Forfatter Emne: Løsning på Turbo varmeproblem?  (Læst 4543 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline soerencarlsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 280
    • Vis profil
Løsning på Turbo varmeproblem?
« Svar #15 Dato: 23. September 2013 kl: 15:06:03 »
Jeg mindes ikke at den bliver så varm som turboluften men al kompremeret luft vil temperaturen stige derfor skal intercooler også sidde så tæt på motor som praktisk mulig ellers stiger lufttemperaturen igen. men et G lader project på en diesel lyder da spændene!!

Offline Mort_K

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 560
    • Vis profil
Løsning på Turbo varmeproblem?
« Svar #16 Dato: 23. September 2013 kl: 15:52:23 »
Citat fra: "bos1" post=103543
men hvordan er sådan en med hensyn til varme kontra en turbo
jeg er godt klar over at jo mere tryk , jo mere varme udvikler motoren , men turboen udvikler jo i sig selv en hel del varme
ville det feks kunne lade sig gøre at montere en g60 lader i stedet

Tror dog der er noget med hvordan G-Laderen skal "geares", da jeg mener en G-Lader laver tryk tidligere end en Turbo gør, men den må da kunne geares ind så den levere tryk ca samtidig som en turbo?
Thybo af guds nåde.
Drømmer om en dag at få en T3\'er, voksede nærmest op i en 79\'er LBX camper :) Så blev smittet med T3\'syge da jeg var helt lille ;)
Mvh Morten :)

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Løsning på Turbo varmeproblem?
« Svar #17 Dato: 23. September 2013 kl: 21:03:49 »
Hej Sørenh

Det der "turboskjold", ser jeg som en slags "wrap". Wrap har man brugt i umenneskelige tider på udstødninger (banan manifolde), og steder hvor udstødningsrør kan komme i karambolage med f.eks. fjedre på undervogne lavet i fiber.

Mine egne personlige erfaringer med "wrapning" er sådan lidt: tjah ha lala.

Wrap krøber man som bredt bændel, bredden er lidt ligesom en normal livrem. Man gør det vådt, så det er til at arbejde med og vikler det så rundt om emnet med overlap. Efter at have taget nogle viklinger fastgør man "starten" med et godt spændebånd, det gør man ligeledes til slut.
Så giver man maskineriet noget gas, det våde wrap bliver tørt, og så er den ged sådan set barberet. Man skal være meget omhyggelig med overlap, og stramhed i sin montage.

Min erfaring (og det er kun min):

1) Mange mennesker (ikke alle) søger at løse et problem, med for varmt motorrum ved at springe over hvor gærdet er lavest, ved at forsøge at wrappe sig ud af problemet i stedet for at identificere problemet. Problemet kunne jo være: tænding der står forkert, forkert termostat, utæt motorklap så luften kommer ud det forkerte sted istedet for at gøre gavn.

2) Er delen der wrappes lavet af alm jern, vil man opdage at såfremt den er wrappet, gennemtæres den langt hurtigere end hvis den ikke var wrappet.

3) Wrapper man noget for at beskytte delen mod varme, kan man ikke inspicere delen for andre skader, idet den jo er pakket ind.

4) Jeg har en legebil med en meget stor 7 1/2 liter V8 i, hvor jeg har fået lavet rustfri "headers" eller bananmanifolde, og de bliver den onde lyne mig varme, men jeg har valgt ikke at wrappe dem, men istedet være totalt sikker på at tænding står 100%, at termostat er af freeflow typen, at kølerlement er totalt rent og fri for bundfald og slam, og at min kølerhjelm er totalt tæt, således at luften ikke slipper ud den vej, og sidst men ikke mindst er der sidder et par blæsere der kan levere noget luft og det behøves ved bykørsel med megen start og stop. Der er jo meget mere start og stopperi i vore dages kørsel end der, var da vore biler prægede gadebilledet.

Jeg tror ikke personligt at jeg ville investere i sådan en frakke til turbo'en og dog, det kunne være sjovt at skyde sådan en med et infrarødt thermometer. ;)

Venlig hilsen
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline dieselpower

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 71
    • Vis profil
Løsning på Turbo varmeproblem?
« Svar #18 Dato: 25. September 2013 kl: 21:07:36 »
Hey.

Der ligger et videoer på youtube af et  G-lader 1,6 eller 1,9 diesel projekt ovre fra øst landene..

Medhensyn til G-lader på en 1,6 / 1,9 dieselmotor. Så er det bar pumpen, som skal justeres i en testbænk. Så den matcher G-laderen.

Afhængig af hvordan man sætter det op, vil det give et sindsygt moment helt nedefra tomgang. Hvilket hurtigt vil få gearkassen til at  :sick:  :sick:  :sick:  lejer og tandhjul til højre og venstre....




POWERWRAP..

Som Aakerman er inde på er der både fordele og ulemper...

Hvis man følger anvisningerne på "wrap" pakken med "2 lag" dvs 1 lag med halvt overlap på hver omgang. Dette sku eftersigende sænke overflade temperaturen på udstødningen med 70% og bla bla bla..

Dette afhænger jo meget af kvalitetten på det produkt man har købt..

Da jeg i sin tid prøvede powerwrap på min gamle SB motor, troede jeg ikke en dyt på de oplyste 70 % temperatur sænkning. Så min indstilling var enten eller..

:evil:   Så endte med 4 - 5 lag på forrøret og desværre kun 2 lag på selve turbohuset. Kunne simpelthen ikke "fiske" mere rundt
om "huset" selvom jeg havde gang i hegnstråd, mens jeg sad oven på motoren i motorrummet.  

[attachment=15706]hcbc0a91_2013-09-25.jpg[/attachment]



Dette gav faktisk et rigtig godt resultat:

Før:    8-900 grader på turbo og forrør.

Efter:  kunne jeg uden problemer holde hånden på forrøret og "klappe" turbo´en.


Hvis man stiller regnestykket op:

2 lag powerwrap: 800 grader - 70 % = 240 grader.

4 lag powerwrap: 240 grader - 70 % =  72 grader.



RESULTAT:

2 lag = spild af tid, så sjovt er det heller ikke at bakse på.

4 lag = så er der noget at hente!!!



OBS

Al denne dejlig "radiator" varme, som bliver jo kapslet inde i udstødningen og sendt med længere ud i systemet. Hvilket gør at udstødningen bliver MEGET varm selv helt ude i enden!!

Så pas på fingerne :whistle:

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.382
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Løsning på Turbo varmeproblem?
« Svar #19 Dato: 29. September 2013 kl: 21:03:11 »
Ved godt at det er uinterresant og at tråden afspores. Har idag målt komp. på min AAZ og den er fuldstændig ens
 på alle 4 cyl. næsten. Cyl nr 1 er på 37bar og 2,3og4 er på 38bar. Jeg lever videre med varmeproblemet ved
 hjælp af en lille ekstra vandkøler på en sløjfe.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Løsning på Turbo varmeproblem?
« Svar #20 Dato: 30. September 2013 kl: 21:33:00 »
aldeles ikke uinteressant overvejer selv det samme

ang G60 kig her http://www.youtube.com/watch?v=XSAcDXLiCCk
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Løsning på Turbo varmeproblem?
« Svar #21 Dato: 01. Oktober 2013 kl: 08:43:28 »
Jeg har længe haft ideen ligge og gemme sig i baghovedet med en kompressor diesel.. (dog med en Roots kompressor med kobling da jeg har dårlige erfaringer med Gladeren)

Så jeg siger bare sæt igang Dan... :-)  B)
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Løsning på Turbo varmeproblem?
« Svar #22 Dato: 01. Oktober 2013 kl: 09:47:44 »
Citat fra: "buddha_uffe" post=103787
Jeg har længe haft ideen ligge og gemme sig i baghovedet med en kompressor diesel.. (dog med en Roots kompressor med kobling da jeg har dårlige erfaringer med Gladeren)

Så jeg siger bare sæt igang Dan... :-)  B)


det kunne sagtens blive et fremtidigt projekt  :)  , men lige nu tror jeg at jeg skal have de projekter jeg er igang med færdige først
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966