Forfatter Emne: Et lille ophold på turen.  (Læst 3414 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Et lille ophold på turen.
« Svar #15 Dato: 10. Maj 2014 kl: 12:10:11 »
Citat fra: "Jønne Ukendt" post=110725
Låget på ekspansionsbeholderen blev ikke spændt så
 der ikke kunne dannes tryk.


Det låg på ekspansionsbeholderen, som jeg forstår det, så lukker den vand om i den bagerste
beholder ved ca. 1 bar tryk i kølesystemet. Der er uhindret tilbagesug mår motoren bliver kold.

Så når motoren er i drift, så er der altid omkring 1 bar overtryk. Men det er vel ikke nødvendig
hvis man bare køre stille og rolig.

Så kan man ikke bare fjerne den mekanisme i låget, så der er frit flow begge veje?

På den måde stresses kølesystemet ikke af det tryk, og det nedbringer risikoen for utætheder.

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.382
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Et lille ophold på turen.
« Svar #16 Dato: 10. Maj 2014 kl: 17:56:33 »
Den mekanisme i låget er ofte ude af funktion så jo det kan du godt. Men hvorfor? der er jo en grund til
 at der skal kunne dannes dette tryk som du også udemærket ved. Tony kørte i måneder uden tryk for
 at udsætte en reparation til vinteren var ovre så vidt jeg husker, men er din motor ok ser jeg ingen ide
 i at fjerne trykket. Revnen i topstykket kommer alligevel på et tidspunkt.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Et lille ophold på turen.
« Svar #17 Dato: 10. Maj 2014 kl: 18:27:44 »
Nu har jeg jo inden for et ½ år haft havari 2 gange pga. hul i slanger.
Det var ganske vist gamle slanger begge gange, men jeg kan godt tro at
der ikke var gået hul, hvis der ikke havde været det tryk i kølesystemet.
De 2 gange var på en golf2, men her er jo også tryk.

Jeg formoder jo at trykket er der for at hæve kogepunktet af kølevandet,
men hvis der ikke kommer overophedningsepisoder, så bliver det aldrig
nødvendig med det overtryk.

Så grunden til jeg tænker på at gøre systemet trykløs er at minimere
risiko for havari pga. sprungne eller revnede slanger og rør.

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Et lille ophold på turen.
« Svar #18 Dato: 10. Maj 2014 kl: 18:50:03 »
Citat fra: "T3sen" post=111096

................................
................................................

Så grunden til jeg tænker på at gøre systemet trykløs er at minimere
risiko for havari pga. sprungne eller revnede slanger og rør.


Hvis systemet gøres trykløst, og derved åbent, skal den bagerste beholder hæves,
så den er højere end køler og forreste varmeapperat, ellers tømmes systemet delvist ved hjælp af tyngdekraften   :huh:

Formålet med at jeg kørte trykløst / åbent kølersystem, var at kompressionsluften fra et revnet topstykke kunne passere,
og det går kun hvis beholderen hæves.

Men tilbage til tråden........... hvordan gik det med efterforskningen af den omtalte fatamorganabil  ;)
Var det et aldersbetinget synsbedrag, eller tågesyn forårsaget af jetlag på grund af rejsen  :whistle:
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.382
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Et lille ophold på turen.
« Svar #19 Dato: 10. Maj 2014 kl: 19:59:56 »
Jeg har set den flere gange siden såh den står der endnu :P

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD