Forfatter Emne: Golf2 RP motorproblemer  (Læst 7932 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Golf2 RP motorproblemer
« Dato: 02. September 2015 kl: 16:17:39 »
Hej

Min RP motor kan godt starte fra kold tilstand,
men den må hjælpes lidt med gas-pedalen det første
stykke tid efter start, ellers går den ud.
Tomgang er for lav. Det er der en tendens til
at den måske også er når den er varm.

Når først den er varm er der ingen problemer med at
starte og holde sig igang.

Den går altid ujævn i tomgang desværre.
Der er skiftet gummiflange mellem manifold og
monopointsystemet for godt et år siden.
Det var pga. vakuum læk.

Jeg har testet for vakumlæk nu igen, uden at finde noget.

De her prolemer med koldstart startede og varede en måneds tid,
Så pludselig var de helt væk i en måned, men er nu kommet igen.

Den blå føler har ca. 5000 ohm ved kold motor, og driftsvarm ca. 100 ohm.

Er der nogen gode ideer til hvad der kan være galt?

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Golf2 RP motorproblemer
« Svar #1 Dato: 03. September 2015 kl: 06:23:45 »
Hvordan har din tændspole det?
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Golf2 RP motorproblemer
« Svar #2 Dato: 03. September 2015 kl: 06:57:18 »
Citat fra: "Andreas" post=122455
Hvordan har din tændspole det?


Det er vel ikke til at teste en tændspole?
Der er vel ingen ydre tegn på at sådan en er defekt?

Så eneste måde at finde ud af det på er vel at prøve at udskifte den?

Tændrørene er mindre end 2 år gamle.

Jeg arbejder lidt i blinde med det her problem.

Der er jo også tomgangsregulatoren, den sorte dims der sidder foran på "kaburartoren".

Offline vw_madsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.551
  • Ud og se i gammel vw
    • Vis profil
  • T3 model: NANGIJALA EXPRESSEN
  • By: 4600 køge
Golf2 RP motorproblemer
« Svar #3 Dato: 03. September 2015 kl: 07:32:47 »
Tror du har fået lavet et brud på den plus som går fra tomgangs justermotor over til automat choker  og videre ,mange gange får den kl 15 fra tændspole  ( tændingsplus) brudet er formentlig der fra og over hvis det er det ( du har jo været igang der for at skifte flange)
Mvh Mads godfornæjelse
Følg min tråd. På http://t3klubben.dk/forum/index.php?topic=53.0
MVH. Mads Sandfeld.
tlf 21770306

T3 Woods`stuck Madsens syncro
t2 pannel van 1955
vw beach buggy 1967
vw safari 1967
suzuki wagon 2000
yamaha 4 g dx 1979
T3klub medlem nummer 19.

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Golf2 RP motorproblemer
« Svar #4 Dato: 03. September 2015 kl: 08:12:17 »
Citat fra: "vw_madsen" post=122457
Tror du har fået lavet et brud på den plus som går fra tomgangs justermotor over til automat choker  og videre ,mange gange får den kl 15 fra tændspole  ( tændingsplus) brudet er formentlig der fra og over hvis det er det ( du har jo været igang der for at skifte flange)
Mvh Mads godfornæjelse


Ja, en løs forbindelse kan jo forklare at problemet kommer og går.

Det sidder et 5 bens stik i tomgangs justermotor.

Automat choker, det ved jeg ikke hvad er, men jeg må ud og se på det.

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Golf2 RP motorproblemer
« Svar #5 Dato: 04. September 2015 kl: 15:03:59 »
Nu har jeg set lidt på det igen.

Startede vognen, og lod den gå lidt så jeg kunne slippe speederen uden at den gik helt i stå.

Så prøvede jeg at hive 4-bens stikke ud at tomgangsmotoren, så steg tomgang ganske lidt.
Der var dog ingen bevægelse at se.

derefter prøvede jeg at trække stikke op af den blå føler på kølevands flangen.
Det resulterede i at tomgang steg tydeligt.

Den føler der sidder der nu har 4000-5000 ohm i kold tilstand.

Jeg her en lille samling af de følere.

En har ca. 8000 ohm i kold tilstand
en anden har ca. 12000 ohm i kold tilstand.

Så måske det kan være lidt af forklaringen?

Den der sidder nu er ellers ret ny, men derfor behøver den jo ikke at være god.

At hive ledningen op giver jo uendelig modstand, og her er de 12000 nærmere end de 5000.

Fra tomgangsmotoren går en rød/grøn ledning ud fra.
Der går også en rød/grøn ledning om til noget der sidder omme bag monopoint-enheden.
Men ser ingen brud.

I tomgang prøvede jeg  også at trække slangen der går hen til fordeleren af.
Det gav ingen hørbar ændring af tomgang.
Jeh fornemmede heller ikke noget sug, følt med læberne.



http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_94.PDF

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Golf2 RP motorproblemer
« Svar #6 Dato: 05. September 2015 kl: 17:13:05 »
Nu har jeg så prøvet at starte den kold med stikket til den blå føler hevet op.
Så på den måde går det fint, den går ikke ud, og ikke i for lav tomgang efter min vurdering.

Jeg sætter den på når motoren er blevet lidt varm.

Så nu vil jeg prøve at sætte den føler på som har ca, 12.000 ohm på.

Den går stadig ujævnt i tomgang, og måske også lidt ellers, men det kan jeg ikke rigtig vurderer.

Men jeg vil prøve en anden tændspole, for at se om det hjælper.

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Golf2 RP motorproblemer
« Svar #7 Dato: 08. September 2015 kl: 14:08:41 »
Jeg har prøvet at køre 3 styk golf2 med RP motor.

En af dem var der markant mere acceleration i, end de andre.

Enten er den blevet modificeret på en eller anden måde for at få den større effekt, eller også var det den eneste af de 3 der var iorden.

Som jeg forstår det, så er det her Mono-Jetronic noget man ikke rigtig kan pille ved?

Man man også stille timing på en RP motor? foregår det ved at dreje fordeler-huset,
der sidder hvor vakumpumpen sidder på en diesel?

Hvis jeg ønsker at flytte "Sjælen" fra den hurtige RP over på en af de andre, hvad skal jeg så flytte over?

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Golf2 RP motorproblemer
« Svar #8 Dato: 10. September 2015 kl: 18:33:25 »
Citat fra: "Andreas" post=122455
Hvordan har din tændspole det?


Nu har jeg taget tændspole, blå temperaturføler, og tomgangsmotoren af er RP motor der går fint af:

Jeg vil så prøve at skifte delene ud, for at se om det gør en forskel.

Hvad er det du tror jeg kan opnå ved at skifte tændspole?

En tændspole er vel bare en transformator. Det der kan gå galt i sådan en er ved lækage for strøm på højspændingssiden?

Grunden til at gen ikke skifter den gode motor over i bilen er, at bilen har velfungerende aircondition. Jeg tvivler på det kan lykkes mig at skifte motor uden at kølegassen går tabt.
Og går det tabt kommer det aldrig til at fungerer igen.

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Golf2 RP motorproblemer
« Svar #9 Dato: 14. September 2015 kl: 10:54:52 »
I den nu overståede weekend ville jeg så skifte lidt dele på RP motoren.

Jeg startede med den blå temperatursensor 025906041A.
Jeg har jo målt på den nogle gange nu, og ville så lige måle endnu engang
inden jeg tog den ud. Temperaturen var 15 grader og modstanden var kun 77 ohm.

Det er jo helt galt, og jeg kan nu konkluderer at den sensor er defekt,
og nok har været ustabil over en længere periode.

Ved 15 grader skulle modstanden have været mellem 2500 og 3500 ohm:

Sensoren er ellers ret ny.

Jeg havde så en brugt sensor, som viste 8400 ohm ved de 15 grader. Det er for meget, men jeg satte den i alligevel.

Motoren startede fint, og gik jævn i tomgang med passende RPM. Jeg lod så motoren nå driftstemperatur, som jeg dog ikke målte, men temperaturnålen står altid stabilt i midten af skalaen.

Tomgang var ikke 100% jævn driftsvarm, men meget meget bedre end før. Nu er det til at leve med.
Så med driftsvarm motor målte jeg igen modstanden gennem føleren. Den var 740 ohm.
Hvis driftsvarm er ca. 85 grader, så burde den have været mellem 250 ohm og 350 ohm.

Så altså har den brugte føler jeg nu har sat i for stor modstand både når den er kold og varm, men den er en stor forbedring.

Så for nuværende skifter jeg ikke andet ind, før der er styr på det føler halløj.

Jeg har desværre ikke rigtig tillid til at det hjælper bare at købe en ny.
Jeg tror det er lidt et lotteri at få en der dur.

En mulig test kunne være at se hvordan motoren går med en fast modstand på f.eks. 270 eller 330 ohm som erstatning for den blå føler ved driftsvarm motor.

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Golf2 RP motorproblemer
« Svar #10 Dato: 14. September 2015 kl: 12:28:30 »
Dissikerede den defekte føler.
Der var en læk ind, som havde forårsaget
korrosion og dannelse af en elektrolyt
som gjorde modstanden gennem den helt
uberegnelig.

Den lille NTC modstanden er på ca. 5000 ohm ved
udendørstemperatur idag ca. 17.








Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.384
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Golf2 RP motorproblemer
« Svar #11 Dato: 14. September 2015 kl: 13:17:51 »
Ja så er det vist dokumenteret. Gem ikke på gamle følere. Tak for foto.

Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD