I den nu overståede weekend ville jeg så skifte lidt dele på RP motoren.
Jeg startede med den blå temperatursensor 025906041A.
Jeg har jo målt på den nogle gange nu, og ville så lige måle endnu engang
inden jeg tog den ud. Temperaturen var 15 grader og modstanden var kun 77 ohm.
Det er jo helt galt, og jeg kan nu konkluderer at den sensor er defekt,
og nok har været ustabil over en længere periode.
Ved 15 grader skulle modstanden have været mellem 2500 og 3500 ohm:
Sensoren er ellers ret ny.
Jeg havde så en brugt sensor, som viste 8400 ohm ved de 15 grader. Det er for meget, men jeg satte den i alligevel.
Motoren startede fint, og gik jævn i tomgang med passende RPM. Jeg lod så motoren nå driftstemperatur, som jeg dog ikke målte, men temperaturnålen står altid stabilt i midten af skalaen.
Tomgang var ikke 100% jævn driftsvarm, men meget meget bedre end før. Nu er det til at leve med.
Så med driftsvarm motor målte jeg igen modstanden gennem føleren. Den var 740 ohm.
Hvis driftsvarm er ca. 85 grader, så burde den have været mellem 250 ohm og 350 ohm.
Så altså har den brugte føler jeg nu har sat i for stor modstand både når den er kold og varm, men den er en stor forbedring.
Så for nuværende skifter jeg ikke andet ind, før der er styr på det føler halløj.
Jeg har desværre ikke rigtig tillid til at det hjælper bare at købe en ny.
Jeg tror det er lidt et lotteri at få en der dur.
En mulig test kunne være at se hvordan motoren går med en fast modstand på f.eks. 270 eller 330 ohm som erstatning for den blå føler ved driftsvarm motor.