Forfatter Emne: Er min caravelle C fra 1980 en 1,6 eller 2.0?  (Læst 3252 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

krabat

• Gæst
Er min caravelle C fra 1980 en 1,6 eller 2.0?
« Dato: 11. Juli 2013 kl: 17:45:55 »
Hvordan afgør jeg dét?

apropos http://www.t3nettet.dk/forum/elektrisk/91814-ny-taendspole-er-disse-ens/edit/101213 - jeg skal finde en ny tændspole?

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #1 Dato: 11. Juli 2013 kl: 18:45:47 »
Er den luftkølet eller vandkølet ?
Almindeligvis fremgår der en motorkode f.eks. CU eller DG / JX
og for wbx ialtfald står det ved motornummeret. Når du har koden kan de kyndige personer herinde lynhurtigt hjælpe dig.

krabat

• Gæst
« Svar #2 Dato: 11. Juli 2013 kl: 20:20:12 »
Den er luftkølet.

Og motornummeret finder jeg hvor? 8-)

Offline Mort_K

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 11. Juli 2013 kl: 20:57:49 »
Der sidder et klistermærke hvor man kan se blandt andet motor koden, mener det er under instrumentbordet, ellers sidder der en typeplade under føresædet (mener jeg) hvor koden vist også står.
Men er den luftkølet er der en anden måde at slå fast om den er 1.6 eller 2.0
Hvis det er en 2.0 CU har den to karburatorer, mens hvis den er en 1.6 CT har den kun en karburator, som standart altså.
Kan også være den har benzin indsprøjtning, så er det en 2.0 CV, men de er sjældne i DK, de blev vist kun solgt i USA (Og vist også sverige)
Thybo af guds nåde.
Drømmer om en dag at få en T3\'er, voksede nærmest op i en 79\'er LBX camper :) Så blev smittet med T3\'syge da jeg var helt lille ;)
Mvh Morten :)

krabat

• Gæst
« Svar #4 Dato: 11. Juli 2013 kl: 21:17:42 »
Der er to karburatorer, og dene r luftkølet.

Hvad præcis mener du med "benzinindsprøjtning"?

Offline Mort_K

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 11. Juli 2013 kl: 21:58:17 »
hvis der er to karburatorer, er det rimelig sikkert en 2.0 CU du har i din bus, dejlig motor, dens smukke lyd er jeg mange gange faldet i søvn til som barn :)

Benzinindsprøjtning er i stedet for en Karburator der blander ilt og benzin, en dyse der sprøjter den rigtige mængde benzin ind i luft strømmen, det kan enten være mekanisk eller elektronisk
her er den simple forklaring http://da.wikipedia.org/wiki/Benzinindspr%C3%B8jtning
og den lidt mere udvidede på engelsk: http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_injection
Thybo af guds nåde.
Drømmer om en dag at få en T3\'er, voksede nærmest op i en 79\'er LBX camper :) Så blev smittet med T3\'syge da jeg var helt lille ;)

krabat

• Gæst
« Svar #6 Dato: 11. Juli 2013 kl: 23:25:47 »
Er enig i, at lyden af en velfungerende Caravelle er smuk. Den Ligger et sted mellem tøffer og zummer - måske du har et ord, der passer?

Lige nu har den det ikke så godt. Skyder kun på 3 cylindre. Det begyndte som et koldt-vejrs-problem, men har udviklet sig til at være nu også. Har meget arbejdstravlt, og det stresser mig ikke at kunne finde en mekaniker i Ballerup og omegn, som vedkender sig at forstå dyret. ;-)

Offline Mort_K

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 11. Juli 2013 kl: 23:46:34 »
Citat fra: "krabat" post=101232
Er enig i, at lyden af en velfungerende Caravelle er smuk. Den Ligger et sted mellem tøffer og zummer - måske du har et ord, der passer?

Lige nu har den det ikke så godt. Skyder kun på 3 cylindre. Det begyndte som et koldt-vejrs-problem, men har udviklet sig til at være nu også. Har meget arbejdstravlt, og det stresser mig ikke at kunne finde en mekaniker i Ballerup og omegn, som vedkender sig at forstå dyret. ;-)

Hmm, det med hvad man kan kalde lyder har jeg egentlig ikke tænkt over, men jeg vil kalde det sød musik ;) Eller man kunne bruge en gammel klassiker og sige at den spinder :)
Jeg ville prøve at finde en Boble ekspert til at kigge på motoren. CS er en Type 4 motor, mener den også fantes i de gamle T2'er, så en der har forstand på bobler ville sikkert kunne få den til at køre som den skal igen :)

Men lad os da se nogle billeder af din bil :D
Thybo af guds nåde.

krabat

• Gæst
« Svar #8 Dato: 12. Juli 2013 kl: 00:09:33 »
Tak.

Er det dén, man kalder en 401 motor?

Billeder? Jeg kan tage nogle billeder udefra, men ikke inde. Den roder... og jeg har ikke tid til at rydde op.:-(

Noget særligt, du vil se?

Offline Mort_K

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: 12. Juli 2013 kl: 00:17:33 »
Billeder: Nej ikke noget specifikt, bare så vi kan se hvordan den ser ud, plus jeg tror ikke jeg er den eneste der synes det er fedt at kunne følge med i udviklingen af hvordan T3'er de bliver bygget om og de ændringer der evt. bliver lavet på bilen :)
Det med 401 ved jeg så ikke, motoren serien hedder bare type 4, det må en af de mere motorkyndige kunne svare dig på :)
Thybo af guds nåde.