Forfatter Emne: Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN  (Læst 8606 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

PARKHAVE

  • Gæst
Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
« Svar #15 Dato: 17. Juni 2007 kl: 15:23:41 »
Tjaa, du har gjort alt det rigtige.
Det er jo ingen trøst at jeg plejer at klippe røret med en skævbider, bruge en top og så lave et nyt rør efter mål på det gamle.

( og jo det kræver det rette værktøj)

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
« Svar #16 Dato: 17. Juni 2007 kl: 16:01:53 »
Nå.. to mand og vold med en rørtang fik efter 10 hårde minutters mukken 1 mm af gangen det sidste stykke rørnippel (12mm) af.

Røret jeg har pillet af Syncroen er længere og tykkere og har været monteret, så niplerne ikke kan dreje længere, så jeg er ude i noget fusk med noget gummislange på midten af det overklippede rør og et par spændebånd. Kan det holde koblingstrykket?

Jeg ved godt jeg burde få lavet et nyt stykke rør, jeg har sågar røret, men mangler niplerne og værktøjet.. Men hvor fanden får man det gjort en søndag. Hmm prøver lige transpeter...
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Mølle

  • Gæst
Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
« Svar #17 Dato: 17. Juni 2007 kl: 16:07:42 »
tryllestaven hedder en 6 kantet bremserørs nøgle i god kvalitet. Så simpelt er det i langt de fleste tilfælde.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
« Svar #18 Dato: 17. Juni 2007 kl: 16:17:07 »
Jeg må hellere investere i sådan et sæt af god kvali.. Mon ikke Meca har sångoet..

Hvad er historien med de forskellige koblings forbindelses udførsler? Vibrationer? o.s.v.?

Nu kører jeg lige ud til transpeter og ser om han ikke kan lave et rør til mig..
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
« Svar #19 Dato: 17. Juni 2007 kl: 19:37:11 »
Så fik jeg lavet et tykkere kobberrør med vibrationsaflastning, dobbeltkrave og messingnipler, tak til transpeter. Nu har jeg noget der ligner et destilleringsapparat på min slavecylinder..  Jeg skal lige se om jeg har væske nok, og så skal jeg i gang med udluftningen..
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
« Svar #20 Dato: 17. Juni 2007 kl: 20:28:51 »
Hvad kræver det egentligt af værktøj at lave sådanne kraver på kobberrør?? Går ud fra at der skal laves samme på rørene til bremserne når de skal skiftes?!
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
« Svar #21 Dato: 17. Juni 2007 kl: 20:42:44 »
Rørtang - og jeg mener det.

Den lille rørtang, gelinde, gelinde, gefühl

Mvh

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Mølle

  • Gæst
Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
« Svar #22 Dato: 17. Juni 2007 kl: 21:03:19 »
Citat fra: "BlackChart"
Hvad kræver det egentligt af værktøj at lave sådanne kraver på kobberrør?? Går ud fra at der skal laves samme på rørene til bremserne når de skal skiftes?!



Ja.. den korte version er vel: krave-værktøj til dobbelt krave.

PARKHAVE

  • Gæst
Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
« Svar #23 Dato: 17. Juni 2007 kl: 21:08:10 »
Jeg har et "husmandssæt" til salg.
Dvs. du kan lave alle typer kraver, men det er lidt mere omstændeligt end det store forkromede værksstedsæt.

Man behøver ikke det store til mange tusind, men nu købte jeg lige min svogers og får derfor et sæt værktøj i overskud.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
« Svar #24 Dato: 17. Juni 2007 kl: 21:27:44 »
Monteret og udluftet! (på trods af at jeg glemte at sætte en klemme på slangen inde jeg skruede røret af) Jeg har kørt en lang prøvetur og det er HELT anderledes.. Er det mon psykologisk? Den er blød og gearskiftet er helt lydløst og mere glidende end før jeg mistede væsken..



Kan det være det nye rør der har indflydelse? Eller kan det simpelthen være fordi jeg har fået skiftet alt væsken ud til nyt?

Anywhichway! Så er Ingegerd på vejen igen, nu skal jeg lige have indhentet det forsømte på arbejdet i næste uge.. stress stress..  og SÅ skal jeg nok følge op på de forskellige ting jeg har lovet at kigge på for folk på T3nettet..
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
« Svar #25 Dato: 18. Juni 2007 kl: 08:02:33 »
Sikke en masse arbejde. Vi andre bli'r helt svedte bare af at læse om det. :P

Appropos slangeforbindelser til slavecylinder. Hvor mange forskellige slags findes der ? På min 83 d sad der et tykt kobberrør som Jan beskriver, men på min 86 td sidder der en meget hård plasticslange der er krænget ud over niplen. Niplen kan dreje i slangen (hvilket var særdeles belejligt da slavecylinderen skulle skiftes) men den er tæt. Er det noget originalt eller eller har andre været kreative ?

Jeg ved faktisk ikke hvad der sidder på min 90 td.

Umiddelbart vil jeg sige at løsningen med gummislange ikke er holdbar. De gamle Austin Allegro ved jeg, havde en armeret gummislange til slavecylinderen og gik armeringen kom der bare bule på slangen og ingen udkobling.
Bremseslange burde kunne gøre det hvis man absolut vil have en slange som vibrationsdæmper. Men hvad med dimentionen  :?:
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
« Svar #26 Dato: 18. Juni 2007 kl: 10:02:41 »
På min sidder der bremseslange fra karosseri til beslaget på gearkassen der holder slavecylinderen. Og derfra går der kobberrør til slaven. Der burde ikke være decideret vrid da beslaget til slaven burde modvirke dette. MEN når motoren står i tomgang vibrerer røret da lystigt kan jeg se, så enelleranden slags metaltræthed må man vel forvente.. spørgsmålet er bare hvor længe det varer...

På den caravelle Morten, Dan og jeg har stående til dele der er det  sådan et plastikrør hele vejen.. vredet på en studs og med et billigt spændebånd af den slags der ikke spænder ordenligt hele vejen rundt.. DET fatter jeg ikke kan holde tæt? Men det er da en måde at løse problemet med metaltrætheden på kan man sige..
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
« Svar #27 Dato: 18. Juni 2007 kl: 10:21:54 »
Citat fra: "jankjerbye"
når motoren står i tomgang vibrerer røret da lystigt kan jeg se, så enelleranden slags metaltræthed må man vel forvente.. spørgsmålet er bare hvor længe det varer...


Problemet kan løses !
Løsningen hedder... WBX  ! :twisted:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
« Svar #28 Dato: 18. Juni 2007 kl: 10:30:03 »
Hmm.. fra 12 km/l på planteolie til 9? km/l på benzin.. regne regne.. ca. 30-40000 ekstra om året i brændstof .. Det er også en slat at betale for mindre vibrationer (og højere ydelse selvfølgelig og lidt lavere vægtafgift)

Jeg tror bare jeg får lavet et ekstra kobberør til en 50´er og har liggende ;)

Men ja.. vibrationsfri motorgang er da lækkert.. jeg ER også meget tiltalt af en 5 cylindret diesel løsning  :D

NÅ.. det er vist den anden tråd dether skulle være i!  :twisted:  :twisted:
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Kobling defekt / utæt. Strandet i Århus IGEN
« Svar #29 Dato: 18. Juni 2007 kl: 10:38:58 »
Citat fra: "jankjerbye"

Men ja.. vibrationsfri motorgang er da lækkert.. jeg ER også meget tiltalt af en 5 cylindret diesel løsning  :D


FYI

Kun række 6 cyl, alle boxer, række 12 cyl osv. er naturligt afbalanceret  :wink:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."