Forfatter Emne: Fløjtende turbo  (Læst 6249 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lassekjensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 506
    • Vis profil
Fløjtende turbo
« Dato: 27. Februar 2013 kl: 11:22:11 »
Hej t3 folk.

Hvorfor fløjter nogle turboer? Vores er begyndt på det, er det tegn på en lille utæthed et sted?

Vh LKJ
Magnum Multivan 1,6 td

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Fløjtende turbo
« Svar #1 Dato: 27. Februar 2013 kl: 12:46:43 »
ALLE turboer fløjter ;)

Nogle mere end andre...
Det kan være flere ting...
Den kan være slidt, så turbinerne fysisk rører turbinehuset (SKIDT!)
Men det er også set at det kan være en udstødningspakning/indsugningspakning der er skidt.
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.384
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Fløjtende turbo
« Svar #2 Dato: 27. Februar 2013 kl: 13:27:23 »
Hvis dit forrør er blevet en smule utæt vil du også høre turbofløjt meget tydeligt.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline dennis

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.265
    • Vis profil
Fløjtende turbo
« Svar #3 Dato: 27. Februar 2013 kl: 14:28:13 »
Nyd det!

Som DJ mand er det èn af de meget få ting der kan gøre mig misundelig på en diesel....
Med VWenlig hilsen Dennis Manniche

"Volkejeep`n"
SUBARU Powered
vw caravelle syncro 87

Need SEX...... no no I got WBX


Hotline: 61396688

Offline lassekjensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 506
    • Vis profil
Fløjtende turbo
« Svar #4 Dato: 27. Februar 2013 kl: 15:54:52 »
Hvis den er slidt, så må det jo bare tage den tid det tar' indtil den står helt af, og så må den skiftes.
Det lyder mega fedt især med vinduet lidt på klem:)

 Jeg har forhør liggende, og  det er vel ikke så svært at skifte.
Ellers tak for det. Det var jo ikke noget helt vildt teknisk svar.

Vh fødselaren Lasse,
Magnum Multivan 1,6 td

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.473
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Fløjtende turbo
« Svar #5 Dato: 27. Februar 2013 kl: 19:14:34 »
ja som jønne skriver er det nok dit forrør der knækket, de knækker gerne helt oppe ved turboen!
det giver en herlig lyd  :woohoo:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline lassekjensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 506
    • Vis profil
Fløjtende turbo
« Svar #6 Dato: 12. Marts 2013 kl: 22:05:09 »
Hej igen.
 ja nu burde jeg jo lave en ny tråd, der hed utæt udstødning, men nu bliver det lige her
Det er blevet til en del mere larm når vi kører, og noget tydeligere fløjten :), men inden vi taber noget og inden det bliver helt uudholdeligt og larmende så ville jeg gerne have det skiftet hen over påsken- hvis jeg vel og mærke kan få møtrikkerne/ boltene løsnet i blokken.

Dertil vil jeg også have en ny potte på, men jeg synes der er 2 forskellige Potter at vælge mellem til JX. En kort og så en lidt længere. Den jeg har på nu er den korte, men hvad er forskellen?
Og endnu mere, er det ikke en god ide at skifte ophæng og hele baduljen?
Jeg tænker det er en let nok opgave, selvfølgelig er der noget diesel sod indblandet, men så længe jeg ikke arbejder med det inde på køkkenbordet, så er det vel til at holde ud.

Jeg har forrøret så det jeg skal have købt er:
Firkantet pakning v. rør og turbo
Ernst lydpotte, og
Ophæng

Vi Lasse
Magnum Multivan 1,6 td

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.271
    • Vis profil
Fløjtende turbo
« Svar #7 Dato: 12. Marts 2013 kl: 22:32:05 »
Den lange potte kom med JX modellen i 8/1989 og den har en ulempe med at den er tungere end den korte potte. Den korte potte er favorit blandt JX folkene her hos mig, da den ikke slider så meget på gummiophæng. De der gummibeslag på siderne af potten skal ideelt tages fra en KY, da disse er større og mere stabilt. Generelt er det den eneste ulempe med vibrationerne og de dermed følgende kræfter, der gerne smadrer de omtalte gummibeslag.

Det med forrøret er mere vigtigt, håber du fikser møtrikkerne uden at turboen skal pilles ned ... Måske med den varme nøgle som det kaldes her, glødende møtrikker er bløde, de klarer det normalt dog skal det gerne være med il/acetylen svejseværk det sted ...

Man kan ikke bare skifte potte, man skal også have de passende sidebeslag til pottens montering. Der er forskel ... og med syncroen bliver det lidt mere kompliceret, da underværnet også er forskelligt fra model 8/1989 og frem ...

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline lassekjensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 506
    • Vis profil
Fløjtende turbo
« Svar #8 Dato: 12. Marts 2013 kl: 23:30:51 »
Tak for svar, Jens, Det var en stor hjælp.
Jeg må prøve med de store gummi beslag fra KY, og den korte lydpotte.
Hmm møtrikkerne prøver jeg lige at se med...

Lasse
Magnum Multivan 1,6 td

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.384
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Fløjtende turbo
« Svar #9 Dato: 12. Marts 2013 kl: 23:50:47 »
Der skal helt andre beslag til KY potten. Husk også at bemærke om forrøret er stukket ind i potten eller fastgjort
 på en flange.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline lassekjensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 506
    • Vis profil
Fløjtende turbo
« Svar #10 Dato: 13. Marts 2013 kl: 21:14:28 »
Hvis det viser sig at ophængene ikke er de samme, så må jeg nok hellere få dem der er beregnet dertil...
Men der må jo være noget om det, siden Mr. Flensborg foreslår det- eller kører du i grunden ikke kun 4*4 Jens ??
Magnum Multivan 1,6 td

Offline lassekjensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 506
    • Vis profil
Fløjtende turbo
« Svar #11 Dato: 25. Marts 2013 kl: 11:21:15 »
Så har jeg fået mega lækker pakke ind ad døren!  1 stk. lydpotte, gummibeslag og pakninger. Og forrøret fra kælderen passer bare lige på en studs ind i og omkring spændebåndet.
Så er spørgsmålet bare hvor hulen jeg skal ' mase' pakringen ind...?

Så glæder jeg mig til påskedagene hvor jeg skal finde tid til at demontere det gamle, og montere det nye.
Uha, jeg kan ligefrem mærke hvor lækkert det bliver at lave noget på vognen uden brug af mekaniker :)
Magnum Multivan 1,6 td

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Fløjtende turbo
« Svar #12 Dato: 25. Marts 2013 kl: 12:05:31 »
Pakringen skal du ikke bruge hvis du har typen hvor du stikker forrøret ind i lydpottens rørstykke og spænder det sammen med en clamp.

Pakringen er til dem der kører med forrør/potte med flanche montering. Det er vist kun JX'ere efter 90 der er født med det (mener jeg, er ikke 100% sikker)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline lassekjensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 506
    • Vis profil
Fløjtende turbo
« Svar #13 Dato: 25. Marts 2013 kl: 12:15:50 »
Okay. Jamen så har jeg jo sådan én til overs, hvis nogle skulle vide det.
Jeg stikker nemlig forrøret in i potten som du beskriver det. ( det kan også misforstås) (:
Magnum Multivan 1,6 td

Offline lassekjensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 506
    • Vis profil
Fløjtende turbo
« Svar #14 Dato: 02. April 2013 kl: 10:27:19 »
Hej t3 folk.
Så er påsken forbi, og jeg har fået lavet min udstødning. Jeg fik bestilt 2 stk. ophæng til potten, men jeg måtte erfare at jeg skulle have 3. I venstre side sidder der to ophæng på et metalbeslag, og jeg kunne ikke umiddelbart få det løsnet.
Efterfølgende fattede jeg hvordan, men det ene var allerede sat på i højre side.
Så jeg skal have bestilt et til, og det kan jeg godt mens lydpotten sidder på vil jeg tro.

I øvrigt har det hjulpet helt enormt på motorlyden, og det er igen en fornøjelse at køre i den.

Vh Lasse
Magnum Multivan 1,6 td