måtte lige lege med en nedstrygerklinge, mål én gang, skær to gange osv. osv, 1,5 time og vupti så var der et tilpas stor hul mellem motorrum og kabine.

Efter montering af tandrem manglede der bare en timing af pumpen og vognen var klar til en prøve tur.

Den startede, men smed olie ud i udstødning, ud ved toppen, oliepejlerøret og oliepåfyldningen hmmmm.... Men en prøvetur skulle der da til.

Turen gik nogenlunde, dog havde jeg lidt problemer med olietemperaturen, den hedder 130 grader i en aaz bag i en T3.
Så tilbage til tænketanken.

Jeg besluttede at jeg skulle skifte min fuldsyntetiske 5W40 olie ud med en dårlig 15W40 olie, for at slide stempelringene til så jeg slap for den underkompression der var, og så var det vist tid til en olikøler.

Dagen efter hjalp Hawaiibussen med at montere oliekøleren og skifte olie og filter, hvorefter den igen stod på test kørsel.
OG NU GIK DEN GODT , 80 grader olietemp konstant, motorlyden havde ændret sig meget med den koldere olie.

Inden oliekøler og med fuldsyntetisk olie kørte jeg 300 km, efter oliekøler og mineralsk 15W40 olie forsvandt problemerne med underkompression ved pejlerøret og påfyldningsrøret. Jeg synes også at jeg kunne mærke mindre pusten ved udluftningen i toppen, og efter skift af ventildækselpakning og oliepåfyldning(golf) så smed den ikke mere olie fra toppen.

Den næste uges tid stod den på tilkørsel dvs. maks 2500 de første 500km og maks 3000 rpm derefter. Den smider dog stadig en del olie i udstødningen når motoren er kold. Men der er dømt defekt turbo, så der er ingen panik.

Efter denne uge følte jeg mig frisk nok til at tage på indkøbstur i Tyskland, lageret skulle jo fyldes og vognen har jo ikke været klar til en tur af den længde(nogensinde/men jeg har haft den).
Det var så denne weekend vi lige er kommet ud af. Og jeg må bare sige det..... motoren går som en drøm, den går bare bedere og bedere.

Der er virkeligt ikke noget som en AAZ, og det siger virkeligt noget når det kommer fra en der har været alt det igennem(der står for foregående sider...). Det har været det hele værd :-D

Var der jo nogen der efterlyste billeder af min ekspantionsbeholder, samt montering af olietryk og olietemperatur instrumenter ?
De kommer her, frisk fra Tysklands turen :-D





Jeg kører med 8 bar´s olie tryk i kold tilstand, ved varm motor ligger trykket på 3 bar i tomgang og 6,5-7 bar ved 3000 rpm hvor den går ca. 95 km/t
Mvh. Casper

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #57 Dato: 17. November 2007 kl: 02:51:08 »
Endelig en HAPPY ENDING  :D  og et stort tillykke med det  :!:
Spændende og nervepirrende læsning .... indimellem var der sq lidt gyser over det  :shock:
jeg tør slet ikke tænke på hvad jeg havde gjort ved projektet,
hvis jeg havde været udsat for det du har været igennem  :twisted:

[size=18]Kæmpe respekt for din udholdenhed [/size] :!:

Mht. din instrumentering og alternative placering af exp.beholderen :
Det er sq da helt fin.... der er jo lidt specielt ved enhver T3ér  :lol:  :wink:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Kkrogsgaard

  • Gæst
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #58 Dato: 17. November 2007 kl: 08:38:43 »
Dejligt med en "tæt på" happy ending.

Jeg tror jeg havde skrottet bilen og købt en T4 hvis det var mig, der skulle udsættes for alt det du har været igennem... Måske havde jeg nok bare sat den i maskin huset til bedre tider.

Og du kom helskindet hjem uden skader på hverken sjæl eller matriel. Hærdet og fit for fight... 8)

AAZ psykomotoren over dem alle.

PARKHAVE

  • Gæst
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #59 Dato: 17. November 2007 kl: 09:26:29 »
:D  DER BASTLER T3  :D
Godt at høre det fik en god slutning.
Alle de andre ting er jo " bare " småting ved siden af :wink: