Hej Sørenh
Det der "turboskjold", ser jeg som en slags "wrap". Wrap har man brugt i umenneskelige tider på udstødninger (banan manifolde), og steder hvor udstødningsrør kan komme i karambolage med f.eks. fjedre på undervogne lavet i fiber.
Mine egne personlige erfaringer med "wrapning" er sådan lidt: tjah ha lala.
Wrap krøber man som bredt bændel, bredden er lidt ligesom en normal livrem. Man gør det vådt, så det er til at arbejde med og vikler det så rundt om emnet med overlap. Efter at have taget nogle viklinger fastgør man "starten" med et godt spændebånd, det gør man ligeledes til slut.
Så giver man maskineriet noget gas, det våde wrap bliver tørt, og så er den ged sådan set barberet. Man skal være meget omhyggelig med overlap, og stramhed i sin montage.
Min erfaring (og det er kun min):
1) Mange mennesker (ikke alle) søger at løse et problem, med for varmt motorrum ved at springe over hvor gærdet er lavest, ved at forsøge at wrappe sig ud af problemet i stedet for at identificere problemet. Problemet kunne jo være: tænding der står forkert, forkert termostat, utæt motorklap så luften kommer ud det forkerte sted istedet for at gøre gavn.
2) Er delen der wrappes lavet af alm jern, vil man opdage at såfremt den er wrappet, gennemtæres den langt hurtigere end hvis den ikke var wrappet.
3) Wrapper man noget for at beskytte delen mod varme, kan man ikke inspicere delen for andre skader, idet den jo er pakket ind.
4) Jeg har en legebil med en meget stor 7 1/2 liter V8 i, hvor jeg har fået lavet rustfri "headers" eller bananmanifolde, og de bliver den onde lyne mig varme, men jeg har valgt ikke at wrappe dem, men istedet være totalt sikker på at tænding står 100%, at termostat er af freeflow typen, at kølerlement er totalt rent og fri for bundfald og slam, og at min kølerhjelm er totalt tæt, således at luften ikke slipper ud den vej, og sidst men ikke mindst er der sidder et par blæsere der kan levere noget luft og det behøves ved bykørsel med megen start og stop. Der er jo meget mere start og stopperi i vore dages kørsel end der, var da vore biler prægede gadebilledet.
Jeg tror ikke personligt at jeg ville investere i sådan en frakke til turbo'en og dog, det kunne være sjovt at skyde sådan en med et infrarødt thermometer.
Venlig hilsen
Bent