Forfatter Emne: AAZ er købt  (Læst 3547 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
AAZ er købt
« Dato: 08. Juni 2007 kl: 23:21:32 »
Jeg laver samme process for tiden, der er ikke nogen vej uden om når man først har prøvet en aaz´er i en T3´er :-D

Den flade rem rykker dy bare og flytte kileremssetuppet over fra din jx´er.

Har du læst den tysk "projekt AAZ" ? den er tiden værd
Mvh. Casper

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
AAZ er købt
« Svar #1 Dato: 09. Juni 2007 kl: 00:06:13 »
Er der ikke plads i motorrummet til at køre med generatoren sat på tandremmen på en AAZ??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline dokajønne

• Hero Member
    • Vis profil
AAZ er købt
« Svar #2 Dato: 09. Juni 2007 kl: 07:06:17 »
For noget tid siden købte jeg en komple 1y (aaz uden turbo) jeg har store planer om at plumpe den i som den er med generator und alles (måske endda også manifolds) jeg tror fint at aaz/1y setuppet kan være i motorrummet.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
AAZ er købt
« Svar #3 Dato: 09. Juni 2007 kl: 12:20:30 »
det kan sagtens være der, og det er da også nifty med automatisk remstrammer. Men jeg vil have servo på min, og har en komplet servo liggende fra en jx´er med beslag, så det har jo ligesom truffet valget for mig.
Mvh. Casper

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
AAZ er købt
« Svar #4 Dato: 09. Juni 2007 kl: 22:50:21 »
Måske skulle man lige indskyde, at problemet med afbrækkede krumtapender og takthjul, der rykker sig løs, er tiltagende i takt med at remhjulenes momentarm i forhold til centerboltens placering forøges. Og det er ikke kun min erfaring - jeg har drøftet det og fået det bekræftet af Midtjysk Cylinderservice. På den baggrund tror, jeg at man skal tænke to gange før man ukritisk bevarer multiripremmen. Og en indlysende indvending er "hvorfor sker det så ikke i Golferne?" og det lige så indlysende svar lyder: "det gør det også!" Søg lidt på tyske Golf-fora.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

• Hero Member
    • Vis profil
AAZ er købt
« Svar #5 Dato: 10. Juni 2007 kl: 11:50:27 »
arugh....Jeg havde lige glædet mig til: Pling... gammel motor ud, pling... ny motor i. Nu må der så fintænkes igen :roll:
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
AAZ er købt
« Svar #6 Dato: 10. Juni 2007 kl: 12:37:20 »
Aha, dvs. det bedste jeg kan gøre for min kommende AAZ (hvis og i så fald jeg vinder auktionen) er at lave det om til samme remsystem som JX'en har?!

Hvilken type tandrem skal man så bruge, passer den fra JX'en?? Det gør den vel ikke?!
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
AAZ er købt
« Svar #7 Dato: 10. Juni 2007 kl: 12:45:26 »
Hvorfor snakker folk hele tiden om tandremme ??

Tandremmen driver pumpe og knast og intet andet. Og det er ret ligegyldigt hvilket system der bliver brugt til at drive generatoren.

Mvh. Casper
(der lige har ventet 30 min i en telefonkø hos DAH, da syncroen igår smed en trækaksel.......)
Mvh. Casper

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
AAZ er købt
« Svar #8 Dato: 10. Juni 2007 kl: 13:09:38 »
Citat fra: "casper"
Hvorfor snakker folk hele tiden om tandremme ??

Tandremmen driver pumpe og knast og intet andet. Og det er ret ligegyldigt hvilket system der bliver brugt til at drive generatoren.

Mvh. Casper
(der lige har ventet 30 min i en telefonkø hos DAH, da syncroen igår smed en trækaksel.......)

Så, så Casper nu ikke så morgenirritabel...

Du har ret i at tandremmen er som tandremmen er (og så går jeg ud fra at vi i øvrigt også er enige om, at den også driver oliepumpe og vacuumpumpe :wink: )

(@Blackchart: På en JX har tandremmen 135 tænder, på AAZ 137, så nej det er ikke den samme)

Men det er ikke helt ligegyldigt, hvilket setup man vælger til generator, vandpumpe og evt. servo.

Som bekendt er det desværre et udbredt problem at centerbolten ved krumtappens takthjul løsner sig. Det er tydeligst med den ulyksalige 8.8 bolt, men forekommer desværre også med de andre. Worst case scenario er, at bolten holder, men at den yderste krumtapende knækker af. Se denne tråd:

http://f23.parsimony.net/forum49387/messages/295411.htm

Det er jo kapital Motorschaden, og derfor må man forske lidt i årsagen til sådan et brud. Den tese jeg forfægter og har fået bekræftet af cylinderservice er, at jo mere momentarm, der spændes uden på takthjulet i form af diverse remskiver, jo større er risikoen for løsnede bolte og knækkede krumtapper. På gode gamle 1,6 sauger Golfer, der alene havde en enkelt lille skive til generator og vandpumpe, skete det aldrig. Problemet er til gengæld udtalt i moderne biler med remskiver til dit og dat - og særligt med mulitripremme. På den baggrund antyder jeg blot, at man måske skal tænke to gange før man ukritisk priser multiripremmens lyksaligheder. Den implicerer nemlig en større momentarm.
Bedste hilsner

Jarl

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
AAZ er købt
« Svar #9 Dato: 10. Juni 2007 kl: 21:39:40 »
ok, jeg er faldet lidt ned nu...... og vi er fuldt enige med olie og vakuumpumpen :-)

Man blive bare lidt træt når en aksel ikke længere føler noget behov for at sidde tæt på gearkassen, og man så skal gennem 3 gange telefonkøer. 2 i går aftes/nat og en i morges. De lovede at de ville flytte vognen inden kl. 08 af hensyn til parkeringsafgifter. Bilen holdt i Collinsgade der er maks 50m lang og jeg beskrev bilen med registreringsnummer, model og fortalte at den havde en orange dør. Anden gang jeg ringede ville jeg være sikker på at de havde forstået at den var Collinsgade som i Phil Collins og _ikke_ Koldingsgade, på trods af at jeg havde stavet vejnavnet første gang.

Så ringer Dansk autohjælpdamen til centralen i Herlev og siger vejnavnet til en mand derude. Som så ringer til kranføren og siger vejnavnet, registreringsnummer og at det er en "vw", der røg de vigtige detaljer så.
(jeg snakkede med kranføren senere da de læssede vognen af, og han spurgte centralen om hvilken x eller y ´s gade det var, og så havde de svaret Koldingsgade, "som en by i Jylland"))
- Så er det man bliver træt...........

Men tilbage til aaz´en, jeg vidste godt at der var to tænder mere på en aaz rem, men betyder det at man skal bruge tandhjulet fra en aaz dieselpumpe når man monterer jx pumpen ?
Mvh. Casper

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
AAZ er købt
« Svar #10 Dato: 10. Juni 2007 kl: 21:56:14 »
Citér
Men tilbage til aaz´en, jeg vidste godt at der var to tænder mere på en aaz rem, men betyder det at man skal bruge tandhjulet fra en aaz dieselpumpe når man monterer jx pumpen ?

Du bruger bare JX-hjulet.
Bedste hilsner

Jarl