Forfatter Emne: Skrue udtagning  (Læst 4815 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Skrue udtagning
« Dato: 07. Februar 2014 kl: 12:52:12 »
Jeg prøver at tage en knækket jernbolt ud af en alu-gearkasse.

Det er ikke mig der har knækket hoved af den, så jeg kender ikke omstændighederne.

Jeg ville så prøve en skrueuddrager for første gang.

Det gik lettere end ventet at bore hul gennem bolten,
og jeg kom helt igennem, og boret støte mod bunden.

Så bankede jeg extraktoren ind og drejede ret hårdt på den,
samtidig med at jeg bankede på enden af den med en hammer.



Men den giver sig IKKE.

Jeg vil jo meget nødig knække den extractor inde i hullet.

Men skal jeg opgive den her metode, og så forsøge at svejse en møtrik på i stedet for?
Jeg har også forløge at varme på alu rundt om bilten med en gasbrænder,
men varmen ledes jo så hurtig bort at det virker nytteløs.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.473
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Skrue udtagning
« Svar #1 Dato: 07. Februar 2014 kl: 13:10:35 »
det er en rigtig lorte opgave, og som du selv har gættet vil extracteren (eller på dansk ornepileren) nok knække...

det nemmeste er at bore bolten ud og skære nyt gevind, evt. med en helicoil eller gevindbøsning i.
helicoilsæt fåes til fornuftige penge i Biltema

held og lykke med projektet
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Skrue udtagning
« Svar #2 Dato: 07. Februar 2014 kl: 15:04:42 »
Ja, jeg opgiver den her extractor.

Muligvis kan jeg bore en størrelse op og prøve med en anden,
inden jeg må bore det hele ud.

Jeg tror nok jeg har været heldig og bore ret præcis ind i centeret af bolten.
Bolten er nok af et ret blødt materiale.

Jeg tvivler lidt på at den er styrke 10.9 som den der sidder ved siden af er.

For styrke 10.9 er vel ret vanskeligt at bore i går jeg ud fra.

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Skrue udtagning
« Svar #3 Dato: 07. Februar 2014 kl: 15:08:09 »
hvad med at prøve noget Brunox eller WD40 lign ind igennem hullet i bolten ( den er jo boret igennem ) og så lidt trykluft ind bagefter i for at drive( prøve i det mindste) det baglæns ud langs gevindet  og så lade det trække et par døgn. Så på med linksdornen(ornepixxeren) og så prøve igen. Det koster jo ikke ret meget mere sved inden man prøver noget andet ?
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Skrue udtagning
« Svar #4 Dato: 07. Februar 2014 kl: 15:18:07 »
Citat fra: "gunnar6690" post=107786
hvad med at prøve noget Brunox eller WD40 lign ind igennem hullet i bolten ( den er jo boret igennem ) og så lidt trykluft ind bagefter i for at drive( prøve i det mindste) det baglæns ud langs gevindet  og så lade det trække et par døgn. Så på med linksdornen(ornepixxeren) og så prøve igen. Det koster jo ikke ret meget mere sved inden man prøver noget andet ?


Nej, det koster ikke noget, og da jeg alligevel ikke kan arbejde på problemet i et par dage, så prøver jeg det.

Offline vw_madsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.551
  • Ud og se i gammel vw
    • Vis profil
  • T3 model: NANGIJALA EXPRESSEN
  • By: 4600 køge
Skrue udtagning
« Svar #5 Dato: 08. Februar 2014 kl: 09:47:30 »
Tålmodighed mine herre
Jeg ville gøre følgende  og dette er lykkedes hver gang med tålmodighed ,har gennem en længere årerække været ansat ved Opel ,og deres model vectra b med 16v motore (95%) af dem knækkede tit udstødningsmanifold bolte.

Min måde er som følge svejs en 10 mm skive fast i rest af den knækkede bolt ( der skal god varme på svejseren) der næst  svejses  en 10 mm
Møtrik  fast ( med 10 mm menes der så den kan tages med en 17 nøgle)  man tager nu to bap  på piben eller fortæller en soldater historie(altså venter en to til tre minutter så varmen har sat sig ind i gevindet)  giv nu bolten et par slag med en hammer hvis der er plads.
Drej nu bolten forsigtig ud med små vrikkende bevægelser  ,når møTrikken  knækker af startes forfra  det kan godt være den først kommer  tiende gang men den kommer ,tålmodighed og øvelse gør mester .
God fornøjelse
PS husk soldater historien  ;)
Følg min tråd. På http://t3klubben.dk/forum/index.php?topic=53.0
MVH. Mads Sandfeld.
tlf 21770306

T3 Woods`stuck Madsens syncro
t2 pannel van 1955
vw beach buggy 1967
vw safari 1967
suzuki wagon 2000
yamaha 4 g dx 1979
T3klub medlem nummer 19.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Skrue udtagning
« Svar #6 Dato: 08. Februar 2014 kl: 19:38:34 »
Småsjofle vittigheder kan også bruges.   :lol:

Offline t3søren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.272
    • Vis profil
Skrue udtagning
« Svar #7 Dato: 09. Februar 2014 kl: 07:53:40 »
Det er da altid at tilstræbe at bevare det orginale gevind, men i min optik er alu og gevind noget rigtig skidt. Coil (som Verner skriver) er ofte min løsning - livet er for kort til andet. Istedet for et slapt alu-gevind får du et fast og lækkert stål- gevind som du til en hver tid kan stole på holder. Skulle coilen løsne sig skruer du bare en ny i. Men ofte er problemet løst en gang for alle, i din levetid.
Held & lykke med arbejdet.
Hilsen Søren Mølskov


81er cv Baby Blue
Bluestar med 2,2 Subaru
Den Grønne
og meget meget mere.
Tlf 61379323
transportert3.co.nr

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Skrue udtagning
« Svar #8 Dato: 15. Februar 2014 kl: 17:44:05 »
Efter nu at have prøvet end endnu større udtrækker, har jeg endelig opgivet dem

Citat fra: "vw_madsen" post=107816

Min måde er som følge svejs en 10 mm skive fast i rest af den knækkede bolt ( der skal god varme på svejseren) der næst  svejses  en 10 mm

Skiven er vel også for at beskytte aluminium  uden om.

Citat fra: "vw_madsen" post=107816

Møtrik  fast ( med 10 mm menes der så den kan tages med en 17 nøgle)  man tager nu to bap  på piben eller fortæller en soldater historie(altså venter en to til tre minutter så varmen har sat sig ind i gevindet)  giv nu bolten et par slag med en hammer hvis der er plads.
Drej nu bolten forsigtig ud med små vrikkende bevægelser  ,når møTrikken  knækker af startes forfra  det kan godt være den først kommer  tiende gang men den kommer ,tålmodighed og øvelse gør mester .


Det er den fremgangsmåde jeg vil forsøge.

Offline vw_madsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.551
  • Ud og se i gammel vw
    • Vis profil
  • T3 model: NANGIJALA EXPRESSEN
  • By: 4600 køge
Skrue udtagning
« Svar #9 Dato: 15. Februar 2014 kl: 22:00:57 »
Nej skiven er for at få bedere ved hæftning da det er nemmere at svejse skiven godt fast end møtrikken direkte på stumpen gav det mening .god fornøjelse
Følg min tråd. På http://t3klubben.dk/forum/index.php?topic=53.0
MVH. Mads Sandfeld.
tlf 21770306

T3 Woods`stuck Madsens syncro
t2 pannel van 1955
vw beach buggy 1967
vw safari 1967
suzuki wagon 2000
yamaha 4 g dx 1979
T3klub medlem nummer 19.