Forfatter Emne: Røg fra motor, 1.6 TD  (Læst 3650 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mikkelloekke

• Full Member
    • Vis profil
Røg fra motor, 1.6 TD
« Dato: 08. November 2012 kl: 14:57:56 »
Hej,

Jeg har på det seneste oplevet en del røg komme fra motorrummet på min 1989 Multivan 1.6 TD. Røgen kommer gerne når jeg har kørt en halv times tid ca. Oliestanden er som den skal være, og jeg har kølervæske på. Kølevandstemperaturen står også i normalområdet.
er der nogen der har en idé om hvad dette kan skyldes? Det er ikke umiddelbart til at se hvor røgen kommer fra, men den siver ud af ristene på begge sider af bilen samt ved klappen med nummerpladen.

Min motor er forholdsvis beskidt, og jeg har observeret at der ligger nogle pytter rundt omkring i diverse fordybninger. Det lader til at være vand der ligger i disse, det lukter i alle fald ikke af diesel. I øvrigt går min bil som regel ca. 15 km på lieteren, så jeg har svært ved at forestille mig at jeg har dieselutætheder. Men jeg tænker om en beskidt motor måske kan udvikle røg når den bliver varm?

Hjælp og bud modtages med glæde!

/Mikkel

Offline Jønne Ukendt

• Hero Member
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Røg fra motor, 1.6 TD
« Svar #1 Dato: 08. November 2012 kl: 16:06:22 »
Det kan sagtens være din pakning under ventildækslet som ikke slutter tæt. Der kommer så lidt olie ned på
 udstødningsmanifolden og det ryger og lugter. Ny pakning inden der går ild i den. Er set før. Det kan også
 være dine dyser eller dyserør som ikke slutter tæt.

Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline Mary

• Hero Member
    • Vis profil
Røg fra motor, 1.6 TD
« Svar #2 Dato: 08. November 2012 kl: 17:08:22 »
Som den kære Rasmus Klump ville have sagt "skal en motor da ikke ryge" :silly:  :silly:

Nej spøg til side. Dersom der drypper dieselolie ned på udstødningen så skal man selvfølgelig være på vagt overfor om der går ild i den.

Af samme grund valgte vi en diesel og ikke benzin til vores jordomrejse, for jeg har set en mejetærsker gå ild i pga. af en fin lille stråle benzin over på udstødningsrøret. Hvorimod diesel ikke tænder så let.

I Equador var vi nødt til at krydse Andesbjergene (ca. 1.000km) med en utæt dieselpumpe, så ca. halvdelen af dieselen løb (ja løb og ikke bare dryppede) ned på udstødningsrøret. Det gik ganske fint selvom det røg rigtig meget og Mary kun gik ca. 5km/l på denne strækning. Heldigvis gik der ikke ild i noget og heldigvis kostede dieselen kun omkring 1kr litteren.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

mr-pedersen

• Gæst
Røg fra motor, 1.6 TD
« Svar #3 Dato: 08. November 2012 kl: 18:12:35 »
Jeg havde samme problem.. Min motor var os beskidt og efterspændte alt jeg ku komme til.. Den lugtede ikk meget a diesel. Da je hvde utæt pakning ved turbo til udstødning.. MEN .. Et af mine dysserør var der en lille revne i.. Skiftede dem . Og ingen røg mere. (:

Offline mikkelloekke

• Full Member
    • Vis profil
Røg fra motor, 1.6 TD
« Svar #4 Dato: 09. November 2012 kl: 11:12:35 »
Tak for svar allesammen!

Jønne: Det lyder som om at det er værd at prøve. Har du evt. nogle billeder af ventildækslet? Jeg er ikke helt sikker på hvor det er.

Mvh. Mikkel

Offline Jønne Ukendt

• Hero Member
    • Vis profil
Røg fra motor, 1.6 TD
« Svar #5 Dato: 09. November 2012 kl: 11:25:45 »
Når jeg skal sætte billeder ind ringer jeg til Buddha Uffe og han kommer springende, da jeg ellers vil kunne bruge
 en halv dag og stadig er det ikke lykkes mig. Det samme med ventildækselpakningen. Hvis ikke du ved hvad det er
 anbefaler jeg at du får hjælp fra en anden fra nettet. Ellers sker der måske det samme for dig at det tar en halv dag
 og den er stadig utæt. Der fås 2 forskellige pakninger og der benyttes forskellige støttebolte. Det er mit bedste råd.
 Der hvor du bor er der dusinvis af dieselfolk som kan vejlede. Ja nærmest en hel lille by :)  :)
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline mikkelloekke

• Full Member
    • Vis profil
Røg fra motor, 1.6 TD
« Svar #6 Dato: 09. November 2012 kl: 11:29:51 »
Problemet er at jeg er i Sverige og ikke kommer hjem foreløbigt. Så enten skal jeg selv prøve at lave det, eller finde et værksted i Sydsverige der kan noget med diesel-T3ere. Kender du tilfældigvis et godt værksted et sted syd for Göteborg (helst)?

Jeg sad lige og læste lidt om dieselpumper, og kan faktisk konstatere at der drypper en lille smule væske ud fra undersiden af min pumpe. Så måske det er der fejlen ligger. Det burde bare ikke give røg, eller?

Offline Jønne Ukendt

• Hero Member
    • Vis profil
Røg fra motor, 1.6 TD
« Svar #7 Dato: 09. November 2012 kl: 11:58:50 »
Jeg bor tættere på Esbjerg end Malmø så nu må andre hjælpe.

Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline POLLE955

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Røg fra motor, 1.6 TD
« Svar #8 Dato: 09. November 2012 kl: 20:39:16 »
Hej , det lyder da til at være den lille gummipakning der sidder under armen til lda dåsen oven på pumpen , du kan godt se det hvis du giver lidt gas med hånden når du stå ved motoren , og jo det giver røg især når motoren er blevet varm , hvis det er den , så kan du nemt skifte den det er en 10èr nøgle af med armen og op med pakning , ned til vw og køb en ny , god vind Hilsen Poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline mikkelloekke

• Full Member
    • Vis profil
Røg fra motor, 1.6 TD
« Svar #9 Dato: 12. November 2012 kl: 14:09:41 »
Jeg har nu fået konstateret at utætheden ligger et sted i dieselpumpen, sandsynligvis ved koldstartsarmen. Har indtil videre prøvet 5 værksteder i Sverige, men ingen vil røre det med en ildtang. Jeg kommer til Grenå i næste uge og kører sydpå mod Tyskland. Er der nogen der ligger inde med en tæt dieselpumpe eller evt. kan hjælpe med at reperere min egen? Jeg tør ikke rigtigt begynde at skille pumpen ad på en rasteplads..

Hvis nogen kender et værksted i Jylland eller på Fyn de kan anbefale må de også meget gerne sige til!

Mvh. Mikkel

Offline FrankBinau

• Hero Member
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
Røg fra motor, 1.6 TD
« Svar #10 Dato: 12. November 2012 kl: 14:24:34 »
http://www.sydfynsautocamper.dk/         Mvh Frank Binau :-)
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

Offline mikkelloekke

• Full Member
    • Vis profil
Røg fra motor, 1.6 TD
« Svar #11 Dato: 12. November 2012 kl: 14:28:55 »
Tak Frank, jeg hører dem ad.